روشی جدید برای تصویربرداری از مغز

محققان موفق شدند با استفاده از نانوذرات درخشان در نور مادون قرمز به نمایی شفاف‌تر از مغز دست یابند.

روشی جدید برای تصویربرداری از مغز

شیمیدانان دانشگاه استنفورد تکنیک جدیدی برای تصویربرداری از بافت مغز ابداع کرده اند که می‌تواند تومور‌های مدفون زیر پوست افراد زنده را با وضوح بی نظیری نشان دهد.

در مطالعه جدیدی که در شماره ۳۰ سپتامبر در مجله Nature Biotechnology به چاپ رسیده است، محققان نشان می‌دهند که چگونه می‌توان از تکنیک آن‌ها برای پیش بینی پاسخ بیماران سرطانی به ایمونوتراپی و پیگیری پیشرفت آن‌ها در پی درمان استفاده کرد.

هونجی دای، سرپرست این طرح، می‌گوید: این تکنیک به نانوذرات حاوی عنصر اربیم متکی است، که متعلق به طبقه‌ای از کانی‌های کمیاب خاک است که به دلیل توانایی منحصر به فرد خود برای درخشش در نور مادون قرمز، مطرح شده است.

این تیم نانوذرات را در یک پوشش مهندسی شده پوشانده اند که به حل شدن ذرات در جریان خون کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود که سمیت آن‌ها کمتر شده و سریعتر از بدن خارج شوند. علاوه بر این، این پوشش مانند نقاط لنگر برای مولکول‌هایی عمل می‌کند که مانند موشک‌های هدایت شونده عمل می‌کنند تا پروتئین‌های خاصی را روی سلول‌ها قرار دهند و به آن متصل شوند.

محققان می‌گویند ذرات اربیم تحت تابش نور مادون قرمز، به بافت‌ها یا حتی سلول‌های جداگانه درخششی می‌دهند که عمیق‌تر و با وضوح دقیق‌تر از تکنیک‌های تصویربرداری معمولی دیده می‌شوند.

یتنگ ژونگ، نویسنده‌ی اول این مطالعه، در این باره می‌گوید: عمق تصویربرداری ترکیبی، ویژگی‌های مولکولی، وضوح مکانی و زمانی در این روش با تکنیک‌های قبلی قابل دستیابی نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها