در روزهای آلوده بالاخره شیر بخوریم یا نخوریم؟

شاخص آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر از حد استاندارد هم عبور کرد و وضعیت تهران را به مرز بحرانی رساند.

در روزهای آلوده بالاخره شیر بخوریم یا نخوریم؟

نوع تغذیه در هوای آلوده بسیار مهم است. برخی از خوراکی به دلیل اسید چرب ترانس بالا در این شرایط همانند سم در بدن عمل می کند اما بر روی مصرف برخی از خوراکی ها تاکید می شود. معمولا وقتی هوا آلوده می شود نخستین چیزی که در رابطه با تغذیه می شنویم این است که باید شیر زیاد بنوشیم. فایده نوشیدن شیر در هوای آلوده چیست؟

در اینباره مسعود یزدی پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی  گفت: نخستین نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که مصرف شیر در هر شرایطی توصیه می شود، چه هوا آلوده باشد، چه نباشد. زمانی که سرب موجود در هوا زیاد باشد مصرف شیر و سایر فرآورده های لبنی و پروبیوتیک خوب است چرا که کلسیم موجود در آنها با سرب در تضاد است.

این متخصص تغذیه در پاسخ به این پرسش که آیا مفید بودن مصرف شیر در هوای آلوده فقط یک باور است یا نه، عنوان کرد: مصرف شیر در روزهای آلوده شاید به آن شدتی که گفته می شود مفید نباشد اما به هر حال تاثیرات خود را دارد، اما باید به یک واقعیت اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مصرف شیر در هوای آلوده زمانی موثر است که این آلودگی متاثر از سرب باشد. زمانی که آلودگی مربوط به ذرات معلق بسیار ریز است تقریبا فایده‎ای ندارد.

یزدی پور افزود: البته این را هم باید مد نظر داشت که شیر قرار نیست حتی در هوای آلوده به سرب یک تاثیرگذاری شگرف داشته باشد و تمامی تاثیرات منفی هوای آلوده در بدن ما را از بین ببرد. برخی می گویند شیر تاثیری بر روی بدن در روزهای آلوده ندارد اما من با تمام احترامی که برای این همکارانم قائل هستم باید بگویم شیر به هر حال تاثیر خودش را نشان می دهد و نوشیدن آن را توصیه می کنم.

این متخصص تعذیه تاکید کرد: نکته ای بسیار مهم دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که چرا در ایامی که هوا آلوده است فقط بر روی مصرف شیر تاکید می شود؟ چرا از مواد غذایی مهم تری غافل هستیم؟

وی در ادامه گفت: مصرف میوه و سبزیجات باید در اولویت قرار بگیرد. برخی از میوه ها و سبزیجات به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و در هوای آلوده این بدن را محافظت می کنند.

یزدی پور خاطرنشان کرد: آنتی اکسیدان اثرات ذرات ریز را از بین می برد بنابراین به شدت توصیه می شود که میوه و سبزیجات زیاد مصرف شود، میوه ها و سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کیوی، گل کلم. البته مصرف انواع سبزیجات هم توصیه شده است. همه اینها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که در شیر موجود نیست.

وی با تاکید بر مصرف سالاد کاهو و بروکلی در این روزها گفت: به شهروندان توصیه می شود که در هوای آلوده از مصرف مواد غذایی پرچرب و یا فست فودها بپرهیزند. زمانی که ذرات سمی هوای آلوده وارد بدن می شود با اسید چرب ترانس بالای این غذاهای پرچرب ترکیب می شود و تاثیرگذاری مخرب تری از خود نشان می دهد.

این متخصص تغذیه گفت: بسیاری از کارمندان و کارگران پیش از آنکه به محل کار بروند مقادیری کیک، بیسکوییت و انواع خوراکی هایی از این دست تهیه می کنند. این خوراکی ها نیز حاوی اسید چرب بالایی است و از مصرف آنها نیز باید در روزهای آلوده خودداری کرد.

یزدی پور با بیان اینکه مصرف هویج هم بسیار مفید است یادآور شد: هویج آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد و غنی از انواع فیبر است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها