خطرات ایستادن کنار مایکروویو

در این مطلب با خطرات ایستادن کنار مایکروویو و صدمات ناشی از اشعه آن بیشتر آشنا شوید.

خطرات ایستادن کنار مایکروویو

ماکروویو‌ها چندین دهه است که به عنوان اصلی‌ترین عضو آشپزخانه‌ها هستند و به شما امکان می‌دهند همه چیز را از سبزیجات منجمد گرفته تا وعده‌های بسته‌بندی شده در عرض چند دقیقه آماده کنید. اما در حالی که غذای خود را تهیه می‌کنید، ممکن است فکر کنید که چقدر می‌توانید با خیال راحت کنار مایکروویو بایستید و اینکه آیا هرگونه تشعشع می‌تواند از آن ساطع شود یا به طور بالقوه به شما آسیب برساند؟ آیا واقعاً باید نگران این موضوع باشید؟ پاسخ این است که صدمات ناشی از اشعه مایکروویو بسیار نادر است.

به گفته FDA، مایکروویو‌ها نوعی پرتو‌های الکترومغناطیسی یا امواج انرژی هستند که در فضا حرکت می‌کنند. پرتو‌های الکترومغناطیسی اشکال مختلفی از جمله امواج رادیویی، نور مرئی، اشعه ایکس و اشعه گاما دارند. FDA می‌گوید، مایکروویو‌ها، مانند امواج رادیویی نوعی "پرتو‌های غیر یونیز کننده" هستند، به این معنی که آن‌ها انرژی کافی برای جدا کردن الکترون‌ها از اتم ندارند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، مایکروویو‌ها به DNA درون سلول‌ها آسیب نمی‌رسانند.

در مقابل، پرتو‌های X و اشعه گاما به عنوان "تشعشعات یونیزه کننده" طبقه بندی می‌شوند که انرژی کافی برای خارج کردن الکترون‌ها از اتم‌ها دارد و می‌تواند به سلول‌ها و DNA آسیب برساند.

حتی اگر مایکروویو‌ها خطرات سلامتی مشابعه اشعه X نداشته باشند هم به این معنا نیست که بی‌خطرند. مایکروویو‌ها با ایجاد لرزش مولکول‌های آب، مواد غذایی را گرم می‌کنند. از نظر تئوری، مایکروویو‌ها می‌توانند بافت بدن را به همان روشی که مواد غذایی را گرم می‌کنند، گرم کنند و در مقادیر زیاد، مایکروویو‌ها می‌توانند باعث سوختگی و آب مروارید شوند. FDA می‌گوید این نوع صدمات بسیار نادر است و در کل برای افرادی اتفاق می‌افتد که در معرض مقادیر زیادی از تابش این اشعه باشند.

این دستگاه‌ها به شکل مشخصی ساخته شده‌اند که تشعشعات خارج نشوند، در نتیجه نگرانی زیادی درباره خروج این تشعشعات وجود ندارد مگر اینکه ساختار دستگاه بهم بخورد. FDA توصیه می‌کند که مایکروویو خود را به دقت بررسی کنید و اگر درب به درستی بسته نشده است، خم شده، پیچ خورده یا آسیب دیده است از آن استفاده نکنید.

شایع‌ترین راه آسیب دیدگی افراد با مایکروویو ناشی از تماس با گرمای ظروف داغ یا غذا‌های بیش از گرم است. مثلاً هنگام استفاده از مایکروویو برای گرم کردن آب، مدت گرم کردن آب نباید از زمانی که در دفترچه راهنما مایکروویو نوشته شده است بیشتر باشد، زیرا هنگامی که آن را لمس می‌کنید ممکن است آب به دست و صورت شما پاشیده شود و سوختگی یا صدمات پوستی ایجاد کند.

به طور کلی از راهنمای دستورالعمل مایکروویو استفاده و از آن پیروی کنید تا هنگام استفاده از مایکروویو ایمن بمانید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها