زایمان و ازدواج با تم لاکچری

تمایل به خاص بودن این بار باعث شده برخی از زنان ایرانی تاریخ تولد فرزندشان را با مناسب‌های خاص زندگی یعنی تاریخ تولد، سالگرد ازدواج یا حتی همگن بودن تاریخ تقویمی (هشتم ماه هشت نودو هشت) هماهنگ کنند.

زایمان و ازدواج با تم لاکچری

 این روزها با توجه به تغییراتی که اغلب به واسطه چشم و هم‌چشمی در سبک زندگی به‌وجود آمده، برخی‌ از زوج‌ها و والدین ایرانی دوست دارند «خاص» باشند. این تمایل به خاص بودن برخی مواقع در ازدواج و فرزندآوری در تاریخ‌های رُند نمود پیدا کرده است.

حال دیگر تاریخ‌های رُند و لاکچری تبدیل به یک کلاس شده است، تاریخ‌هایی که از ماه‌ها پیش برای زایمان و مراسم عقد و عروسی رزرو می‌شوند.

تاریخ‌ رُندی که قبلا با ولادت امام رضا(ع) در 88/8/8 رواج یافت و بعدها با تاریخ‌های رُند دیگری تبدیل به یک نوع فخرفروشی و خودنمایی تقویمی شد.

البته شاید ثبت ازدواج در تاریخ‌های رُند و لاکچری زیاد عجیب نباشد و حتی با توجه به اینکه برخی از زوجین تاریخ عقد و ازدواجشان را فراموش می‌کنند، ضروری و لازم نیز به نظر برسد!

سِت تاریخ زایمان با سالگرد ازدواج

اما همواره در ایام خاصی شاهد دخالت برخی مادران باردار در روند طبیعی به دنیا آمدن نوزادانشان هستیم به‌طوری‌که آنها از پزشکان درخواست‌ می‌کنند روز زایمان کودک با تاریخ تولد یا ازدواج‌شان «سِت» شود!

97/7/7از تاریخ‌هایی بود که حجم عظیمی زایمان از پیش رزرو شده در آن رخ داد.

طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور در سال گذشته (97)، تعداد 2 هزار و 187 رویداد ولادت در تاریخ 97/7/7 و سطح کشور به ثبت رسیده بود.

حال پایان ماه صفر و ورود به ربیع‌الاول مصادف با یک تاریخ رُند شده است: 98/8/8.

در همین راستا به چندین تالار، دفترخانه عقد و عروسی و بیمارستان سر می‌زنیم تا ببینیم آیا رزروهایی از قبل برای این تاریخ لاکچری در تبریز وجود دارد و یا نه؟

25عقد در سه دفترخانه ازدواج تبریز

به دفترخانه‌ای در مرکز شهر می‌روم، در این دفترخانه هفت عقد در یک روز ثبت شده است که از چند ماه پیش رزرو شده بودند.

دفترخانه دیگر را در کوی ولیعصر تبریز انتخاب می‌کنم که ترافیک عقد در آن کمی بیشتر بوده و قرار است 12 زوج در این روز به وصال هم برسند.

در دفترخانه ازدواجی در ائل‌گلی نیز قرار است پنج مراسم عقد ثبت شود و زوجین از دو ماه پیش برای رزرو آن اقدام کرده‌اند.

نکته جالب در همه این دفترخانه‌ها این بود که اکثر زوجین به خاطر تاریخ رُند 98/8/8 این روز را برای ازدواج انتخاب کرده‌اند.

طلاق‌های ناشی از ازدواج شتابزده تاریخ رُند

آن‌گونه که آقای خلیلی، مسوول یکی از دفترخانه‌ها می‌گوید: نباید جوانان خود را گرفتار برخی تاریخ‌ها کرده و شتابزده عمل کنند، چراکه در سال‌های پیش بیشترین طلاق از بین زوجینی بود که با عجله و صرفا برای داشتن سالگرد ازدواج رُند دست به ازدواج در تاریخ 88/8/8 زده بودند.

بیمارستان‌ها گزینه بعدی برای کسب اطلاع از رزروهای سزارین برای تاریخ 98/8/8 است.

طبق بررسی‌های انجام گرفته، در بیمارستان‌های دولتی موردی مشاهده نشد و صرفاً با نظر پزشک و یا احساس درد مادر و یا تعیین زمان دقیق زایمان از سوی پزشک معالج انجام خواهد شد ولی در بیمارستان‌های خصوصی کمی ماجرا فرق داشت. برخی بیمارستان‌های خصوصی تبریز در تاریخ رُند امروز شاهد تولد نوزادانی خواهند بود که پدر و مادرشان گرفتار تاریخ لاکچری دست به تولد تقویمی زده‌اند.

طاهری، پرستار یکی از بیمارستان‌های خصوصی تبریز می‌گوید: همیشه برخی‌ها گرفتار تاریخ‌هایی هستند که برایشان با اهمیت است که از آنها می‌توان به سالگرد ازدواج پدر و مادر اشاره کرد.

او ادامه می‌دهد: برخی والدین دوست دارند، فرزندشان دقیقا در آن روز و یا در تاریخ‌های رُند به دنیا بیایند و به همین دلیل دست به ریسک زده و اصرار بر انجام آن دارند.

خانم طاهری می‌گوید: البته برخی مادران نیز در این میان فدا می‌شوند زیرا وقت دقیق زایمان آنهاست ولی صف طولانی در اتاق عمل باعث معطل شدن آنها می‌شود.

او اضافه می‌کند: موارد زیادی وجود داشته که مادران وقت زایمان خود را به خاطر علاقه به یک تاریخی به عقب کشیده‌اند و امروز نیز از آن روزهایی است که تولدمان بیش از حد معمول خواهد بود.

نسرین کلانتریان، کارشناس مامایی در این خصوص می‌گوید: بارها با تنظیم روز زایمان با یک تاریخ شیک از سوی مادران مواجه هستیم که تبدیل به دغدغه‌ای شده است.

او ادامه می‌دهد: حتی برخی‌ها ساعت را نیز تنظیم می‌کنند تا برای مثال کودک در 8 صبح و هشتم آبان، 98 به دنیا بیاید.

این کارشناس مامایی توضیح می‌دهد: جنین معمولاً بیشترین وزن خود را در هفته‌های آخر و منتهی به زایمان دریافت می‌کند و هر یک روز نیز برای جنین و رشد آن مهم است و چه بهتر که در زمان تعیین شده و اتمام کامل دوران بارداری اقدام به زایمان شود.

او می‌افزاید: البته زایمان زودتر از موعود خطر آنچنانی برای مادر نداشته و مادر می‌تواند در 7،8 یا 9 ماهگی نوزاد خود را به دنیا بیاورد ولی بیشترین تبعات منفی، شامل نوزادان است.

فرحناز ریحانی‌فر، متخصص زنان و زایمان در تبریز نظر متفاوتی دارد، او معتقد است که قبلا والدین علاقه زیادی به این داشتند تا فرزندان خود را در نیمه نخست سال به دنیا بیاورند تا در آینده زودتر به مدرسه بروند ولی الان دیگر آگاهی‌ها بیشتر شده و بین هیچ کدوم از فصل و ماه‌ها فرقی نیست.

بنابه گفته او، باید زایمان دقیقا در لحظه درد مادر انجام گیرد ولی گاهاً می‌توان در صورت نبود درد روی یک یا دو روز مانور داد، در غیر این‌ صورت خطر بزرگی برای مادر و مخصوصا نوزاد محسوب می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان می‌کند: خود فضای مجازی گاهاً برخی مسائل را تبلیغ می‌کند و اگر در ذهن کسی هم نباشد به طریق فضای مجازی می‌تواند به فکر رفته و آن کار را انجام دهد، از این‌رو از مادران و خانواده‌ها درخواست دارم تا درگیر تاریخ‌های به اصطلاح رُند و یا خاص نباشند.

به گفته کارشناسان، نوزادانی که با تمایل والدین در روزهای خاص و طبق تقویم‌های مناسبتی زودتر از موعد به دنیا می‌آیند بیشتر در معرض نارسایی و مشکلات قرار می‌گیرند.

چشم‌ و هم‌چشمی و وسواس بیش از حد برخی والدین گاهی اوقات موجب صدمه‌زدن به سلامت خود و نوزادان می‌شوند؛ سلامت نوزاد را فدای تاریخ تولد شیک و قشنگ نکنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها