بازگشت ٢.۱ میلیون زائر ایرانی به کشور

فرمانده نیروی انتظامی گفت: سه میلیون و ۱۰۰ هزار زائر ایرانی از چهار مرز کشور به عتبات عالیات رفته اند که تاکنون دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفرشان به میهن بازگشتند.

بازگشت ٢.۱ میلیون زائر ایرانی به کشور

سردار حسین اشتری امشب در جلسه هماهنگی ستاد اربعین که در محل پایانه مرزی شلمچه و با حضور دبیر شورای امنیت ملی برگزار شد، ضمن قدردانی از آنانی که عاشقانه کار کردند تا زائران از مرز به سلامت بیایند و از آنجا به عراق بروند و برگردند، افزود: برای بازگشت زائران به کشور آمادگی کامل را داریم.

وی اظهار کرد: تاکنون سه میلیون و ۱۰۰ هزار زائر ایرانی از چهار مرز به عتبات عالیات رفتنه اند که دو میلیون و ۱۰۰ هزارنفرشان به میهن بازگشتند، امسال همچنین ۳۰۰ هزار زائر تبعه خارجی از مرز شلمچه به عراق رفته اند که تعدادی از آنان بازگشته اند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با بیان اینکه تردد زائران در شلمچه و چذابه افزایش چشمگیری  داشته است، تصریح کرد: به رغم اینکه امسال با کثرت تردد زائران برای رفتن به عتبات عالیات مواجه بودیم اما به همت استان خوزستان، کارها  به خوبی پیش رفته و تا کنون هم کارها به خوبی انجام شده، اوج بازگشت زائران از چهار روز گذشته آغاز و در حال افزایش است.

سردار اشتری با اشاره به اینکه زائران با مدیریتی که در سفرشان انجام دادند توانستند به کنترل ترددها کمک کنند، یادآور شد: امسال به رغم آنکه ۶۵ درصد زائران با خودروهای شخصی به مرزها آمدند اما میزان تصادفات و سوانح جاده ای نسبت به پارسال ۱۱ درصد کاهش داشته است و این با همت همکاران ما در بخش های مختلف نیروی انتظامی و زیرساخت هایی که مهیا شده بوده است.

وی با تاکید بر اینکه  ناجا تمام ظرفیت خود را پای کار آورده است، گفت: هفت هزار نیروی کمکی برای مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان اعزام کرده ایم و این سوای از نیروهای مرزبانی مستقر در این پایانه هاست.

سردار اشتری افزود: ۱۰ هزار نفر از یگان های ویژه را در مهران داریم که در حال خدمات رسانی هستند و ۳۰ هزار نفر در مرزها کار تامین امنیت و تردد آسان و بدون دردسر زائران را به انجام می رسانند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اظهار کرد: در بحث گذرنامه کار بزرگی انجام شد، در زمان پیک که مشکل صدور داشتیم با استقرار این سامانه در مرز توانستیم پاسخگوی زائران باشیم و با موافقت خودمان و طرف عراقی برای آنان کارت تردد موقت را صادر کنیم تا بتوانند به زیارت بروند به گونه‌ای که اربعین امسال بیش از ۶۰۰ هزار گذرنامه موقت را برای زائران صادر کردیم.

سردار اشتری تصریح کرد: مشمولان غیر غایب شامل دانش آموزان، دانشجویان و طلبه ها را در ازای داشتن کارت دانشجویی دانش‌آموزی یا ثبت در سامانه وزارت علوم و یا حوزه علمیه برایشان گذرنامه صادر کردیم به نحوی که ۲۰ هزار گذرنامه صادر شده سال گذشته برای مشمولان غیر غایب امسال به ۳۰ هزار رسید.

وی همچنین ارائه خدمات ویژه در مرزها را یادآور شد و گفت: موضوع صدور گذر موقت در مرزها، در راستای رعایت دو اصل قانونی رفتن و تسهیل در تردد زائران  که مبنای فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری است، انجام شد.

سردار اشتری با تاکید بر اینکه در بحث اتباع خارجی نیز نیاز به مدیریت است، افزود: در مرز میرجاوه که در هفته گذشته به آنجا سفری داشتم، دیدم که بیش از ۸۰ هزار پاکستانی با عبور از شرایط سخت مسیر و طی دو هزار کیلومتر راه خود را به مرز رسانده بودند تا در مراسم اربعین شرکت کنند و اینها همه نشان از دلدادگی مردم سراسر جهان به امام حسین دارد.

وی اظهار کرد: در زمینه همکاری پلیس راه و مواکب کار بزرگ و خوبی انجام شد و در سال های آینده نیز این همکاری ها ادامه خواهد داشت، بحث امنیت، نظم و ترافیک، خروج زائران با رعایت تمام قوانین انجام شد، در خوزستان با هماهنگی بسیار خوبی که صورت گرفت این اربعین برگ زرینی برای کشورمان و استان خوزستان شد.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی تصریح کرد: در مقطع باقی مانده نیز تمام  ملاحظاتمان را تا پایان اربعین ادامه می دهیم، پیش بینی مان آن است که تا چهارشنبه هفته آینده اوج بازگشت زائرانمان است و باید آمادگی ها حفظ شود و نیروهای کمکی در کنار نیروهای خود استان‌های اصلی باقی بمانند تا تمام زائران برگردند.

سردار اشتری یادآور شد: بخش عمده ای از نیاز زائران در بخش عراقی شلمچه است که باید با یک تعامل و هم افزایی تامین و رفع شود. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها