عوامل ایجاد پوسته سر و چگونگی درمان آن در نوزادان

یکی از رایج ترین انواع خشکی پوست سر که در نوزادان دیده می شود، مربوط به بیماری به نام کلاه گهواره است. به این عارضه درماتیت سبورئیک نیز گفته می شود. اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست، تصور می شود، کلاه گهواره به ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ارتباط دارد. همچنین گاهی اوقات به دلیل رشد قارچ های مالاسزیا در سبوم (روغن) زیر پوست ایجاد می شوند.

عوامل ایجاد پوسته سر و چگونگی درمان آن در نوزادان

چه عواملی باعث خشکی پوست سر در نوزادان می شوند؟

این عارضه باعث ایجاد لکه های ضخیم و چرب در پوست سر می شود، که رنگ آن سفید یا زرد است. اگر کودک شما چنین لکه هایی روی پوست سر دارد، ممکن است، مناطق چرب دیگر بدن آن مانند زیر بغل، کشاله ران و گوش نیز این لک ها را داشته باشند. این عارضه خارش ندارد و کودک شما را آزار نمی دهد.

شوره سر

شوره سر نیز می تواند، خوشایند نباشد. شوره سر کودک نیز نوع دیگری از درماتیت سبورئیک در شیرخوار است. برخلاف ظاهر کلاه گهواره شوره سر سفید، خشک و گاه خارش دارد. شوره سر ممکن است ژنتیکی باشد. اگر پوست خشکی دارید کودک شما نیز پوست خشکی خواهد داشت.

شستشوی بیش از حد پوست کودک مانع ایجاد شوره سر نمی شود. اما اگر کودک شما این بیماری را دارد مرتب با شامپو های ملایم، سر او را شستشو دهید. هوای سرد با رطوبت کم نیز می تواند شوره را بدتر کند.

آلرژی

آلرژی هم باعث می شود، پوست سر کودک شما خشک شود. هرچند این مورد کمتر دیده شده است، اما اگر پوست خشک سر همراه با بثورات خارش دار باشد، ممکن است علت آن آلرژی باشد.

نحوه درمان خشکی پوست سر در خانه

پس از مشخص شدن علت خشکی معمولاً می­توان آن را در خانه درمان کرد. برنامه شستشو با شامپو را بکار بگیرید. شستشوی موهای کودک با شامپو نه تنها باعث از بین رفتن کثیفی و روغن از رشته های ظریف آن ها می شود، بلکه به از بین بردن کثیفی و باکتری های پوست سر نیز کمک می کند. مقدار زمانی که پوست سر کودک را با شامپو می شویید می تواند بسته به شرایط افراد مختلف، متفاوت باشد.

برای کلاه گهواره، شامپو زدن روزانه می تواند به از بین بردن روغن و شل شدن پوسته­های پوست سر کمک کند. سایر مشکلات خشکی پوست سر ممکن است با شامپو زدن هر روزه بهبود یابند.

از شامپو های دارویی استفاده کنید

اگر شامپو زدن منظم کمکی نمی کند، ممکن است بخواهید، شامپوهای بدون نسخه را امتحان کنید. به دنبال شامپو هایی باشید، که بطور خاص برای نوزادان تهیه شده باشند.

برای شوره سر و اگزما، به دنبال شامپوهای ضد شوره حاوی پیریتیون روی یا سولفید سلنیوم باشید. لکه­های سرسخت مربوط به کلاه گهواره ممکن است به شامپوهای ضد شوره قوی­تر حاوی اسید سالیسیلیک، نیاز داشته باشند. پزشک یا داروساز کودک می تواند به شما در تهیه بهترین شامپو کمک کند.

مهم نیست که کدام شامپوی دارویی را انتخاب می کنید. مهم این است که شامپو را به مدت حداقل دو دقیقه روی پوست سر کودک خود بگذارید و ماساژ دهید. برای درمان کلاه گهواره هم شاید لازم باشد این روند را تکرار کنید. از شامپوهای دارویی دو تا هفت روز در هفته، تا زمانی که علائم بهبود یابد، یا مطابق دستورالعمل بسته بندی استفاده کنید. از بین رفتن علائم ممکن است حداقل تا یک ماه طول بکشد.

روغن معدنی را امتحان کنید

تصور می شود که روغن معدنی به شل شدن پوسته های چسبنده و سرسخت روی پوست سر کمک کرده و به کاهش علائم کلاه گهواره کمک می کند. اگرچه این یک درمان خانگی معمولی است، اما ثابت نشده است که روغن معدنی کاملاً موثر است.

اگر می خواهید روغن معدنی را امتحان کنید قبل از شامپو زدن روغن را با دست روی پوست سر کودک خود ماساژ دهید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، یک شانه را روی پوست سر نوزاد بکشید تا پوسته ها را شل کند و آن ها از موها رها شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها