کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز

رئیس سازمان امور عشایر کشور، با اشاره به کاهش ۲۰ هزار تومانی متوسط قیمت گوشت در کشور گفت: در تامین نهاده‌های دامی، هیچ مشکلی وجود ندارد.

کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز

کرمعلی قندالی  در نشستی خبری که به مناسبت ۱۵ مهر روز ملی روستا و عشایر برگزار شد، اظهار داشت: عشایر کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار هستند که این جمعیت، ۳۵ میلیون هکتار از مراتع کشور را در اختیار دارند.

وی با اشاره به اینکه تولیدات عشایر در بخش‌های مختلف حدود ۶ میلیون تن است، افزود: در واقع عشایر کشور، ۳ برابر جمعیت خود تولید محصولات مختلف را دارد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: در حوزه صنایع دستی، عشایر کشور تولیدات بسیار خوبی دارند که از تنوع زیادی نیز برخوردار است.

قندالی با بیان اینکه ۲۲۰ تشکل کل اعضای خانوار عشایر را پوشش می دهند، گفت: در سایر گروهها، بحث مشارکت اجتماعی را کمتر می بینیم؛ اما در حوزه عشایر این موضوع بسیار پررنگ است.

وی گفت: صندوق توسعه بخش عشایری در سطح ملی بحث تامین منابع مالی را برای تشکل ها به منظور تامین نهاده های مورد نیاز، ایجاد بهره وری و اشتغال انجام می دهد.

سه مصوبه شورای عالی عشایر

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شورای عالی عشایر در ۳ مقطع در سالهای ۹۳، ۹۵ و ابتدای سال ۹۸ به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد، ادامه داد: در جلسات شورای عالی عشایر، سه طرح به تدوین شده که طرح اول ارتقاء سواد، دانش و مهارت در جامعه عشایر، طرح دوم طرح ویژه فرهنگی و مذهبی و طرح سوم طرح ویژه بهداشت، درمان، اجتماعی و رفاهی است که دو طرح اول به تصویب رسیده و طرح سوم در آستانه تقدیم به هیات دولت برای تصویب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت عشایر کشور اشاره کرد و گفت: به تازگی در بحث استفاده از انرژی های پاک، مصوبه ای داشته ایم که وزارت نیرو در سطح ۲۵ هزار خانوار عشایری در دو سال آینده اقدام کند؛ همچنین در تامین یارانه، حمل سوخت و آب مصوبه ای در دولت داشته ایم که امیدواریم با دریافت منابع آن، بتوانیم بخشی از هزینه هایی را که به عشایر تحمیل می شود جبران کنیم.

قندالی گفت: علاوه بر این، وزارت ارتباطات نیز مکلف شده ۸۰ درصد نقاط عشایری را تا پایان برنامه ششم تحت پوشش تلفن همراه قرار دهد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به ارائه تسهیلات برای تولید گوشت قرمز طی ۴-۵ سال گذشته، گفت: این تسهیلات به صورت سرمایه در گردش یک ساله است و از محل کانون احکام دائمی در شش ماهه امسال، ۴۲۰ میلیارد تومان برای این منظور ابلاغ شده است.

در تامین نهاده های دامی عشایر هیچ نگرانی ای وجود ندارد

قندالی با بیان اینکه دولت نهاده های دامی را همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می کند، گفت: اطمینان می دهیم که نگرانی در مورد نهاده ها وجود ندارد و اگر کمبودی پیش بیاید، با سرعت تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر جو وارداتی با قیمتی بین ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۰ تومان در بنادر ترخیص می شود و قیمت این کالا در استان‌های همجوار بنادر، بین ۱۴۰۰ تا۱۵۰۰ تومان است؛ اما در استان‌های دیگر به دلیل کرایه حمل، مبلغ مقداری بالاتر می رود.

قندالی اضافه کرد: به دلیل اتفاقات خوبی که در زمینه واردات به چابهار رخ داده، می توانیم از طریق نهاده هایی که وارد این بندر می شود، نیاز استانهای جنوب و جنوب شرق را تامین کنیم.

وی همچنین به کاهش قیمت برخی از نهاده ها از جمله جو داخلی اشاره کرد و گفت: قیمت این محصول با حدود ۲۰۰ تومان کاهش به ۱۸۰۰ تومان رسیده و به راحتی قابل تامین است.

اجاره مراتع با قیمت های هنگفت در کشور

رئیس سازمان امور عشایر کشور درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه برخی مراتع را با قیمت های بسیار بالا به دامداران اجاره می دهند، گفت: در سراسر کشور برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی مراتعی دارند؛ اما دام به اندازه کافی برای بهره برداری از این مراتع ندارند؛ بنابراین مراتع خود را به کسانی که مرتع ندارند اجاره می دهند و گاها از آنها مبالغی بسیار بالایی دریافت می کنند که این خلاف قانون است.

وی اضافه کرد: جلسات متعددی در این زمینه تشکیل و وزیر جهاد کشاورزی به صورت جدی وارد این مساله شد؛ در نتیجه گروههایی برای راستی آزمایی این مساله به صورت پایلوت در سه استان سمنان، تهران و مازندران وارد شدند و گزارشات حاکی از این است که متاسفانه این اتفاق رخ می دهد و در تهران و مازندران، اشخاص حقوقی بیشتر درگیر این مسئله هستند؛ یعنی برخی از دستگاهها مرتع در اختیار دارند و آن را اجاره می دهند.

قندالی ادامه داد: قرار است که برای سال آینده، سازمان جنگل ها که مسئولیت این کار را دارد به همراه نماینده عشایر و همچنین نمایندگان سایر نهادهای مربوطه در قالب اکیپ های ممیزی این مساله را حل کنند؛ هر چند که مقاومت هایی نیز در این زمینه اتفاق می افتد؛ اما باید همه دستگاههای مربوطه به ما کمک کنند تا این مساله حل شود و خوشبختانه از نظر قانونی مشکلی در این زمینه نداریم.

افزایش ۳۵ هزار تنی تولید و کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز

رئیس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به اینکه در سال ۹۳ حدود ۱۶۰ هزار تن گوشت در بخش عشایر تولید شد، گفت: امروز این عدد رقمی بین ۱۹۰ تا ۱۹۵ هزار تن است؛ به عبارتی ۳۰ هزار تن افزایش تولید به دلیل اصلاح تغذیه و نژاد دامها اتفاق افتاده است.

وی گفت: نوسانات قیمت گوشت به دلیل تلاطمات نرخ ارز و تفاوت قیمت این کالا در کشور ما و همسایگانمان است. البته متوسط قیمت لاشه در حال حاضر به ۸۵ هزار تومان رسیده و نسبت به ابتدای سال ۲۰ هزار تومان کاهش در این زمینه داریم.

قندالی با اشاره  به اینکه قیمت تمام شده تولید گوشت قرمز ۷۵ هزار تومان است، تصریح کرد: در حال حاضر دامهای زیادی در حال پروار شدن است و چون وضعیت مناطق ییلاقی بسیار مناسب بوده امسال برخی دامها برای بار دوم زایمان می کنند که این مسئله تاکنون سابقه نداشته است. بنابراین تمام این موارد باعث می شود قیمت گوشت در بازار متعادل تر شود.

افتتاح ۷۰ پروژه به مناسبت روز ملی روستا و عشایر

وی با اشاره به اینکه مراسم روز ملی روستا و عشایر همواره در تهران برگزار می شد، گفت: امسال این مراسم در مرکز استان خراسان جنوبی (بیرجند) با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار می شود و حدود ۷۰ پروژه به ارزش ۴۶ میلیارد تومان و با برخورداری ۷هزار و ۹۰۰ خانوار رونمایی می شود ضمن اینکه نمایشگاهی نیز در این استان برگزار می شود و توانمندی های عشایر در آنها در معرض دید عموم قرار می گیرد.

قندالی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عرضه مستقیم محصولات عشایری نیز، افزود: واقعیت این است که ما در این بخش موفقیت چندانی نداشتیم؛ البته ساختاری از آن را برای تشکل ها تعریف کرده ایم تا بتوانند وارد عرصه تجارت داخلی و خارجی شوند اما کارها به صورت پراکنده انجام شده و اقدام متمرکزی صورت نگرفته است؛ بنابراین یکی از کارهایی که در آینده به جد دنبال کنیم همین مساله خواهد بود.

وی درباره استخدام در سازمان امور عشایر نیز گفت: سهمیه ما ۱۸۹ نفر در ۳۰ استان بوده که برای آبان ماه سازمان سنجش امتحان آن را برگزار می کند؛ همچنین ۲۱ نفر برای بخش ستاد نیاز داریم که پیگیری می کنیم در نوبت دوم جذب شوند و عمده این افراد متخصصان بخش کشاورزی، منابع عام، بخش اجتماعی، جامعه شناسی و عمران خواهند بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها