در روز جهانی آلازایمر با این بیماری بیشتر آشنا شویم

لائم بیماری در ابتدا خیلی ساده است و فرد تنها برخی اتفاقات و رویدادها و اطرافیان خود را فراموش میکند، اما به تدریج علائم خطرناکتر بیماری ظاهر می شوند. علائمی مانند توهم، بدبینی و سوء ظن به دیگران و با پیشرفت بیماری علائم بیماری بگونه ای پیش می رود که فرد حتی از انجام ساده‌ترین کارهای شخصی خود هم ناتوان می‌شود.

در روز جهانی آلازایمر با این بیماری بیشتر آشنا شویم

روند این بیماری در جهان با افزایش امید به زندگی سیر صعودی به خود گرفته و به نظر می رسد علی رغم ناشناخته ماندن علت و چرایی ابتلا به این بیماری، داشتن سبک زندگی سالم و انجام ورزش و نیز داشتن فعالیت مغزی و مطالعه می تواند تا حدی در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

21 سپتامبر (30 شهریور) روز جهانی آلزایمر نامگذاری شده تا مردم جهان کمی بیشتر با این بیماری و مخاطرات آن آشنا شده و در راستای کاهش ریسک خطر ابتلا به این بیماری، بیشتر به سبک زندگی خود توجه داشته باشند.

دکتر آرش بستانی جراح و متخصص مغز و اعصاب به مناسبت این روز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه با بیان اینکه هنوز علت مشخصی در خصوص چرایی ابتلای افراد به آلزایمر شناسایی نشده، گفت: در این بیماری برخی پروتئین ها به علت نامعلوم در مغز رسوب میکنند و موجب بروز علائم آلزایمر می‌شوند.

وی افزود: این بیماری بطور معمول با افزایش سن در برخی افراد بروز پیدا میکند، بطوری که معمولا یک درصد افراد 60 سال به بالا، 20 درصد افراد 70 سال به بالا و 30 درصد افراد 80 سال به بالا به این بیماری مبتلا می شوند و با افزایش سن درصد احتمال ابتلا هم افزایش می‌یابد.

بستانی در تشریح علائم بیماری آلزایمر گفت: کم شدن حافظه نزدیک، اختلالات شخصیتی، گم کردن مسیر، عدم توانایی در انجام کارهای شخصی و کاهش مهارت های فردی از جمله علائم این بیماری است.

این جراح مغز و اعصاب افزود: این بیماران حافظه دور خوبی دارند و تنها حافظه نزدیک آنها دچار اختلال است و از طرفی در برخی موارد پیشرفته بیماری علائمی مانند بدبینی و سوء ظن در گروهی از بیماران بروز پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ابتلا به این بیماری اندکی در زنان بیشتر از مردان است، گفت: امکان ابتلای جوانان به این بیماری وجود ندارد و بروز فراموشی در جوانان علت های دیگری دارد که باید شناسایی شود.

بستانی فعالیت زیاد مغزی و مطالعه را راهکارهای موثر در به تعویق انداختن ابتلا به آلزایمر عنوان کرد وافزود: همچنین ورزش های معمولی می تواند در تاخیر ابتلا به این بیماری موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: انجام ورزش هایی که در آن احتمال ضربه به سر بالا است از جمله بوکس میتواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد، گفت: تنها با مصرف برخی داروها در مرحله ابتدایی تا متوسط بیماری، می توان از سرعت پیشرفت آن کاسته و علائم آن را کمتر کرد.

وی افزود: این بیماری بطور مستقیم موجب مرگ افراد نمی شود، اما فرد بیمار با پیشرفت بیماری به دلیل ناتوانی در نگهداری از خود و انجام مراقبت های بهداشتی جان خود را از دست می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها