انجام دیالیز خونی در چه مواردی ضروری است؟

یک دانشیار گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سالیانه حدود ۴۰ هزار نفر در کشور دیالیز می‌کنند.

انجام دیالیز خونی در چه مواردی ضروری است؟

محمد تقی نجفی دانشیار گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انواع نارسایی کلیه اظهار کرد: نارسایی کلیه به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می‌شود. افرادی که به نارسایی کلیه دچار هستند باید درمان‌های جایگزین کلیه را انجام دهند که یکی از این درمان‌ها دیالیز خونی است.

او بیان کرد: مبتلایان به نارسایی کلیه از نوع حاد ممکن است به مدت چند روز دیالیز را انجام دهند سپس کلیه دوباره کار خود را آغاز می‌کند و نیازی به دیالیز نیست.

علل نارسایی حاد کلیه

این دانشیار گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در نارسایی حاد کلیه چندین علل دخالت دارند که مهمترین این علل افت فشار خون است. افت فشار خون می‌تواند در طول عمل جراحی اتفاق بیفتد. مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های شیمی درمانی هم می‌تواند در نارسایی حاد کلیه نقش داشته باشند که در این موارد پس از چند روز دیالیز، دوباره کلیه‌ها فعالیت طبیعی خود را آغاز می‌کنند همچنین برخی سرطان‌ها هم موجب ایجاد لیز سلولی می‌شوند.

نجفی تاکید کرد: در مواردی که به فرد خون اشتباه تزریق می‌شود هم ممکن است خون فرد گیرنده لیز شود که این موضوع هم می‌تواند نارسایی حاد کلیه را ایجاد کند که در این موارد شخص باید بلافاصله دیالیز شود البته پس از چند روز دیالیز، کلیه‌ها فعالیت طبیعی خود را ادامه می‌دهند.

او تصریح کرد: افرادی که ورزش‌های سنگین مانند کوهنوردی انجام می‌دهند، اشخاصی که زیر آوار می‌مانند و کسانی که شکنجه می‌شوند هم ممکن است به نارسایی حاد کلیه دچار شوند.

نارسایی مزمن کلیه

این دانشیار گروه نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دیالیز مزمن ممکن است به دنبال نارسایی حاد کلیه‌ها اتفاق بیفتد که این دیالیز در مواردی انجام می‌شود که کلیه‌ها نمی‌توانند به حالت طبیعی خود برگردند. ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و سنگ کلیه هم می‌توانند کلیه‌ها را از کار بیندازند، که در این موارد هم انجام دیالیز ضروری است.

 سالیانه چند نفر در کشور دیالیز می‌کنند؟

نجفی یادآوری کرد: سالیانه حدود ۴۰ هزار نفر در کشور دیالیز انجام می‌دهند و ۹۰ درصد دیالیز‌هایی که در کشور انجام می‌شود، از نوع مزمن است به عبارتی بیماران دچار نارسایی مزمن کلیه‌ها باید هفته‌ای سه بار دیالیز کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها