این استان ها خون بیشتری مصرف می کنند

دکتر بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ۱۷ درصد اهداکنندگان خون در تهران هستند و استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مشهد و مازندران بیشترین مصرف خون را در کشور دارند.

این استان ها خون بیشتری مصرف می کنند

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مشهد و مازندران بیشترین مصرف خون را دارند، گفت: ایران سالانه به ۲.۵ میلیون واحد خون اهدایی نیاز دارد.

دکتر بشیر حاجی‌بیگی، با بیان اینکه ۱۷ درصد اهداکنندگان خون در تهران هستند، گفت: در عین حال ۲۵ درصد خون مصرفی کل کشور در تهران مصرف می‌شود. زیرا مراکز درمانی و جراحی‌ها در تهران گسترش یافته است و همین موضوع مصرف خون و فرآورده‌های خونی را بالا برده است.

وی افزود: سازمان انتقال خون برای کمک به شبکه خونرسانی کشور، فراخوانی عمومی را جهت اهدای خون ارائه داد. البته چه بسا در برخی استان‌ها با اهدای خون مردم، نیاز به خون و فرآورده‌های خونی برطرف می‌شود، اما در برخی استان‌های بزرگ مانند تهران از طریق شبکه خونرسانی میزان مورد نیازمان را تامین می‌کنیم.

حاجی‌بیگی ادامه داد: به طور کلی در کشور ۹۳۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد که ۸۰۰ موردش دارای بانک خون بوده و خون و فرآورده‌های خونی مورد نیازشان را از اداره‌کل‌های انتقال خون دریافت می‌کنند. تهران با ۱۶۰ بیمارستان و مرکز درمانی، شیراز با ۶۳ مرکز درمانی و بیمارستان، اصفهان با ۶۲ مرکز درمانی و بیمارستان، مشهد با ۶۰ مرکز درمانی و بیمارستان، مازنداران با ۴۷ بیمارستان و تبریز با ۴۲ بیمارستان استان‌های پرمصرف خون ما هستند.

وی تاکید کرد: در عین حال ۱۶ تا ۱۷ درصد خون اهدایی کشور در تهران اهدا می‌شود، درحالیکه مصرف خون در تهران ۲۵ درصد است که این میزان از طریق شبکه خون‌رسانی کشور تامین می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان اهدای خون با سرد شدن هوا، کاهش می‌یابد، گفت: در فصل سرما میزان تردد کاهش می‌یابد و بر روی اهدای خون نیز تاثیر دارد. باید توجه کرد که ما برای اهدای خون فراخوان دادیم و به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم. به ویژه در استان‌های تهران، فارس، اصفهان، مشهد، مازندران و... که بیشترین مصرف خون را دارند.

حاجی‌بیگی اظهار کرد: نگرانی ما تامین خون نیست؛ چراکه مردم همچنان برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و به صورت روزانه خون را تامین می‌کنیم، اما نگرانی‌مان کاهش سطح ذخایر خون در کشور است. باید توجه کرد که ایران سالانه به ۲.۵ میلیون واحد خون اهدایی نیاز دارد.

گفتنی است که مراکز جامع اهدای خون در تهران هر روز از ساعت هشت صبح تا هشت شب فعال هستند. مراکز استانی نیز از صبح تا بعد از ظهر باز بوده و اقدام به خون‌گیری می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها