انتقال ویروس زونا

یک متخصص پوست، مو و زیبایی ویروس زونا را ادامه آبله مرغان قبلی فرد دانست، اما راه انتقال این ویروس با آبله مرغان متفاوت است.

انتقال ویروس زونا

محمد رضوانی متخصص پوست، مو و زیبایی درباره  ویروس زونا اظهار کرد: زونا در واقع ادامه آبله مرغان قبلی فرد است، به این صورت که فردی که به آبله مرغان دچار شده است می‌تواند مبتلا به ویروس زونا در مسیر یک عصب پنهان شود و چند ماه یا سال‌ها بعد در فرصتی مناسب که سیستم ایمنی او ضعیف شده است، ویروس آبله مرغان زونا فعال شود و به شکل بیماری زونا در مسیر یک عصب با ضایعات تاولی چرکی بروز پیدا کند. ویروس زونا ویروس واریسلا زوستر است.

او بیان کرد: در بیماری زونا بثوراتی که در پوست ظاهر می‌شوند در مسیر اعصاب زیر پوست هم آسیب ایجاد می‌کند، بنابراین محل این بثورات دردناک می‌شود که این درد می‌تواند از ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از ظاهر شدن بثورات احساس شود؛ این درد می‌تواند بسیار اندک یا شدید باشد، در افراد مسن این درد شدیدتر بوده و در افراد جوان درد کمتر است.

این متخصص پوست، مو و زیبایی افزود: در برخی از مبتلایان به زونا، خارش نسبت به درد شدیدتر است؛ در زونا بثورات تاولی در مسیر یک عصب ظاهر می‌شوند بنابراین این بثورات در یک نیمه بدن وجود دارند.

درمان بیماری زونا

رضوانی تأکید کرد: بیماری زونا اغلب خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند، ولی در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، ممکن است به طور وسیع گسترش پیدا کند؛ افرادی که تحت درمان با کورتون هستند یا اشخاصی که شیمی درمانی می‌کنند و مبتلایان به ایدز به علت اینکه سیستم ایمنی بدنشان به اختلال دچار شده است، در این افراد بیماری زونا می‌تواند خطرناک باشد و زندگی شخص را تهدید کند.

او تصریح کرد: بیماری زونا یک دوره سه تا چهار هفته‌ای دارد به این صورت که نخست فرد درد را احساس می‌کند، سپس بثورات پوستی به مدت یک هفته تا ۱۰ روز ظاهر می‌شوند و پس از این مدت بثورات به سمت خشک شدن می‌روند و در یک هفته آخر بثورات بهبود پیدا می‌کنند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره درد پس از زونا گفت: در برخی موارد باوجود اینکه چهار هفته از ابتلای فرد به زونا گذشته است و درد تمام شده است، ولی هنوز فرد در محل بثورات درد را احساس می‌کند که به این درد، درد پس از زونا گفته می‌شود؛ درد پس از زونا در افراد مسن شایع‌تر است، این درد می‌تواند به شکل گزگز یا درد‌های خنجری و تیرکشنده باشد؛ افرادی که در سنین بالاتر به ویروس زونا دچار می‌شوند احتمال اینکه درد پس از زونا در آن‌ها بروز پیدا کند، بیشتر است.

رضوانی درباره راه‌های انتقال ویروس زونا اظهار کرد: ویروس آبله مرغان از طریق عطسه و ترشحات بزاقی یا تنفسی منتقل می‌شود، ولی ویروس زونا از طریق تماس با آب درون تاول‌ها منتقل می‌شود، بنابراین اگر روی تاول‌ها با لباس پوشیده است، فرد نباید نگران انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده باشد.

او بیان کرد: مادران در سه ماهه نخست بارداری و یک هفته قبل از زایمان باید مراقب باشند که به آبله مرغان دچار نشوند، زیرا ویروس آبله مرغان برای این افراد بسیار خطرناک است.

رضوانی یادآوری کرد: مصرف قرص‌های ضدویروس تنها در ۴۸ تا ۷۲ ساعت نخست ظاهر شدن بثورات پوستی ویروس زونا مفید است؛ دارو‌های ضد التهاب و موضعی هم به تسکین علائم این بیماری کمک می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها