آیا فضا تاثیری بر قدرت باروری مردان دارد؟

نتایج یک مطالعه بر روی موش‌های نری که بیش از یک ماه را در فضا سپری کرده بودند نشان داد که فضا، تاثیری بر قدرت باروری این موش‌ها هنگام بازگشت به زمین نداشت.

آیا فضا تاثیری بر قدرت باروری مردان دارد؟

 این اولین مدرکی است که تاثیر سفر فضایی را بر قدرت باروری پستانداران نشان می‌دهد.

علائم مختلفی وجود دارد مبنی بر اینکه اقامت در فضا می‌تواند تاثیر منفی بر اسپرم داشته باشد که از جمله آن‌ها می توان به آسیب مشاهده شده ناشی از پرتوهای فضایی بر اسپرم یخ زده موش‌هایی اشاره کرد که مدت ۹ ماه در فضا قرار گرفته بودند و همچنین کاهش شمارش اسپرم موش‌هایی که ۱۳ روز در مدار زمین سپری کرده بودند. 

اکنون محققان دانشگاه «اوساکا» ژاپن در این آزمایش جدید ۱۲ موش نر را مورد بررسی قرار دادند که مدت ۳۵ روز را در ایستگاه بین‌المللی فضایی سپری کردند.

برخی از این موش ها بی‌ وزنی ریزگرانشی (میکروگرانشی) را تجربه کردند اما سایر موش ها در قفس‌های ویژه ای قرار داشتند که به گونه ای طراحی شده اند که گرانش مصنوعی ارائه می‌دهند. ریزگرانش یا میکروگرانش(Microgravity) به شرایطی گفته می‌شود که همانند بی‌وزنی و گرانش صفر است با این تفاوت که نیروی گرانش دقیقاً صفر نیست و مقدار کوچکی دارد.

محققان به محض برگشت این موش ها به زمین از اسپرم آن‌ها برای بارور ساختن تخمک‌های موش‌های ماده که تجربه سفر فضایی نداشتند، استفاده کردند. محققان مشاهده کردند که موش های نر فضانورد فرزندان سالم تولید کردند.

این مطالعه نشان داد که اقامت کوتاه مدت در فضای خارجی زمین باعث ایجاد نقص در عملکرد فیزیولوژیکی اندام تولید مثل مردان، عملکرد اسپرم و زنده ماندن فرزندان نمی‌شود. این در حالی است که تحقیقات پزشکی نشان داده‌اند که سفر فضایی اثرات منفی مختلفی بر سلامتی دارد که از جمله آن‌ها می تواند به از بین رفتن عضله و توده استخوانی و جهش‌های سلولی ناشی از قرار گرفتن در معرض پرتو اشاره کرد.

همچنین مطالعات قبلی به بررسی اثرات سفر فضایی بر روی سیستم های تولید مثل گونه‌هایی از جمله توتیای دریایی و پرندگان پرداخته است.

اما این مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که اثرات سفر فضایی را در سطح مولکولی بررسی می کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها