برای کودکتان هرشب لالایی بخوانید

لالایی گفتن به رشد مهارت‌های کلامی، عاطفی، عقلی، احساسی و ... کودک کمک می‌کند.

برای کودکتان هرشب لالایی بخوانید

یکی از عاشقانه‌ترین لحظات در دنیای زیبای مادرانه، لالایی خواندن مادر برای کودک دلبندش است. لالایی نوعی آهنگ و آواز ملایم است که باعث آرامش و به خواب رفتن بچه‌ها و به خصوص نوزادان می‌شود و در بین مادرهای قدیمی هم بسیار رایج بوده است. در این مطلب با فواید لالایی خواندن برای کودکان و این‌که از چه سنی بهتر است برای کودک لالایی بگوییم، آشنا خواهید شد.

لالایی خواندن را از چه زمانی آغاز کنیم؟

تحقیقات متعدد روان‌شناسی نشان می‌دهد لالایی گفتن برای کودکان بهتر است قبل از تولد، یعنی زمانی که آن‌ها به صورت جنین در رحم مادر هستند، شروع شود و با رشد کودکان ادامه پیدا کند. این کار نه تنها از نظر جسمانی باعث تسریع رشد و بهبود عملکرد اندام های بدن فرزندمان می‌شود بلکه به رشد مهارت‌های کلامی و عاطفی او هم کمک می‌کند. در ضمن، کودکانی که در دوره پیش از دبستان با لالایی مادر به خواب رفته‌اند، معمولا کودکانی بردبارتر، دارای اعتماد به نفس بالا، باعاطفه، خلاق و علاقه‌مند به فرهنگ سرزمین مادری تربیت می‌شوند و برعکس کودکانی که از ارتباط صمیمانه و آهنگین با مادر محروم هستند، عصبی، تحریک‌پذیر و پرخاشگرند و با کاهش عزت نفس مواجه می‌شوند. عجول بودن از دیگر خصوصیات این افراد خواهد بود.

 مزایای لالایی گفتن

چند مورد از مزایای ثابت شده لالایی گفتن برای بچه‌ها عبارتند از:

ایجاد احساس امنیت در کودک: اگر کودک در آغوش مادر یا پدر باشد و برایش لالایی گفته شود، یکی از ناب‌ترین احساسات زندگی خود را تجربه می‌کند و می‌تواند با تکیه بر مهر بی‌بدیل پدر و مادر، آرامش یابد و به خواب برود.

کمک به رشد  زبانی کودک: خواندن لالایی باعث آشنایی کودک با کلماتی تازه می‌شود و خواندن این کلمات در لحنی آهنگین به رشد زبانی کودک کمک شایانی می کند.

تقویت قوه شنوایی: رشد شنوایی تا هفته بیستم کامل می‌شود و رشد مغز هم تا پیش از هفته بیست و چهارم و جنین می‌تواند به صداهایی که از خارج رحم مادر می‌شنود، واکنش نشان و پاسخ دهد. هر چه این کنش و واکنش بیشتر و بهتر صورت بپذیرد، هوش شنوایی و رشد این توانایی در نوزاد بهتر و بیشتر خواهد بود.

تقویت پیوند عاطفی با والدین: کودکی که از دوران جنینی و نوزادی با صدای پدر و مادر خود مأنوس بوده و به آن‌ها علاقه‌مند شده است، احساس بهتری به آن‌ها دارد و از شنیدن این صداهای آشنا لذت بیشتری می‌برد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها