مضرات زیاد آب نوشیدن

آب برای زندگی و رفاه شما ضروری است زیرا آب کافی موجب عملکرد صحیح بدن می شود، اما نوشیدن زیاد آن (هیداراتاسیون) می تواند منجر به مسمومیت، افت فشار خون، اختلال در عملکرد مغز، ضعف و سستی اعصاب، معده و کبد، کاهش حافظه، تشنج و گاهی مرگ شود. مصرف روزانه مایعات بستگی به سن، جنسیت، شرایط پزشکی و فعالیت روزانه بستگی دارد. حدود 50 درصد از بزرگسالان دچار کمبود آب هستند.

مضرات زیاد آب نوشیدن

نشانه های زیاد نوشیدن آب

همیشه یک بطری آب با خود دارید، شما تشنه نیستید اما هنوز آب می نوشید، فکر می کنید پاک کردن ادرار نشانه سلامتی است، اغلب در روز و شب ادرار می کنید، سر درد را تجربه می کنید، احساس تهوع می کنید، تورم و تغییر رنگ دست ها، پاها و لب ها را می بینید، ضعف عضلانی را تجربه می کنید، شما خسته هستید.

جوانا پاکنهام دونده دو ماراتن و تجربه تلخ او

چیزی ساده که در موردآن اطلاعاتی نداشته باشیم و ممکن است به راحتی خطر مرگ را برای ما فراهم کند. سال گذشته جوانا پاکنهام دونده دو ماراتن بریتانیایی بعد از نوشیدن 5 لیتر آب نزدیک بود بمیرد. او در حال تلو تلو خوردن بود و می گفت که در آن لحظه احساس خوبی نداشتم. او بعد از تمام کردن پنجمین ماراتن خود راهی بیمارستان شد. او می گوید: یادم می آید که علامت نیمه راه را دیدم چون خیلی بزرگ بود ولی بعد از آن را یادم نمی آید تا وقتی که در بیمارستان بیدار شدم.

چند ساعت بعد از نوشیدن آب به کما رفت و برای او هیپوناترمی تشخیص داده شد. شرایطی که به خاطر نوشیدن آب زیاد ایجاد می شود. هر جایی که می رویم می بینیم که آدم ها آب در دست دارندچون به ما گفته اند که آب برای زندگی ما خیلی مهم است. اما مانند هر چیز دیگری ممکن است برعکس شود. او می خواهد مردم از مضرات بیش از حد نوشیدن آب آگاه شوند. جوانا می گوید: نکته ی مثبتی که می توانم بگویم این است که نوشیدن زیاد آب ممکن است باعث مرگ آنها شود. ما باید از این تجربه ها درس بگیریم چون همیشه این اتفاقات پیش می آید و باید مثبت باشیم.

متخصص تغذیه می گوید: مردم به اندازه کافی آب نمی نوشند و این شرایط خیلی غیر معمولی است و خیلی از ما در جهت مخالف هستیم و به اندازه کافی آب نمی نوشیم. درون بدنتان را تصور کنید. هر اتفاقی که آنجا می افتد به مایعات و آب وابسته است. مثلاً گردش خون، فعالیت مغزو هضم غذا. او معتقد است هیپوناترمی بر اثر نوشیدن سریع مقدار زیادی آب ایجاد می شود. این یعنی اینکه خودتان را غرق کنید و به مقدار فراوانی آب بنوشید که همه چیز را در بدن زخم کند و همچنین اگر مدت کوتاهی قبل از ابتلا به این شرایط غذا نخورده باشید.

چه مقدار آب بنوشیم؟

زن ها روزانه چیزی بین یک لیتر و نیم تا یک لیتر و هفتصد و مردان کمی بیش از دو لیتر باید آب بنوشند. از رنگ ادرار می توانید بفهمید که آب کافی نوشیده اید یا نه؟ اگر خیلی پررنگ باشد چیزی که به آن رنگ شامپاین می گویند یعنی کم نوشیده اید. همه ما می توانیم این را بررسی کنیم. اگر به اندازه کافی از هر چیزی بنوشیم هیچ مشکلی برای بدن ما رخ نمی دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها