رفع بوی بد دهان با طب سنتی

یک متخصص طب سنتی گفت: بوی بد دهان در طب سنتی عللی مختلف دارد که با توجه به علت موثر در ایجاد بوی بد دهان می‌توان درمان لازم را انجام داد.

رفع بوی بد دهان با طب سنتی

مامک هاشمی متخصص طب سنتی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا درباره علل بوی بد دهان اظهار کرد: اگر بوی بد دهان ناشی از عفونت لثه و دندان‌ها باشد، فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند البته افرادی که به عفونت مزمن لثه دچار هستند، می‌توانند در کنار مراجعه به دندانپزشک نزد متخصص طب سنتی هم بروند.

او بیان کرد: استفاده از دهان شویه برگ مورد نقش موثری در تقویت و ضدعفونی کردن لثه‌ها دارد، برای این منظور باید برگ‌های مورد را به مدت چند دقیقه داخل سرکه بجوشانید سپس این ترکیب را صاف و مخلوط صاف شده را با کمی آب، رقیق کنید و روزانه چندین بار دهان خود را با این ترکیب رقیق شده شست‌وشو دهید، دهانشویه کردن با آب بِه و گلاب هم برای تقویت لثه‌ها بسیار مفید است.

این متخصص طب سنتی افزود: اگر بوی بد دهان ناشی از مواد عفونی و فاسد در معده باشد، در این صورت ۲ حالت وجود دارد؛ در حالت اول معده ممکن است در کنار حضور این مواد فاسد حرارت زیاد پیدا کرده باشد یا این احتمال وجود دارد که معده سرد شده باشد. اگر بوی بد دهان با غذا خوردن کاهش پیدا کرد، بیشتر دلیل بر این است که حرارت معده افزایش پیدا کرده است، بنابراین افرادی که با گرسنگی کشیدن بوی بد دهان آنها افزایش و با غذا خوردن این بو کاهش پیدا می‌کند، پیشنهاد می‌شود صبح‌ها پس از بیدار شدن سریع‌تر صبحانه بخورند تا معده آنها خالی نماند و به بوی بد دهان دچار نشوند.

بوی بد دهان ناشی از حرارت زیاد معده را چگونه از بین ببریم؟

هاشمی تأکید کرد: اگر بوی بد دهان ناشی از حرارت زیاد معده باشد، افراد دچار این مشکل می‌توانند شب‌ها برگه زردآلوی خشک شده را خیس و صبح‌ها ناشتا این برگ زردآلوی خیس خورده را میل کنند. مصرف برگ زردآلوی خیس خورده در پاکسازی معده بسیار موثر است. این اشخاص همچنین می‌توانند مقداری سویق با جو را با آب خنک بخورند؛ سویق جو از آرد جو تفت داده شده تهیه می‌شود. برای رفع بوی بد دهان ناشی از گرمی معده، مصرف خیار و آلو هم پیشنهاد می‌شود.

او تصریح کرد: اگر بوی بد دهان با غذا خوردن کاهش پیدا نکند یا حتی پس از مصرف غذا تشدید شود، در این صورت این موضوع ناشی از غلبه بلغم و سردی در معده است، به عبارتی بلغم فاسد شده در ایجاد بوی بد دهان نقش دارد، بنابراین به این افراد پیشنهاد می‌شود که از مصرف مواد غذایی با طبع سرد و تر پرهیز و برای درمان این مشکل به متخصص طب سنتی مراجعه کنند.

این متخصص طب سنتی گفت: مصرف مربای گل محمدی یا گل‌قند (گل انگبین) که از گل‌های خشک شده گل محمدی به همراه شکر یا عسل تهیه می‌شود، در تقویت معده و پاکسازی آن در مواردی که معده به سردی دچار شده است، بسیار موثر است.نوشیدن شربت سکنجبین تهیه شده با عسل هم به رفع بوی بد دهان ناشی از سردی معده کمک می‌کند.

هاشمی یادآوری کرد: موارد ذکر شده برای وقتی است که بوی ثابت و غالب دهان ناخوشایند باشد، بنابراین اگر بوی بد دهان ناشی از آروغ زدن باشد، به تدابیر طب سنتی جداگانه‌ای نیاز دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها