شب کاری چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

برخی افراد شب و روز بیدارند و کار می کنند، اما این افراد نمی دانند که بیدارماندن طولانی مدت در طول شب به سلامتی آسیب می زند. بعضی از مشاغل نیاز به بیدار ماندن در طول شب دارد، اما این تغییر الگوی خواب بایدها و نبایدهایی خو اهد داشت.

شب کاری چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

شب‌کارها معمولا در معرض ابتلا به بیماری‌های جسمی و روحی قرار می گیرند. شب‌ بیداری و روز خوابی سبکی از زندگی است که موجب  تخریب عصب مغز و باعث ایجاد حالت اضطراب و افسردگی خواهد شد. این حالت، فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های جسمی می‌کند، بروز افسردگی نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال کند.

تغییر الگوی خواب، تغییر خلق، تحریک‌پذیری، عصبانیت، مشکل در تعامل با محیط، فراموشی، اختلال هوشیاری و ایجاد مشکلات جسمی مانند دردهای مبهم گوارشی و عضلانی، مشکلات هورمونی، حالت کوفتگی، سرگیجه و بروز برخی از درد‌های عصبی مانند سردرد هم با این تغییر الگوی خواب افزایش می‌یابد. از این رو شیفت‌های شب‌کاری، باید متفاوت و دوره‌‌ای باشند و فرد خواب کافی داشته باشد. برخی افراد شب‌کار به علت گرفتاری روزمره، به جای استراحت کافی در روز و تجدید قوا، بخشی از روز را هم سرکار می‌روند که این کار باعث فرسودگی روانی و جسمی در آنها می‌شود.

شب‌کارها باید خواب خوبی در طول روز داشته باشند و حداقل شش تا هشت ساعت بخوابند. اتاق خوابشان پرده ضخیم داشته باشد تا نور درون اتاق نتابد. در و پنجره اتاق را ببندند و شرایط خواب مانند شب‌ باشد. بعد از بیدار شدن هم برای جلوگیری از خمودگی و حالت خواب‌آلودگی، به فعالیت لذت بخشی مثل ورزش و نگهداری از گیاهان بپردازند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها