هنری که در ترکیه مورد توجه است و ما از آن غافلیم!

فردین لاهورپور می‌گوید موسیقی عرفانی در ایران پیشینه بسیاری دارد اما متاسفانه امروز از آن دوران فاصله گرفته‌ایم و این موسیقی در ترکیه بسیار مورد توجه است.

هنری که در ترکیه مورد توجه است و ما از آن غافلیم!

 مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به خوانندگی و آهنگسازی پیام عزیزی و با تنظیم فردین لاهورپور، با حضور هنرمندان کشور و به همت مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار شد.

پیام عزیزی (خواننده)، فردین لاهورپور (تنظیم کننده قطعات)، امید نیک‌بین (صدابردار)، حسین رضایی‌نیا (نوازنده دف)، سحر عباسی (نوازنده چنگ (هارپ))، مژگان حسینی (نوازنده قانون)، روزبه زرعی (نوازنده داربوکا)، محسن مؤمنی شریف (رئیس حوزه هنری)، میلاد عرفان‌پور (مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری)، پروفسور حسن امین، امین مرادی، رضا مهدوی (پژوهشگر موسیقی و نوازنده سنتور) و دیگر عوامل اجرایی و آفرینندگان این اثر هنری از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم بودند.

در این مراسم، فیلم مستند ۳۰ دقیقه‌ای «نوای پیام» از پیام عزیزی خواننده و آهنگساز آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به کارگردانی سعید بختیار پخش شد.

در ادامه این مراسم، فردین لاهورپور تنظیم کننده آلبوم «محمد رسول الله» (ص) گفت: «اگر چنین آثاری امروز تولید می‌شود و من در کنار پیام عزیزی خالق چنین آلبومی هستیم ریشه آن را باید در دوران کودکی ما جست‌وجو کرد، زیرا بذر چنین نگاهی به موسیقی در دوران کودکی ما کاشته شده است. موسیقی که امروز می‌شنوید موسیقی بومی و خانگی ماست که از دوران کودکی بر دل ما نشست، رشد کرد و زیر نظر اساتیدی مجرب به پختگی رسید و امروز به این جایگاه رسیده است. ما از بچگی در مراسمات خانگی حضور داشتیم جایی که موسیقی اصیل عرفانی در آن نواخته می‌شد.

او همچنین بیان کرد: «باید یادی کنیم از زنده‌یاد خلیفه میرزا آقاآغوثی که انسانی اعجوبه در نواختن دف و صاحب سبک بودند، این مرد بزرگ در سال ۱۳۰۷ در سنندج به دنیا آمد. اشعار بسیاری را در سیر و سلوک از خود به یادگار گذاشت. متأسفانه ما در گذشته نوازندگان بسیاری در حوزه موسیقی عرفانی داشته‌ایم که امروزه از دوران اوج و طلایی خود فاصله گرفته‌ایم، موسیقی عرفانی در کشور ترکیه بسیار مورد توجه است و به همین دلیل بسیار مورد استقبال جامعه آنها قرار گرفته و اثرگذار شده است، در حالی‌که ما نیز باید توجهی دوچندان به موسیقی عرفانی داشته باشیم.»

در ادامه برنامه، پروفسور حسن امین، استاد فلسفه دانشگاه گلاسکو انگلستان درباره آلبوم موسیقی «محمد رسول الله (ص) گفت: «این که چرا من به عنوان متخصص فلسفه در این محفل حضور دارم به این دلیل است که در گذشته، موسیقی بخشی از فلسفه بود، همان طور که می‌دانید فارابی فیلسوف بزرگ خود در عرصه موسیقی نیز بسیار نامدار است، ابن‌سینا در وصف فارابی می‌گوید که من فلسفه ارسطو را نمی‌فهمیدم تا آنکه کتاب نظرات فارابی را خواندم، این انسان بزرگ در عرصه موسیقی فعالیت‌های بسیار کرده است.»

سپس رضا مهدوی، پژوهشگر موسیقی و نوازنده سنتور گفت: «ایران سرزمین اقوام است، اقوامی که از گذشتگان دور تاکنون، با دوستی و برادری در کنار هم زندگی کرده‌اند و در هم تنیده شده‌اند. به مناسبت انتشار آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) به پیام عزیزی برای سختکوشی و تلاششان در طول این سالها تبریک می‌گویم که مقتدرانه در ژانر موسیقی عرفانی فعالیت مداوم دارند، این حرکت ایشان پسندیده و قابل دفاع است.»

این پژوهشگر موسیقی در ادامه سخنانش اظهار داشت: «در آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) از المانها و سازهای درست و دقیق خاصه سرزمین کردستان استفاده شده است. در بعضی از آهنگ‌ها صدای شمشال و دوزله شنیده می‌شود. در تنظیم قطعات این اثر هم صدای ملودی‌های زیبای جغرافیای جهان اسلام شنیده می‌شود که برای همه ما آشناست.»

در بخش پایانی این برنامه، پیام عزیزی آهنگساز و خواننده آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) گفت: «خیلی خوشحالم که در مراسم رونمایی این اثر فاخر، در خدمت همه شما عزیزان هستم. به همراه فردین لاهورپور از سال ۱۳۹۳ روی آن کار کردیم و روی نت به نت و اشعار آن فکر کردیم و فردین عزیز با ذوق و سلیقه موسیقایی بسیار زیبایش قطعات این آلبوم را تنظیم کرد. بعضی شب‌ها تا دیر وقت، روی آن کار می‌کردیم.»

در ادامه، پیام عزیزی آهنگساز و خواننده آلبوم موسیقی «محمد رسول الله» (ص) دو قطعه از جمله آهنگ «طلع البدر علینا» و آهنگ «حبیبی یا رسول الله» از این اثر موسیقایی را اجرا کرد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها