بهترین ورزش های کاربردی برای سلامت چشم ها

یک فیزیوتراپیست گفت: افراد باید برای داشتن چشم هایی سالم تمرینات مناسبی انجام دهند.

بهترین ورزش های کاربردی برای سلامت چشم ها

پرهام پارسانژاد نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی درباره  تمرینات ورزشی چشمی اظهار کرد: کسانی که برای بهبود دیدشان در فواصل نزدیک، میانه و دور از عینک‌های چند کانونی استفاده می‌کنند به تنظیم کردن نمایشگر رایانه در فاصله، ارتفاع و جهت مناسب نیاز دارند تا هنگام استفاده از آن سر و گردن، شانه‌ها در حالت متوازن قرار گیرند.

او در ادامه بیان کرد: از آنجا که  بخش مربوط به دید فاصله نزدیک در بالای لنز عینک قرار می‌گیرد، فرد باید برای دید مناسب نمایشگر رایانه کمی سرش را خم کند. هنگام خم کردن سر به ازای هر سه سانتی‌متر پایین رفتن چانه، پنج کیلوگرم به وزن سر اضافه می‌شود و این می‌تواند آسیب‌های متعددی برای گردن به همراه داشته باشد.

پارسانژاد گفت: وضعیت صحیحی که حداقل فشار روی ستون فقرات گردن باشد، قرار گرفتن گوش‌ها دقیقا وسط شانه‌هاست، که سر در این حالت نسبت به شانه‌ها توازن کامل دارد. برای حفظ این وضعیت باید جای نمایشگر را تغییر داد تا هنگام دیدن از بخش بالایی لنز، سر و گردن به پایین منحرف نشوند. همچنین باید نسخه تجویز عینک و لنز ساخته شده آن دقیق باشد تا مانع انحراف سر برای جبران اختلاف کانونی موجود شود.

او بیان کرد: علاوه بر دید نامناسب عینک عوامل دیگری مانند کار کردن طولانی با لپ تاپ و تلفن‌های هوشمند هم باعث خستگی عضلات و خم شدن سر به جلو و بروز گردن درد می‌شوند. نه‌ تنها وضعیت سر و گردن هنگام استفاده از عینک بر ستون فقرات گردن و شانه‌ها مؤثر است، بلکه خستگی چشم‌ها نیز هنگام استفاده از عینک و کار طولانی با رایانه و تلفن هوشمند هم می‌تواند درد و خستگی گردن و شانه‌ها را در پی داشته باشد.

پارسانژاد تصریح کرد: معمولا فیزیوتراپیست‌ها بعد از ارزیابی راستای دید دور و نزدیک برای افراد  عینک تجویز می کنند و نحوه قرار گیری میز، صندلی و نمایشگر رایانه را به آن‌ها آموزش می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند استفاده از عینک را با زمان‌های کوتاه شروع کنند و به مرور افزایش دهند. همچنین تمرینات تقویت عضلات کره چشم را به این بیماران آموزش می‌دهند تا عملکرد این عضلات که تأثیر مستقیم بر عملکرد عضلات گردن و شانه‌ها دارد، بهبود یابد.

این تمرین‌ها شامل خیره شدن به نقاطی خاص سپس تغییر راستای نگاه است در حالی‌که گردن وضعیت صحیح و با ثبات خود را حفظ می‌کند. در صورت تشدید علائم درد و اسپاسم ، محدودیت حرکتی و اقدامات  درمانی مانند فیزیوتراپی برای گردن و شانه‌ها اتفاق می افتد.

تمرینات مناسب برای رفع ناراحتی های چشمی

به مدت ۲۰ ثانیه شی را که در فاصله دور از شما قرار دارد انتخاب کرده و بدون پلک زدن به آن خیره شوید، سپس انگشت شست خود را از همین فاصله دور زیر شی نزدیک مزبور نگه دارید و سپس تمرکز نگاه خود را بین شی و نوک انگشتانتان تغییر دهید.

با مرطوب کردن چشم‌ها کافی است فرد برای چند ثانیه به جهت‌های مختلف نگاه کند یا با چشم‌ها حرکت زیگزاگی داشته باشد. این روش در افزایش رطوبت کره چشم کمک می‌کند.

چند بار پلک بزنید و سپس چشم‌ها را برای مدت ۲۰ ثانیه بسته نگه دارید با چشم‌های بسته سعی کنید به جهات پایین، بالا، چپ و راست نگاه کنید در همین حالت روی هر جهت ۵ ثانیه مکث کرده و سپس نگاه را در حالی که هنوز چشم‌هایتان بسته است تغییر دهید.

دست‌ها را به یکدیگر ساییده تا گرم شوند چشم‌ها را بسته و کف دست‌ها را روی آن قرار دهید تا زمانی که احساس کنید چشم‌ها گرمای دست‌ها را جذب کردند. با این روش‌ها می‌توانید در کم کردن درد‌های چشمی موثر باشید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها