دستور اصلی ۲ طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی با مرغ یا گوشت قرمز

خورش آلو مسما گیلانی یا به قول خود گیلانی‌ها «شیرین قاتق» از جمله قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای استان‌های شمالی کشور است. برای درست کردن خورش آلو مسما گیلانی هم از گوشت مرغ و هم از گوشت قرمز می‌توانید استفاده کنید.

دستور اصلی ۲ طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی با مرغ یا گوشت قرمز

طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی با مرغ یا گوشت قرمز

دستور اصلی 2 طرز تهیه خورش آلو مسما گیلانی با مرغ یا گوشت قرمز

 

مواد لازم برای ۶ نفر

سینه یا ران مرغ: ۶ تکه

پیاز: ۴ عدد متوسط

رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری

شکر: ۳ قاشق غذاخوری (اگر کم شیرین‌ترین می‌پسندید ۲ قاشق بریزید)

قیسی: ۱۰ عدد

آلو سیاه: ۱۰ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه

روغن مایع: به مقدار لازم

طرز تهیه

در قابلمه‌ای که می‌خواهید  خورش  آلو مسما گیلانی را درست کنید مقداری روغن بریزید (اگر دوست دارید کمی کره هم به آن اضافه کنید) وقتی که روغن خوب داغ شد تکه‌های مرغ را در آن بریزید و خوب سرخ کنید تا طلایی شوند و مقداری نرم شوند. بعد از سرخ شدن مرغ آن را از روغن خارج کنید. در همان روغن پیازهای نگینی خرد شده را سرخ کنید. مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و سرخ کنید تا طعم خامی زردچوبه گرفته شود. پیاز و زردچوبه را سرخ کنید تا پیازها سبک شده و حسابی طلایی شوند. در مرحله بعد آلو سیاه و آلو قیسی را به پیازهای در حال تفت اضافه کنید و همراه با آن‌ها تفت دهید.

۵ دقیقه تفت دادن آلوها همراه با پیاز کافی است. سپس زعفران دم کرده را به این ترکیب اضافه کنید. رب گوجه فرنگی را در یک ظرف بریزید و به آن کمی آب جوش اضافه کنید تا حالت سس مانند پیدا کند. سپس به مقدار ½ قاشق چایخوری نمک، ۱/۲ قاشق چایخوری شکر و به مقدار دلخواه فلفل قرمز و سیاه به آن اضافه کنید و هم بزنید. این ترکیب را به سایر مواد در حال تفت اضافه کنید. تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید. در این مرحله ۲ لیوان آب جوش را مواد داخل قابلمه اضافه کنید و شعله گاز را زیاد کنید. وقتی که محتویات داخل قابلمه به جوش آمد، تکه‌های مرغ سرخ شده را به سایر مواد اضافه کنید.

درب قابلمه را بگذارید تا خورش با حرارت ملایم به مدت ۳۵ الی ۴۵ دقیقه خوب جا بیفتد و غلیظ شود. آب خورش آلو مسما باید تا حد زیادی تبخیر شود و یک خورش تقریبا بدون آب داشته باشید. وقتی خورش به روغن افتاد بدون این‌که روی خورش را هم بزنید شعله گاز را خاموش کنید، حدود ۵ دقیقه صبر کنید و سپس خورش را سرو کنید.

برای درست کردن خورش آلو مسما با گوشت قرمز ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید و تفت دهید و زمانی که سبک شدند گوشت را به آن‌ها اضافه کنید. وقتی گوشت را با پیاز و ادویه و زردچوبه تفت دادید به آن رب گوجه فرنگی اضافه کنید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید و سرخ کنید. سپس ۳ لیوان آب جوش به مواد اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز خورش را بپزید. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت آلوها را به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش جا بیفتد و به روغن بیفتد. خورشت آلو مسما را می‌توانید با سیب زمینی سرخ کرده و البته برنج و در فصل پاییز و زمستان با دانه‌های انار تزیین و سرو کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها