کدام مواد مخدر بیشترین مصرف را در ایران دارند؟

مواد مخدر در ایران از انواع مشتقات تریاک گرفته تا مواد مخدر شیمیایی مصرف زیادی دارند. طبق آماری که در دسترس هست، تریاک همچنان بیشترین مصرف کننده در ایران را به خود اختصاص داده است.

معاونت کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان نمود: مصرف تریاک هم چنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه کاهش قابل ملاحضه ای داشته است.

پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که صبح امروز، سوم تیر ماه برگزار شد، گفت:پیش از این آمار رسمی ستاد مبارزه با موادمخدر در خصوص تعداد معتادان کشور یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفربود که در حال حاضر این آمار به ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور رسیده است.

به گزارش نیک شو، او در ادامه درخصوص مواد مصرفی معتادان گفت: تریاک با ۶۶.۸ درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با ۱۱.۹ درصد، کراک افغانی و هروئین ۱۰.۶ و شیشه ۸.۱ درصد نحوه شیوع مصرف مواد مخدر در میان ٢ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور است که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.

کدام مواد مخدر بیشترین مصرف را در ایران دارند؟

چندی قبل تریاک کشیدن مرد ایسلندی در کنار یک معتاد ایرانی رسانه ای شد

رئیس کارگروه کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان آنکه در سال ۹۰ چندین طرح برای شیوع شناسی انجام شد که یکی از آنها پیمایش خانه به خانه بود گفت: در این طرح ۳۰ هزار نفر به صورت تصادفی مورد نمونه برداری واقع شده بودند و افراد ۱۵ تا ۶۵ سال را تشکیل می‌دادند اما با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف کنندگان مواد، پیمایش جدیدی در این زمینه صورت گرفت.

افشار ادامه داد: این شیوع شناسی با حجم نمونه ۶۰ هزار نفری در شهر و روستا و با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام شد و میزان شیوع مصرف در آن ۵٫۳ درصد محاسبه شده است.وی تصریح کرد: این شیوع شناسی در افراد ۱۵ تا ۶۵ ساله صورت گرفته و نشان دهنده آمار دو میلیون و ۸۰۲ هزار نفر معتاد در کشور است که البته این رقم نشان می‌دهد که رشد چندانی در مصرف مواد مخدر نداشته‌ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش مصرف هم روبرو هستیم.

در ادامه ، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به پیمایشی دیگر که در یک مرکز بهداشتی در استان کرمان صورت گرفته است و عدد تقریبی سه میلیون نفر معتاد در آن تحقیق حاصل شده است گفت: بر اساس همین آمارها و پیمایش‌های صورت گرفته ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور و همچنین سایر نهادهای ذیربط در امر اعتیاد جلساتی را برگزار کرده و با به بحث گذاشتن آمارها، مصرف مستمر مواد در طول سال گذشته دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر محاسبه شده است.

آقای افشار در ادامه به آمار مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: ۳۱۹۰ نفر بدلیل سوء مصرف مواد طی سال ۹۵ دچار مرگ و میر شده‌اند که با توجه به آمار سال ۹۴ با رشد ۶٫۲ درصدی مرگ و میر ناشی از مصرف مواد طی سال ۹۵ مواجه هستیم.افشار در ادامه در خصوص مرگ و میر ناشی از مصدومیت‌های حاد در اثر مصرف مواد مخدر نیز گفت: از ۳۱۹۰ نفری که در سال ۹۵ مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر داشته‌اند ۱۸۸۲ نفر به دلیل مصمومیت حاد با مواد فوت کردند که این مسئله نشان دهنده آن است که باید در خصوص سوء مصرف مواد مصرف کنندگان بیش از پیش اطلاع رسانی کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره مرگ و میر ناشی از مصرف روان گردان‌ها نیز تصریح کرد: مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها نیز با رشد ۸٫۶ درصدی روبرو بوده است که این رشد زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است و نیاز است در خصوص سوء مصرف روانگردان‌ها اطلاع رسانی‌های ویژه‌ای صورت گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها