رابطه ی بین مسواک زدن و سلامت قلب

نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد که دست کم سه بار مسواک زدن در روز خطر ابتلا به نارسایی قلبی را ۱۲ درصد کاهش می‌دهد.

رابطه ی بین مسواک زدن و سلامت قلب

بهداشت ضعیف دهان می‌تواند موجب بروز التهاب سیستمیک شود که عامل ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی است. فیبریلاسیون دهلیزی زمانی رخ می‌دهد که در دهلیزها، موج الکتریکی تحریک، جهت مشخصی نداشته باشد یعنی سلول‌های عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریک و در نتیجه منقبض می‌شوند؛ در نتیجه انقباض منظم دهلیز وجود ندارد پس دهلیزها نمی‌توانند خون را به صورت کامل به بطن‌ها پمپ کنند و بطن بدون نظم طبیعی و بدون پیروی و انتظار دهلیز، منقبض می‌شود.

اکنون محققان دانشگاه EWHA کره جنوبی در مطالعه‌ای به بررسی این موضوع پرداختند که آیا شاخص‌های بهداشت دهان و دندان با فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی ارتباط دارد یا خیر.

در این مطالعه در مجموع ۱۶۱ هزار و ۲۸۶ فرد ۴۰ تا ۷۹ ساله از سیستم بیمه سلامت ملی کره مورد بررسی قرار گرفت. این افراد هیچ سابقه ابتلا ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی یا نارسایی قلبی نداشت. این افراد در فاصله زمانی میان سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تحت معاینات منظم پزشکی قرار گرفته بودند. محققان اطلاعاتی در مورد بهداشت، وزن، آزمایش‌های پزشکی ، بیماری‌ها، شیوه زندگی و بهداشت دهان و دندان جمع‌آوری کردند.

در طی این پیگیری ده و نیم ساله، چهار هزار و ۹۱۱ نفر خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و هفت هزار و ۹۷۱ نفر نیز خطر ابتلا به نارسایی قلبی پیدا کردند.

این مطالعه نشان داد که مسواک زدن دندان‌ها برای دست‌کم سه بار در روز خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی را در طول ده و نیم سال این مطالعه به ترتیب ۱۰ و ۱۲ درصد کاهش داد.

درحالیکه در این مطالعه مکانیسم‌های این رابطه مورد بررسی قرار نگرفته است اما محققان می‌گویند، یک احتمال می‌تواند این باشد که مسواک زدن مکرر باعث کاهش باکتری‌های بین دندان و لثه می‌شود و از ورود آن به جریان خون جلوگیری می‌کند؛ بهداشت ضعیف دهان و دندان به ورود باکتری‌های موجود به خون منجر شده و باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شود؛ این باکتری‌ها، ضربان نامنظم قلب را افزایش می‌دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها