لایک و فالوور به قیمت سوءاستفاده از کودکان سرطانی

از همان روزهای نخستی که شبکه های اجتماعی برای خود جایگاهی در کشور ما پیدا کرد تا این روزها که عملا در فضای اطلاع رسانی میدان داری می کند ضعف افراد جامعه در سواد رسانه باعث شده تا اتفاقاتی نظیر استوری برای کمک هزار تومانی به محک به انحای مختلف بیفتد.

لایک و فالوور به قیمت سوءاستفاده از کودکان سرطانی

 یک کاربر اینستاگرام که در بیوی اینستاگرامش خودش را تولیدکننده محتوا نامیده پستی در صفحه شخصی اش منتشر کرد که به تعداد قابل توجهی در فضای مجازی دست به دست شد. پستی که اگرچه برای او لایک و فالوور بالا داشت اما شرافتمندانه نبود.

ماجرا از این قرار بود که این کاربر با انتشار پوستری که روی آن عکس یک کودک سرطانی قرار داشت از مردم خواست تا با استوری کردن آن در دیده شدن این پوستر به او کمک کنند. زیر این پوستر هم نوشته شده بود هر بار استوری کردن این پست برابر با هزار تومان کمک به موسسه خیریه محک است.

ایده او برایش کارساز بود چرا که این پست برخلاف دیگر پست های این اکانت که زیر 2000 لایک می خورد چند ده هزار لایک گرفت و بالتبع بارها استوری شد. بسیاری از مخاطبین اینستاگرامی به این تصور که با پروموت کردن صفحه این کاربر در حال کار خیر هستند این پوستر را تا می توانستند در فضای مجازی پخش کردند.

با این حال موسسه محک صراحتا هرگونه هماهنگی این تولید کننده محتوا با این موسسه خیریه را تکذیب کرد و گفت تاکنون هیچ اقدام واریز وجهی از سوی این پیج صورت نگرفته است. بعد از سروصدایی که بر سر این پوستر در فضای مجازی به راه افتاد خود این کاربر مجبور به واکنش شد. واکنشی که انتقادات بیشتری را متوجه او کرد.

محک در واکنش به این اتفاق اعلام کرد: این اقدام در قالب فعالیت شخصی در حال انجام و از سوی موسسه خیریه محک برنامه‌ریزی نشده است. هرگونه اقدام جهت کسب عواید و جلب مشارکت‌های مردمی در چارچوب اساسنامه و طبق ضوابط داخلی این موسسه، با انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادهای حمایت مالی به طور رسمی ممکن می‌شود. این کمپین فاقد تفاهم‌نامه‌ مشترک با محک است.

او گفت هدفش از انتشار این پوستر یک بازی برد – برد بوده و به جای اینکه برای تبلیغات اینستاگرامی خودش هزینه هنگفتی کند خواسته با یک تیر دو نشان بزند و در این بین کار خیری هم انجام دهد. ضمن اینکه این شخص گفته هدف دیگرش این بوده که موسسه خیریه مطرحی همچون محک را به مردم بشناسد. این در حالی است که این فرد تلاش داشته تا با بالا رفتن از نردبان برای خود لایک و فالوور دست و پا کند. البته در حال حاضر این شخص پست مورد نظر را در مقابل هجمه های وارده حذف کرده است اما تا پیش از زمان حذف این پست نزدیک به 150 هزار لایک گرفته بود. به صورت تقریبی و خوش بینانه اگر 50 درصد و به صورت بدبینانه اگر 20 درصد از این افراد این پست را استوری و یا برای دوستانشان ارسال کرده باشند باید گفت این شخص باید بین 20 تا 50 میلیون به موسسه محک بدهد!

این مدل کارهای مارکتینگی البته مسبوق به سابقه است. یکی از برندهای معروف چند سال پیش کمپینی تبلیغاتی درست کرد و از مردم خواست ایمیل و شماره خود را برای آنها بفرستند تا به ازای هر نفر 1000 تومان برای بچه های کار هزینه شود. تخمین زده می شود نزدیک به سی هزار نفر این کار را انجام دادند. این بدین معنا است که این برند سی میلیون باید برای بچه های کار هزینه می کرده است. سی میلیون تومانی که هیچ گاه تکلیفش مشخص نشد.

از همان روزهای نخستی که شبکه های اجتماعی برای خود جایگاهی در کشور ما پیدا کرد تا این روزها که عملا در فضای اطلاع رسانی میدان داری می کند ضعف افراد جامعه در سواد رسانه باعث شده تا اتفاقاتی نظیر استوری برای کمک هزار تومانی به محک به انحای مختلف بیفتد. این مساله فارغ از انتشار اخبار سراسر کذبی است که روزانه توسط برخی افراد به صورت سهوی و یا عامدانه در شبکه های اجتماعی پخش می شود.

واقعیت این است که جریحه دار کردن احساسات عمومی همیشه برای بسیاری سود داشته است. یک روز کودکان کار، یک روز موسسه محک و یک روز هم عفو زندانیان و ... هر کدام سوژه های خوبی برای برخی سودجویان به منظور فریب دادن مردم است. در این بین لازم است بارها و بارها بر لزوم ارتقای سطح سواد رسانه ای در جامعه تاکید کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها