13 نکته کلیدی درباره رفع اضطراب و دلشوره

اضطراب را همه ما می‌شناسیم، چون آن را تجربه کرده‌ایم، این پدیده واکنشی است که در شرایطی که احساس خطر می‌کنیم، در ما به وجود می‌آید، و این احساس ناخوشایند در عملکرد مثبت و زندگی ما اثرات منفی دارد.

13 نکته کلیدی درباره رفع اضطراب و دلشوره

 اضطراب، تشویش یا دلشوره یک احساس منتشر و مبهمِ هراس و نگرانی با منشأ ناشناخته است که موجب عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی می شود. همهٔ انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید برای بشر غیرعادی و مشکل‌ساز است. بررسی‌ها نشان داده که اضطراب در طبقات کم‌درآمد و افراد میان‌سال و سال‌خورده نسبت به سایر افراد بیشتر دیده می‌شود.

ژولیت رودینی، دانش آموخته‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی و دانشجوی فوق دکترای این رشته، راه‌حل‌های مفیدی برای کنترل اضطراب ارائه داده است، او معتقد است که ما می توانیم با بالا بردن دانش خود نسبت به واکنش های فیزیکی و روانی بدنمان، زندگی آرام‌تری داشته باشیم.

برای داشتن حال خوب، خواب کافی داشته باشید

برای داشتن یک حال خوب، داشتن خواب کافی و به میزان نیاز بدن مورد تاکید همه پزشکان و روانشناسان است، رودینی خوب خوابیدن را یکی از عواملی می داند که به ما کمک می کند در طی روز کنترل بیشتری روی رفتار و احساساتمان داشته باشیم، می‌توان با یک اتاق تمیز و مرتب، ملحفه های رنگ روشن و با کمی عطر خوشبو، کیفیت خواب خود را ارتقا دهید.

حمام داغ اضطراب را از بدن بیرون می‌برد

حمام با آب گرم یکی دیگر از راهکارهای ساده و در عین حال مفید برای بیرون بردن اضطراب از فرق سر تا نوک پا است، بنابراین حمام داغ کمک‌کننده است. این روانشناس هم‌چنین به نقش تنفس عمیق اشاره کرده و گفت سعی کنید در مواقع اضطراب نفس های عمیق و منظم بکشید.

پذیرش شرایط

وقتی از دست خودتان و یا دیگران عصبانی و ناراحت می شوید به طوری که نمی توانید نگرانی‌هایتان را کنترل کنید به خودتان بگویید: "اشکالی ندارد، من می‌توانم این شرایط را تحمل کنم. " در واقع پذیرش شرایط کمک زیادی به آسان تر شدن تحمل آن می‌کند.

گاهی یک تکه کاغذ راهگشاست

این روانشناس با اشاره به نقش نوشتن در کم‌ کردن اضطراب می‌گوید: یک تکه کاغذ بردارید و نگرانی هایتان را بنویسید، گاهی اوقات نوشتن احساستان به تنهایی به شما در کم کردن اضطرابتان کمک بزرگی می‌کند. به عنوان نمونه اگر از دست کسی که به موقع سر قرار نیامده است ناراحتید، می‌توان نوشت: "من ناراحتم که چرا او هنوز سر قرار ملاقات نیامده است. "

قدرت خود را دست کم نگیرید

در شرایط نگرانی و اضطراب، به خودتان یادآوری کنید که قرار نیست بدترین اتفاق بیفتد و اگر هم بیفتد شما از عهده‌اش بر می آیید. در واقع با یادآوری توانمندی‌ها و نکات مثبت درباره صبوری و استقامتی که قبلا و در شرایط مشابه نشان داده اید، به خود نهیب بزنید من از این مرحله هم عبور می‌کنم.

در آغوش گرفتن شما را آرام می‌کند

عادت کنید کسی را که دوست دارید در آغوش بکشید، چون ثابت شده که در آغوش گرفتن به میزان زیادی به شما احساس آرامش می‌دهد. می توانید اعضای خانواده، دوست و یا همکارتان را در مواقع دیدار، شامل سلام و خداحافظی یا هنگام ناراحتی و هیجانات مشابه در آغوش بگیرید.

قدم بزنید

قدم زدن حتی در مسیرهای کوتاه، مثل قدم زدن تا سر کوچه و یا سر خیابان به کنترل اضطراب کمک می‌کند. اگر در اتاق یا محل کار خود هستید می‌توانید از اتاق بیرون بروید و یا با قدم های کوتاه طول اتاق خود را بپیمایید. کافی است از سر جای خود بلند شده و تمرکز خود را بر روی قدم هایتان بگذارید...

یک لیوان آب بنوشید

نوشیدن یک لیوان آب سرد، می تواند به کنترل اضطراب کمک‌ کند، چون برخی اوقات اضطراب و استرس افراد به دلیل کم آبی بدن تشدید می‌شود. پس می‌توان با نوشیدن یک لیوان آب و یا نوشیدنی های در دسترس دیگر همچون آبمیوه و یا دمنوش های مختلف به کنترل احساسات و دور کردن واکنشهای منفی کمک کرد.

به تغییر فکر کنید

تنوع و یا تغییر و تحول در زمانی که اضطراب دارید به شما کمک می کند سطح استرستان پایین بیاید. اگر همیشه چای را در مکان مشخصی می‌خورید، جایتان را عوض کنید! و یا تغییرات دیگری که می‌تواند حالتان را خوب کند.

ارتباط صمیمانه برقرار کنید

آدم‌هایی که روزانه با آنها در ارتباط هستید مانند بقال سر کوچه، متصدی پمپ بنزین، و نانوای محله تان را به اسم بشناسید و با آنها احوالپرسی کنید. همچنین سعی کنید با کسی که به او اعتماد دارید از چیزهایی که شما را اذیت می کند، حرف بزنید.

خرید کنید

برای خودتان خرید کنید، این خرید می تواند هر چیزی باشد، از لباس گرفته تا یک شاخه گل یا یک هدیه کوچک تقدیم به خودتان!

وعده‌های غذایی خود را غنی کنید

وی در ادامه به نقش قرص‌های ویتامینی امگا ۳ و تاثیر قرار دادن ماهی در وعده های غذایی اشاره کرد. ژولیت رودینی همچنین خواندن آواز و دکلمه را مفید دانسته و گفت: "صدایتان را ضبط کنید و بارها به آن گوش دهید. "

این مشاور در پایان، نقش انجام ورزش های کششی مانند یوگا و گوش دادن به موسیقی آرام و دلنشین را در کنترل اضطراب موثر دانست.

خندیدن را فراموش نکنید!

در مجموع اضطراب می‌تواند به عوامل زیست شناختی و جسمانی، محیطی و اجتماعی، ژنتیکی و ارثی و غیره... مرتبط باشد و از جمله راه‌های ساده برای پیشگیری از اضطراب داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی به‌طور منظم، افزایش اعتماد به نفس، عدم گوشه نشینی و اجتماعی بودن، جلب حمایت اجتماعی، کسب اطلاعات در مورد شرایط تنش زا  بالا بردن آگهی، اندیشیدن به زمان حال، خندیدن و ابراز هیجان بر روی کاغذ است که می‌تواند تا حد زیادی اضطراب شما را خاموش نماید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها