آیا جو بدون گلوتن وجود دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهند در یک نمونه جو دوسر، حدود ۸۸ درصد از آن­ها حاوی یک سطح" 0002% " از گلوتن هستند. بر اساس FDA، این میزان آن قدر ناچیز است که می توان آن را در دسته غذاهای فاقد گلوتن، قرار داد.

آیا جو بدون گلوتن وجود دارد؟

آیا بلغور جو دوسر، در رژیم غذایی بدون گلوتن، بی خطر است؟

هنگامی که نوبت به خوردن یک رژیم غذایی بدون گلوتن می­رسد، بیشتر اطلاعات موجود، در مورد دانه­های خشک شده یا غلاتی مانند جودوسر است. جو دوسر، خاکستری شکل است و به طور طبیعی فاقد گلوتن می‌باشد، اما اغلب به شکلی رشد می کند که منجر به آلودگی متقابل می­شود. جوها دانه ­های طبیعی بدون گلوتن به حساب می­ آیند. آن­ها غالباً در مزارع در کنار گندم، جو و چاودار پرورش می ­یابند که همه آن­ها غلات حاوی گلوتن هستند. از آنجا که دانه ها در مجاورت و نزدیک هم رشد می کنند، خطر آلودگی متقابل زیاد است. احتمالاً در مزرعه جو دوسر، گندم، جو یا چاودار وجود دارند که همراه با جو برداشت می­شوند. تجهیزات و امکانات برداشت، حمل و ذخیره سازی برای جو دوسر، برای گندم، جو و چاودار نیز استفاده می­شود. همه این عوامل دراستاندارد بودن این محصولات نقش دارند.

تحقیقات در مورد جو بدون گلوتن

تحقیقات نشان می‌دهند در یک نمونه جو دوسر، حدود ۸۸ درصد از آن­ها حاوی یک سطح" 0002% " از گلوتن هستند. بر اساس FDA، این میزان آن قدر ناچیز است که می توان آن را در دسته غذاهای فاقد گلوتن، قرار داد. به همین دلیل، برای اکثریت قریب به اتفاق افرادی که رژیم بدون گلوتن دارند، نیازی به جلوگیری ازخرید جو دوسر بدون مارک گلوتن نیست. افراد مبتلا به بیماری سلیاک و اختلالات مرتبط با گلوتن باید از جو و محصولات جو دوسر که فاقد گلوتن هستند استفاده کنند. اما گزینه­ های زیادی بدون گلوتن وجود دارد، که میزان گلوتن در آن­ها حتی خیلی کمتر از 0002% می باشد، این جوها مطابق پروتکل خاصی رشد می­کنند که آن­ها را از دانه ­های حاوی گلوتن، از زمان کاشت تا هنگام بسته بندی جدا می کنند. بنابراین، انتخاب جو دوسر بدون مارک گلوتن، یک انتخاب  مطمئن تر است.

اگر شما بیماری سلیاک داشته باشید و بدانید که حتی جو بدون گلوتن علائمی مانند درد شکم و نفخ شکم ایجاد می­کند، ممکن است علت این باشد که شما به آوینین، پروتئین دیگری که در جو وجود دارد واکنش نشان می دهید. یک مطالعه نشان داد که فقط درصد بسیار کمی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک، واکنش منفی به آوینین دارند، اما اگر متوجه شدید که نسبت به جو واکنش مثبت نشان داده­اید، آن را با پزشک یا یک متخصص رژیم غذایی در میان بگذارید.

جو برش خورده

مانند جو دوسر که به طور مرسوم پرورش می­یابند، جو بدون گلوتن به اشکال مختلفی ارائه می شوند. جوبرش خورده، به سادگی به قطعات نازک­تری تبدیل می‌شوند. پخت و پز آن­ها روی اجاق گاز حدود نیم ساعت طول می کشد و لعاب زیادی دارند.

جو پرک

از انواع جوهای دوسر هستند که خرد شده، بخارپز شده و سپس صاف شده‌اند. این ها برای پخت و پز روی اجاق گاز حدود پنج دقیقه طول می کشند و چیزی است که بیشتر دستور العمل ها آشپزی خواستار آن هستند.

جو دوسر فرآوری شده

در اصل جوهای قدیمی پیر هستند که خرد شده اند، بنابراین سریعتر می پزند. آن­ها فقط حدود یک دقیقه زمان برای پخت لازم دارند، اما لعاب زیادی ندارند.

دیگر نگران خوردن جو دوسر در رژیم بدون گلوتن، نباشید. فقط کافی است به دنبال برچسب بدون گلوتن باشید و طبق معمول جو دوسر خود را بپزید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها