برای پیگشیری از آنفلوانزا بخوانید

بیماری آنفلوانزا یکی از شایع ترین بیماری تنفسی است که در نقاط مختلف کشور شیوع پیدا کرده و باعث نگرانی مردم شده است.

برای پیگشیری از آنفلوانزا بخوانید

پائیز، فصل شروع فعالیت ویروس های آنفلوانزا است و بیماری آنفلوانزا یکی از شایع ترین بیماری تنفسی نیمه دوم هر سال است. امسال هم مثل سال های گذشته بیماری آنفلوآنزا در نقاط مختلف کشور شیوع پیدا کرده، اما آنچه باعث نگرانی مردم شده، آمار بیمارانی است که بر اثر ابتلا به آنفلوانزا در شهرهای مختلف کشور فوت کرده اند.

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در فصل پاییز هر سال باید منتظر شیوع بیماری آنفلونزا در بین افراد جامعه باشیم، اما این بیماری ویژه کشور ما نیست و در فصل پاییز و زمستان در نیمکره شمالی شایع است.

مهدی فارسی با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا امسال قوی تر از سال گذشته است و به همین خاطر تعداد بیماران هم افزایش داشته، گفت: ویروس‌های آنفلوانزا توانایی تغییر ژنتیک در خود دارند و به همین دلیل هرسال تاثیر این ویروس ها در انسان ها ممکن است متفاوت باشد، بنابراین باتوجه به ماهیت ویروس، شیوع بیماری هر ساله متمایز است و کسی نمی تواند دخالتی در آن داشته باشد.

وی با اشاره به تفاوت بیماری آنفلوانزا با سرماخوردگی، تصریح کرد: علائم اصلی و اولیه آنفلوانزا، گلو درد، تب بالا، سرفه و عمدتا بدن درد است که کاملا با سرماخوردگی متفاوت است. در بیماری سرماخوردگی گلو درد و آبریزش وجود دارد و فرد سرماخورده سرحال است و می تواند در محل کار یا تحصیل حضور پیدا کند، درحالی که بیمار آنفلوانزایی حتما تب دارد و به خاطر بی حالی و خستگی معمولا توانایی بیرون رفتن از منزل را ندارد.

این پزشک با بیان اینکه در افرادی که از سلامت جسمانی خوبی برخوردار هستند آنفلوانزا معمولا در حد همین علائم باقی می ماند، گفت: ممکن است درصد پایینی از این افراد به عفونت های دستگاه تنفسی مبتلا شوند که با دارو برطرف می‌شود.

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه بیماری آنفلوانزا می‌تواند در گروه‌های پرخطر ایجاد دردسر کند، ادامه داد: گروه‌های پرخطر شامل  افراد میانسال بالای ۶۵ سال، کودکان شش ماه تا پنج سال، زنان باردار و افرادی است که دچار بیماری‌های مزمن ناتوان کننده هستند.

گروهای پرخطر احتیاج به مراقبت بیشتری دارند

وی خاطرنشان کرد: بیماران خاص مثل بیماران مبتلا به سرطان، دیابت و فشارخون و ... در معرض ابتلا به فرم‌های شدید آنفلوانزا هستند و به همین خاطر ممکن است به بستری در بیمارستان و مراکز درمانی نیاز پیدا کنند، مثل امسال که ویروس آنفلوانزا پیشرفته تر است و گروهای پرخطر احتیاج به مراقبت بیشتری دارند.

فارسی با بیان اینکه بستری شدن در بیماری آنفلوانزا غیرطبیعی نیست، افزود: بستری شدن بیماران باعث می‌شود تحت مراقبت بیشتری باشند. باید توجه داشت که به دنبال اپیدمی آنفلوانزا و زیاد شدن بیماران بستری، ممکن است در مواردی شاهد وقوع مرگ و میر ناشی از بیماری نیز باشیم.

باورهای غلطی که باعث بدتر شدن اوضاع می شود

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه  باورهای غلط افراد جامعه باعث بدتر شدن اوضاع می شود، ادامه داد: برخی از افراد جامعه بر این باوراند که با تجویز کورتن یا آمپول دگزامتازون علائم بیماری بهبود می‌یابد و این اشتباه رایجی است که متاسفانه برخی پزشکان هم به اصرار بیمار این داروها را تجویز می کنند. مصرف این داروها ممکن است در گروه پرخطر علائم را کاهش دهد، اما باعث بدتر شدن بیماری شده تا جایی که مجبور به بستری کردن بیمار می شویم.

وی اشتباه دوم بیماران مبتلا به آنفلونزا را مصرف آنتی بیوتیک بدون نسخه عنوان کرد و افزود: مصرف بی‌رویه و بدون تجویز آنتی بیوتیک، مقاومت میکروبی ایجاد می کند که تهدیدی برای سلامت افراد جامعه است.

فارسی افزود: در بسیاری از موارد افراد با مشاهده علائم بیماری آنفلوانزا تصور می کنند که دچار عفونت شده اند و آنتی بیوتیک مصرف می کنند، درصورتی که ویروس آنفلوانزا نیاز به آنتی بیوتیک ندارد و فقط درصد جزئی از بیماران ممکن است به عفونت ریه مبتلا شوند که آن هم درصورت تشخیص پزشک برایشان آنتی بیوتیک تجویز می شود.

وی تزریق واکسن آنفلوانزا را در کنترل این بیماری به شدت تاثیرگزار دانست و گفت: واکسن آنفلونزا از شهریورماه وارد بازار می‌شود. این واکسن شامل چهار ویروس شایع آنفلوانزا در سطح جهان است که در نیمکره شمالی توزیع می شود و تزریق آن در همه دنیا رایج است.

به گفته فارسی، با تزریق واکسن در شهریور و مهرماه مقاومت نسبی در افراد جامعه اتفاق می افتد و تا حدود زیادی از ابتلا به بیماری آنفلوانزا پیشگیری می‌کند و یا حداقل از بروز فرم های شدید آنفلوانزا جلوگیری می‌کند به ویژه در مورد گروه های پرخطر که شدت بیماری را در آنها کاهش می دهد.

ویروس ها تا اردیبهشت سال آینده فعال هستند

کارشناس مسئول آنفلوانزا و IHR معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تزریق واکسن را در گروه های پرخطر ضروری دانست و گفت: تزریق واکسن تا حد زیادی می تواند از بستری شدن افراد جلوگیری کند. برای تزریق این واکسن تا پایان سال فرصت است، چون ویروس ها تا اردیبهشت سال آینده فعال هستند، بنابراین درصورت وجود واکسن آنفلونزا در بازار بهتر است افراد خریداری و تزریق کنند.

وی خاطرنشان کرد: واکسن های آنفلوانزا تحت نظارت سازمان بهداشت جهانی هستند و با مجوز وزارت بهداشت در تمام داروخانه های رسمی کشور پیدا می شوند.

این پزشک با اشاره به اینکه زنجیره سرمای واکسن آنفلوانزا بسیار اهمیت دارد و تا زمان تزریق باید بین دمای ۴ تا ۸ درجه سانتی گراد حفظ شود، افزود: بهتر است واکسن آنفلوانزا بلافاصله بعد از خریداری تزریق شود، یا تا زمان تزریق در ظرف یخ نگهداری شود.

نکاتی برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا

فارسی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری آنفلوانزا دو روش دارد، تصریح کرد: بیماران مبتلا به آنفلوانزا باید تا زمان بهبود، داروهای خود را مصرف کنند. هنگام سرفه دست خود را جلوی بینی قرار دهند یا ماسک های جراحی ساده استفاده کنند. این بیماران بهتر است در محل های عمومی حاضر نشوند.

وی ادامه داد: افراد سالم اگر جزو گروه های پرخطر هستند، بهتر است واکسن آنفلوانزا تزریق کنند. همچنین از تماس نزدیک با بیماران پرهیز کنند و از دست و روبوسی با بیماران و مسافرت های بی مورد به ویژه به کلانشهرها که هوا آلوده است پرهیز کنند و از همه جدی و مهمتر اینکه قبل از اینکه دست های خود را به صورت نزدیک کنند، حتما دست ها را با آب‌و صابون شستشو دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها