6 غذا که باعث ایجاد آکنه میشوند

آکنه یک بیماری پوستی شایع است که نزدیک به 10٪ از جمعیت جهان را درگیر کرده است. عوامل زیادی در ایجاد آکنه، نقش دارند. از جمله، تولید سبوم و کراتین، باکتری­های ایجاد کننده آکنه، هورمون ها، منافذ مسدود شده و التهاب.

6 غذا که باعث ایجاد آکنه میشوند

ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه بحث برانگیز بوده است، اما تحقیقات اخیر نشان می­دهد که رژیم غذایی می­تواند نقش مهمی در رشد آکنه داشته باشد. در این مقاله 6 ماده غذایی که می توانند باعث آکنه شوند، مورد بررسی قرار گرفته و در مورد اهمیت کیفیت رژیم غذایی بحث می شود.

1. غلات و شکرهای تصفیه شده

افراد مبتلا به آکنه نسبت به افرادی که آکنه کمتری دارند، کربوهیدرات­ه ای تصفیه شده بیشتری مصرف می کنند. غذاهای سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده عبارتند از:

·        نان، کراکر، غلات یا دسرهای ساخته شده با آرد سفید

·        ماکارونی با آرد سفید

·        برنج سفید، رشته فرنگی و برنج

·        سودا و سایر نوشیدنی های شیرین مانند قند

·        شیرین کننده هایی مانند شکر نیشکر، شربت افرا، عسل

یک مطالعه نشان داد افرادی که به طور مکرر قند اضافه مصرف می کنند، ۳۰٪ بیشتر در معرض ابتلا به آکنه هستند، در حالی که افرادی که مرتبا شیرینی و کیک می خورند، ۲۰٪  بیشتردر معرض این خطر هستند. این افزایش خطر ممکن است با اثرات کربوهیدرات های تصفیه شده بر قند خون و انسولین توضیح داده شود. کربوهیدرات­ های تصفیه شده به سرعت در جریان خون جذب می­شوند و به سرعت سطح قندخون را بالا می برند. وقتی قند خون بالا می­رود، سطح انسولین نیز افزایش می‌یابد. سطح بالای انسولین برای افرادی که آکنه دارند مناسب نیست. در واقع انسولین هورمون های آندروژن را فعال تر می کند و فاکتور رشد را افزایش می­دهد. این امر موجب رشد سریع تر سلول های پوستی و افزایش تولید سبوم شده و درنتیجه باعث رشد آکنه می شود.

از طرف دیگر، رژیم های کم کلسیم که به طور چشمگیری قند خون یا انسولین را بالا نمی برند، با کاهش شدت آکنه همراه هستند. خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده ممکن است قند خون و انسولین را افزایش داده و به رشد آکنه کمک کنند.

2. محصولات لبنی

بسیاری از مطالعات، پیوند بین فرآورده های شیری وشدت آکنه در نوجوانان را نشان داده­ اند. مطالعات همچنین نشان دادند که بزرگسالان جوانی که مرتباً شیر یا بستنی مصرف می کردند، چهار برابر بیشتر از آکنه رنج می برند. این تحقیقات تا به امروز بیشتر بر روی نوجوانان و بزرگسالان متمرکز بوده است و فقط رابطه ی بین شیر و آکنه نشان داده شده است. اما هنوز مشخص نیست که چگونه شیر ممکن است در شکل گیری آکنه نقش داشته باشد. شیر، سطح انسولین را افزایش می دهد، مستقل از تأثیر آن بر قند خون، ممکن است، شدت آکنه را بدتر کند.

اگرچه گمانه زنی ­ها در مورد اینکه چرا نوشیدن شیر ممکن است آکنه را بدتر کند وجود دارد، اما مشخص نیست که لبنیات نقش مستقیمی دارند یا خیر. برای مشخص کردن میزان خاص یا نوع لبنیاتی که ممکن است آکنه را تشدید کند تحقیقات بیشتری لازم است.

3. فست فود

آکنه به شدت با خوردن یک رژیم غذایی به سبک­غربی که سرشار از کالری، چربی و کربوهیدرات­های تصفیه شده همراه است، ارتباط مستقیم دارد. غذاهای فست فودی، مانند همبرگر، نگت، هات داگ، سیب زمینی سرخ کرده، سیب زمینی و شیرخشک، اصلی ترین رژیم­های غذایی غربی هستند و ممکن است خطر آکنه را افزایش دهند.

در یک مطالعه بین بیش از ۵۰۰۰ نوجوان و جوان، مشخص شد که رژیم های غذایی پرچرب با ۴۳٪ افزایش خطر ابتلا به آکنه همراه هستند. به طور منظم خوردن فست فود، این خطر را تا ۱۷ درصد افزایش می دهد. یک مطالعه جداگانه نشان داد که خوردن همبرگر یا سوسیس به طور مکرر با افزایش ۲۴٪ خطر بروز آکنه ارتباط دارد.

خوردن فست فود زیاد با افزایش خطر ابتلا به آکنه در ارتباط است.

4. مواد غذایی غنی از چربی های امگا ۶

رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا۶، مانند رژیم غذایی معمولی غربی، با افزایش سطح التهاب و آکنه مرتبط هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که رژیم های غربی حاوی مقادیر زیادی روغن ذرت و سویا هستند که سرشار از چربی های امگا ۶ هستند و غذاهای معدودی حاوی چربی های امگا ۳ مانند ماهی و گردو هستند.

این عدم تعادل اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 بدن را به حالت التهابی سوق می دهد و این ممکن است شدت آکنه را بدتر کند. در مقابل، مکمل اسیدهای چرب امگا ۳، با کاهش سطح التهاب، موجب کاهش شدت آکنه می شوند. رژیم های غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ و مقدار کم امگا ۳ ضد التهاب هستند و ممکن است آکنه را بدتر کنند.

5. شکلات

چندین بررسی غیررسمی خوردن شکلات را با افزایش خطر ابتلا به آکنه مرتبط دانسته است، اما این کافی نیست تا ثابت کند که شکلات باعث آکنه می­شود. یک مطالعه جدید نشان داده است، مردان مستعد آکنه که روزانه ۲۵ گرم شکلات تیره مصرف می کنند، پس از دو هفته تعداد ضایعات آکنه آن­ها افزایش یافته است. خوردن شکلات باعث افزایش واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری های ایجاد کننده آکنه می شود.

6. پودر پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر یک مکمل رژیم غذایی محبوب است که منبع غنی از اسیدهای آمینه لوسین و گلوتامین است. این اسیدهای آمینه باعث می­شوند، سلول های پوستی سریعتر رشد کرده و تقسیم شوند و ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشند. اسیدهای آمینه موجود در پروتئین آب پنیر، همچنین می­تواند بدن را به سمت تولید انسولین بالاتر که به رشد آکنه ها مرتبط است تحریک کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها