ال اس دی ماده مخدر توهم زای قرن

ال اس دی یکی از پرطرفدارترین مواد مخدر توهم زای روی زمین است که جوانان بسیاری را به سمت خود جذب کرده است.

دکتر بهنام شریعتی، استادیار روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران: حرف های عجیب و غریب می زند! می گوید: «دیوار ضربان دارد، دارد تکان می خورد؛ دارد زلزله می آید!» اما همه جا امن و امان است و هیچ حرکتی نیست!

 

به چشم هایش کــه نگاه کنی، می بینی گشاد شده اند، زل زده به جایی کــه من نمی دانم کجاست و مدام چیزهایی زیر لب می گوید از هجوم رنگ و صدا… کلافه شده و چشم هایش را می بندد اما باز هم آرام ندارد، مدام از نورها و رنگ های درخشانی می گوید کــه جلوی چشمش رژه می روند…

 

اصلا نمی دانم چه مرگش شده؛ جیب هایش را می گردم تا ببینم چیزی دستگیرم می شود یا نه. فقط چند کاغذ مربعی کوچک کــه پشتشان طرح های مختلف کارتونی است پیدا می کنم…

 

این کاغذ ها مخدر اند و «اسید» اسم خیابانی اش است و همان ال اس دی معروف است.

LSD  ال اس دی ماده مخدر توهم زای قرن

یک قارچ توهم زا!

جزو مواد توهم زا دسته بندی می شود و ماده ای نیمه صناعی (نیمه مصنوعی) است. در حقیقت ماده است کــه از نوعی قارچ موسوم به «ارگوت» گرفته می شود و تحت عملیات شیمیایی خاص، به صورت ال اس دی در می آید.

 

این ماده را حدود ۷۰ سال پیش برای اولین بار یک شیمیدان به نام آلبرت هافمن، به عنوان دارو تولید کرد. البته او این ماده را روی خودش امتحان کرد و متوجه شد کــه این ماده نه تنها هیچ نوع اثر درمانی ای ندارد کــه آثار منفی زیادی دارد. گزارشی کــه از آقای هافمن به جای مانده، یکی از کامل ترین گزارش ها در مورد آثار ال اس دی بر مصرف کننده است.

 

مصرف این ماده تا مدت ها منسوخ و مسکوت باقی ماند تا اینکــه «هیپی ها» در آمریکا شروع به مصرف ال اس دی کردند و به این ترتیب سوءمصرف آن میان گروه های خاص رایج شد.

 

اما در اینجا باید به یک نکته توجه کرد؛

اینکــه مواد توهم زا به ۲ گروه «صناعی» و «طبیعی» تقسیم می شوند. بعضی ها شاید فکر کنند توهم زاهای طبیعی خطری ندارند چون گیاهی و طبیعی هستند اما این افراد نباید فراموش کنند کــه مخدر تریاک هم گیاهی است و آیا می توان منکر مضرات بی شمار آن شد؟

 

یکی از نمونه های کاملا صناعی ال اس دی همان «قرص اکس» است. اما ال اس دی نیمه صناعی است؛ یعنی از قارچ ارگوت گرفته می شود و تحت تاثیر عملیات شیمیایی و ترکیب با چند ماده دیگر، به صورت ژلاتین، قرص یا لایه ای روی کاغذ در می آید. به این ترتیب کــه لایه ای از ال اس دی را روی کاغذهای مخصوصی خشک و به مربع های کوچکی تقسیم می کنند کــه هرکدام از این مربع ها یک واحد ال اس دی محسوب می شوند.

 

ال اس دی اغلب به صورت خوراکی با آب یا الکل مصرف می شود و گاهی زیر زبان قرار می گیرد تا در دهان حل و جذب بدن شود.

 

صداهای دیدنی، رنگ های شنیدنی!

از عمده عوارض ال اس دی را می توان به ۲ گروه جسمانی و روانی تقسیم کرد. از جمله ی آثار جسمانی آن هم می توان به افزایش یا کاهش دما بدن، افزایش ضربان قلب و تپش قلب، گشادشدن مردمک های چشم و تاثیراتی کــه بر سیستم خودکار بدن دارد، اشاره کرد اما معمولا این تاثیرات آنقدر شدید نیست کــه کشنده باشد مگر با مصرف دوزهای بالا.

 

همچنین هم لرز، احساس گیجی و ضعف، کرختی، اختلال تعادل و سوزن سوزن شدن پوست از دیگر عوارض مصرف ال اس دی است. از آنجا کــه ال اس دی به یک ماده توهم زا شهرت دارد، بیشترین تاثیر روانی آن بر ادراک انسان است و باعث توهم می شود.

 

(توهم) یعنی انسان صدایی کــه وجود ندارد را می شنود یا چیزی کــه وجود ندارد را می بیند اما ال اس دی توهمات خاصی به فرد می دهد مثلا فردی کــه این ماده را مصرف کرده، دیوار را نبض دار می بیند!

 

و تجربه هایی تحت عنوان «حس آمیزی» برای مصرف کنند ال اس دی رخ می دهد، یعنی به نوعی احساسش با هم درآمیخته می شود و در نتیجه آن فرد رنگ ها را می شنود و صداها را می بیند! از آنجا کــه این ماده بیشتر به صورت گروهی – در گروه های مذهبی- عرفانی یا هنری عجیب و غریب کــه غیرمجاز هم هستند  مصرف می شود باعث تجربه حس آمیزی در مصرف کنندگان می شود.

 

و اینکــه افراد ممکن است چنین حالاتی را حتی به عرفان و معنویات هم ربط بدهند کــه مسلما این طور نیست و تنها حس عرفان و معنویت کاذب است! یکی از علائم حاد مصرف ال اس دی دیدن اجسام و تصاویر رنگی و نورانی با وجود بسته بودن چشم هاست.

LSD  ال اس دی ماده مخدر توهم زای قرن

امروز چند شنبه است؟

مصرف مخدر ال اس دی احساس گذر زمان را تغییر می دهد؛ فرد ممکن است زمان متوقف شده یا گذر زمان برای تند و یا کند می شود و مثل افراد عادی کــه متوجه گذر یک ساعت و یک روز و یک هفته می شوند، گذر زمان را تندتر یا کندتر درک می کند.

 

همچنین با مصرف ال اس دی ممکن است فرد احساس کند کــه فشار اطرافش زیاد شده و به او فشار وارد می شود یا حس کند در آسمان معلق شده و در واقع نوعی احساس غوطه وری در محیط را تجربه می کند.

 

از طرفی ممکن است مرز بین جسم خود و جهان اطرافش برایش از بین برود، یعنی فکر می کند در جهان آمیخته شده و به همین دلیل دچار احساس کاذب عرفان می شود، تصور می کند احساس کشف و شهود به او دست داده و…

 

همین موضوع است کــه بسیاری از گروه های مثلا معنوی، مصرف این ماده را بین طرفدارانشان توصیه می کنند تا به خود مقبولیت ببخشد. این احساسات در یکی- دوساعت اول بیشتر است و به «تریپ/ سفر (Trip)» معروف است.

 

این سفر هم می تواند برای فرد خوشایند باشد (Good Trip) و منجر به ادامه مصرفش شود و هم ممکن است ناخوشایند باشد (Bad Trip) و به یک تجربه بد برای مصرف کننده تبدیل شود. از آنجایی کــه با مصرف ال اس دی فرد دچار تفاوت در احساساتش می شود، ممکن است حس بدی پیدا کند و دچار نگرانی، بی قراری و پرخاشگری خیلی شدید شود و همین پرخاشگری می تواند باعث شود فرد به دیگران آسیب برساند.

 

اثار مصرف ال اس دی معمولا از یک ساعت بعد از مصرف آغاز می شود و مصرف کننده تا ۵ ساعت بعد از آن اوج تاثیر مصرف این ماده را تجربه می کند؛ البته این آثار تا ۱۲ ساعت هم باقی می ماند.

 

اضطراب، ترس از دیوانگی، بدبینی، اختلال قضاوت (فرد متوجه خوب و بدبودن کارها و نیز نتیجه شان نمی شود) و حتی خودآزاری از آثار این ماده است. حتی گزارش شده افراد بعد از مصرف ال اس دی ممکن است جزئی از بدن خود را قطع کنند یا دست به خودکشی بزنند!

 

بیشتر این تاثیراتی کــه گفته شد، عوارض کوتاه مدت مصرف ال اس دی هستند اما ۲ تاثیر بسیار مهم درازمدت دارد کــه باید به آن توجه کرد:

 

۱- تجربه طولانی مدت توهم ها

یعنی فرد ممکن است تا ۲ سال بعد از مصرف هم توهم داشته باشد و مسلما اینکــه نتواند واقعیت و توهم را از هم تشخیص دهد، آزاردهنده خواهدبود.

 

۲- فلش بک

بازگشت به لحظه مصرف ماده بدون مصرف آن؛ یعنی فرد بعد از ۳ ماهه کــه از مصرفش گذشته، بدون مصرف ال اس دی ناگهان دچار حال و هوای زمان مصرف می شود و این حال و هوا معمولا همان Bad Trip است کــه قبلا او را اذیت کرده و حالا باز باعث آزارش می شود.

 

اسید هم اعتیادآور است

از آنجا کــه مصرف این ماده بیشتر در محافل صورت می گیرد، معمولا فرد در مهمانی استفاده می کند مصرف بعدی اش، در مهمانی یا محفل بعدی انجام می شود.البته این موضوع به این معنی نیست کــه ال اس دی اعتیادآور نیست و مصرف کننده همیشه می تواند مقدار مصرفش را کنترل کند و…

 

مصرف مداوم این ماده هم مثل تمام مواد دیگر، می تواند باعث ایجاد تحمل در بدن شود و فرد برای تجربه احساس اولیه مجبور به تکرار مصرف و افزایش دوز شود و به این ترتیب به ال اس دی معتاد می شود.

 

همان طور کــه گزارش هایی مبنی بر مصرف روزانه هم وجود دارد اما روش غالب مصرفش در دورهمی هاست؛ یعنی هر جمعی کــه بخواهند احساس اتحاد و Unity را به صورت کاذب ایجاد کنند، ممکن است از ال اس دی یا مشتقات آن مثل مسکالین، پسیلوسیپین، ایبوگاین، آیاهوآسکا و… استفاده کنند.

 

مشتقات ال اس دی در شیوه ساخت، مدت و قدرت اثرگذاری متفاوت هستند اما ماهیت همه آنها یکی است. وقتی ال اس دی آثار بدی بر فرد می گذارد، می توان با مراجعه به اورژانس و تجویز آرامبخش های خاص یا آرام کردن محیط به بهبود حال مصرف کننده کمک کرد.

 

برای ترک درازمدت ال اس دی داروی خاصی وجود ندارد و بیشتر با کمک روان درمانی، افزایش انگیزه، کمک خانواده و… قابل ترک است. فرد باید خودش به این کار تمایل داشته باشد و با کمک خانواده و اطرافیان و انگیزه گرفتن از پزشکان امکان پذیر خواهدبود.

 

ترک این ماده علائم جسمانی حادی ندارد اما از لحاظ روانی و ذهنی، از آنجا کــه آثار مصرف ال اس دی هیچ حساب و کتابی ندارد و همیشه یکسان نیست، اصلا معلوم نیست چه حس و حالی به فرد دست می دهد؛ امکان دارد یک بار خوب، یک بار بد، دفعه بعد خیلی خوب و دفعه بعد از آن بسیار بد باشد!

 

بنابراین احتمال مصرفش در درازمدت کمتر و ترکش راحت تر به نظر می رسد اما مشکل اینجاست کــه بعضی ها بنا به دلایل شخصیتی و خاص، دنبال نوعی اعتیاد هستند و به اصطلاح Addictive Behaivior (رفتار اعتیادگونه) دارند، بنابراین ممکن است این ماده را ترک کنند و سراغ ماده دیگری بروند یا همین ماده را همراه مواد دیگر مصرف کنند.

 

بنابراین افراد معتاد حتما بهتر است زیر نظر متخصصان حوزه روان باشند تا مشکل اعتیادشان به صورت ریشه ای حل و فصل شود. ترک خود ماده کار سختی نیست اما در ادامه باید مواظب جوانب ترکش باشند.

 

مطالبی کــه در این پست برای شما گفته شد فقط گوشه ای از عوارض جسمی و روحی ماده مخدر ال اس دی بود و مصرف این ماده حقیقتا آثار و مشکلات بسیار بیشتری را برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها