شرایط تحصیل و سرمایه گذاری در کانادا

کشور کانادا دومین کشور دنیا از نظر وسعت است و دانشگاه‌های این کشور متقاضیان زیادی برای ادامه تحصیل از سراسر دنیا دارد. سازمان مهاجرت حوری سلیمانی می‌تواند به رسیدن به این هدف به علاقه‌مندان مشاوره دهد.

شرایط تحصیل و سرمایه گذاری در کانادا

کانادا طی سالیان اخیر تبدیل به یک کشور مهاجرپذیر و البته سرمایه پذیر شده است. این کشور شرایط متفاوتی را برای این مهاجرت در نظر گرفته است که عمده‌ترین آنها تحصیل و مهاجرت است. در این متن، شرایط مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و تحصیل بررسی شده است.

الف. سرمایه گذاری

با توجه به رفاه سطح بالای کشور کانادا افراد زیادی خواهان مهاجرت و البته سرمایه گذاری در این کشور هستند. این کشور نیز با بازنگری در قوانین خود بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری فراهم کرده است.

استان کبک کانادا از مناطق سرمایه پذیر این کشور محسوب می‌شود که فرد صرفا با اثبات دارایی کافی و حتی بدون مدرک زبان می‌تواند اقدام به سرمایه گذاری کند. همچنین پس از حضور در این کشور در ۵ ساله‌ی اول اگر ۲ سال در این کشور حضور داشته باشد می‌تواند درخواست تابعیت کانادا را نیز داشته باشد.

از دیگر نکات مثبت این طرح این است که دیگر نیازی نیست فرد سرمایه گذار دارای شغلی در استان کبک باشد.

در این طرح فرد متقاضی با پرداخت 210 هزار دلار به یکی از موسسات وابسته معرفی شده از طرف دولت کانادا می‌تواند شرایط مهاجرت را برای خود حائز کند و حتی خانواده خود را تحت بیمه خدمات درمانی قرار دهد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در این زمینه می‌توان به سایت سازمان مهاجرت حوری سلیمانی مراجعه کرد.

 			 				 					شرایط تحصیل و سرمایه گذاری در کانادا

ب. تحصیل

کشور کانادا دومین کشور دنیا از حیث وسعت است و دانشگاه این این کشور متقاضیان زیادی برای ادامه تحصیل از سراسر دنیا دارد. سازمان مهاجرت حوری سلیمانی می‌تواند به علاقه‌مندان برای رسیدن به این هدف مشاوره دهد.

شرایط تحصیل در مقطع لیسانس یا کارشناسی کانادا

متقاضی برای تحصیل در مقطع لیسانس دانشگاه‌های کانادا متقاضی باید مدرک دیپلم با معدل حداقل 14 را داشته باشد البته پذیرش در بعضی رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های ممتاز نیازمند معدل بالای 15 است لذا داشتن مدرک زبان آیلتس حداقل 6 یا تافل جهت پذیرش در دانشگاه الزامی است. لازم به ذکر است دانشجویانی که مدرک زبان ندارند باید دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی را در دانشگاه سپری کنندکه ممکن است یک یا دو ترم زمان ببرد زیرا تحصیل درکانادا بدون مدرک زبان دانشجویان را با مشکل مواجه می‌سازد لذا پیشنهاد می‌شود متقاضیان در کشور مبدا مدرک زبان خود را بگیرند.

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس دانشگاه‌های کانادا در سال مبلغی حدود 14هزار تا 18هزار دلار است که این مبلغ با توجه به دانشگاه متغیر است. در مقطع لیسانس، دانشجویانی که معدل بالا دارند کمک هزینه تحصیلی بین 1500 تا 9 هزار دلار در سال را دریافت می‌کنند.

در مقطع فوق لیسانس هزینه‌های تحصیل برای هر سال بیش از 6000 تا 9000 دلار است که البته در این مقطع برای دانشجویان بین‌المللی و دانشجویانی که مدرک دانشگاهی کشورهایی غیر از آمریکا و کانادا را دارند گرفتن کمک هزینه تحصیلی و پرداخت هزینه زندگی دانشجویی در کانادا بسیار مشکل است.

شرایط تحصیل در مقطع فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد

کانادا دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس دانشگاه‌های کانادا باید مدرک کارشناسی چهار ساله با معدل بالای 14 و توصیه نامه از اساتید مقطع لیسانس خود و مدرک زبان تافل یا آیلتس 6.5 را داشته باشند.

لازم به ذکر است که اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد برای آن دسته از دانشجویانی که مدرک زبان ندارند در اغلب موارد امکان پذیر نیست. در اکثر دانشگاه‌های کانادا به دانشجویان مقطع فوق لیسانس کمک هزینه تحصیلی داده نمی‌شود البته در برخی از دانشگاه‌ها با توجه به شرایط دانشجو بعد از طی کردن سال اول تحصیلی یا در بعضی مواقع از همان سال اول به دانشجو کمک هزینه تحصیلی داده می‌شود.

دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه‌های کانادا را دارند باید مدرک زبان آیلتس 7 را داشته باشند. سالانه به هزار نفر از دانشجویان مقطع دکترا اقامت دائم کانادا داده می‌شود که می‌توانند در ارگان‌های دولتی کانادا مشغول به کار شوند به همین دلیل متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکترای کانادا بسیارند. دانشجویان در این مقطع می‌توانند از کمک هزینه‌های تحصیلی بهره‌مند شوند همچنین دانشجویان ابتدا باید جهت اخذ پذیرش در مقطع دکترای کانادا محل تحصیل خود را انتخاب کنند در غیر این صورت در اغلب مواقع پرونده دانشجو توسط هیئت علمی دانشگاه رد می‌شود.

در کشور کانادا اغلب دانشگاه‌ها به صورت خصوصی است و هزینه‌های تحصیل در کانادا با توجه به محل تحصیل متغیر است که بالاترین هزینه‌ها مربوط به شهر اونتاریو و کمترین هزینه‌ها مربوط به شهر کبک است. اما به طور کلی هزینه‌ها حدود 14هزار  تا 22هزار در سال محاسبه می‌شود.

تحصیل دکترا در کانادا

دانشجویان در اکثر رشته‌ها برای اخذ مدرک حداقل به سه سال تحصیلی تمام وقت نیاز دارند، اما برخی از دانشجویان برای مدت طولانی‌تری حداکثر به مدت شش سال به ادامه تحصیل می‌پردازند.

در اکثر موارد برای دسترسی به یک برنامه تحصیلی استاندارد دکترای کانادایی به یک مدرک کارشناسی ارشد نیاز است. با این حال، برخی از دانشگاه‌ها دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای پیوسته را ارائه می‌دهند که با یک یا دو سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آغاز می‌شود. این برای دانشجویانی که مستقیما از مقطع کارشناسی وارد مقطع کارشناسی ارشد می‌شوند مناسب است اما زمان بیشتری برای تکمیل دوره دکترا نیاز است.

رشته‌های پر در آمد و مورد نیاز در کانادا

در کالج‌ها اغلب رشته‌های فنی حرفه‌ای، مهندسی تخصصی و کاربردی در دوره‌های کوتاه مدت برگذار می‌شود. بعضی از رشته‌های تحصیلی در کالج‌ها تا مقطع لیسانس نیز ارائه می‌شوند که این مقطع یا در خود کالج تکمیل می‌شود یا با همکاری یکی از دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

افرادی که متقاضی ادامه تحصیل در کالج‌های کانادا هستند باید حداقل مدرک دیپلم دبیرستان و مدرک زبان آیلتس یا تافل را داشته باشند البته کسانی که مدرک زبان ندارند ابتدا باید دوره آموزش زبان را سپری کنند که شهریه سالانه دوره‌های آموزش زبان حدود 10هزار تا 11هزار دلار است. شهریه تحصیل در دوره‌های کالج حدود 12هزار تا 14هزار دلار در سال است و هزینه زندگی حدود 800 تا 1200 دلار در ماه است.

دانشجویانی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی کانادا شده‌اند می‌توانند به صورت پاره وقت در دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند و یا قادرند 20 ساعت در هفته در محیط خارج از دانشگاه کار کنند. البته از سال دوم به بعد می‌توانند به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند.

دانشجویانی که موفق به اخذ تابعیت کانادا شده‌اند و اقامت تحصیلی کانادا را گرفته‌اند، می‌توانند در خوابگاه‌های دانشجویی مربوط به دانشگاه‌ها یا در پانسیون‌ها اقامت داشته باشند یا می‌توانند بیرون از محیط دانشگاه‌ها یک واحد کامل یا یک اتاق اجاره کنند. دانشجویانی که تمایل به اقامت در خوابگاه‌های دانشگاه را دارند با توجه به امکانات خوابگاه ماهانه مبلغی حدود 300 تا 700 دلار را باید پرداخت کنند. دانشجویانی که اقامت در پانسیون‌ها را انتخاب می‌کنند با توجه به محل پانسیون و برخی خدمات باید در ماه حدود 700 دلار پرداخت کنند و دانشجویانی که خارج از دانشگاه یک اتاق با سرویس مشترک یا یک واحد کامل اجاره می‌کنند با توجه به محل اقامت، ماهانه باید مبلغی حدود 400 تا 900 دلار بابت اجاره پرداخت کنند لذا اغلب آنان تمایل به داشتن همخانه دارند تا هزینه‌های‌شان را کاهش دهند.

نکته قابل توجه این است که اگر شخصی یک فرد خارجی باشد و فرزندشدر کانادا به دنیا بیاید او مقیم دائم کانادا محسوب نمی‌شود و اقامت از طریق تولد فرزند دائم نیست.

دانشگاه‌های پزشکی کانادا از معتبرترین و پرطرفدارترین دانشگاه‌ها در سطح جهان است و دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی می‌توانند در تمامی کشورهای جهان مشغول به کار شوند یا تحصیل پزشکی ودندانپزشکی در کانادا خود را در دوره‌های تخصصی تکمیل کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها