چرا قاضی باید لباس سیاه بپوشد؟

پوشیدن لباس سیاه فقط به سالن‌های دادگاه محدود نبود و قضات در بسیاری از مراسم و جشن‌ها لباس سیاه می‌پوشیدند، به ویژه در بازدید رسمی از دربار سلطنتی.

چرا قاضی باید لباس سیاه بپوشد؟

اگر دقت کرده باشید، در همه جای دنیا قضات از لباس سیاه رنگ استفاده می‎کنند. اگر برای شما هم جای سوال است که علت این موضوع چیست، در این مطلب با ما همراه شوید.

قضاوت و داوری یکی از سخت‌ترین کارها است که نیازمند دقت و ظرافت بالایی است. به همین دلیل از زمان‌های گذشته حساسیت و جایگاه قضات در بین مردم ویژه و خاص بوده است، اما شاید برای شما جالب باشد بدانید چرا لباس قضات در همه کشور ها سیاه است؟

از 700 سال پیش و در عهد ادوارد دوم، لباس سیاه، پوشش مشترک قضات بود. پوشیدن لباس سیاه فقط به سالن‌های دادگاه محدود نبود و قضات در بسیاری از مراسم و جشن‌ها به ویژه در بازدید رسمی از دربار سلطنتی؛ لباس سیاه می‌پوشیدند.

لباس قضات در سه رنگ متفاوت وجود داشت:

قضات در فصل بهار رنگ بنفش، در فصل زمستان رنگ سبز و در مناسبت‌های ویژه، رنگ قرمز می‌پوشیدند.

لباس سیاه

چرا قضات لباس سیاه می‎پوشند؟

مورخان معتقدند:، روی آوردن قضات به لباس سیاه، در نیمه دوم قرن 17 در انگلستان روی داد، اما علت دقیق آن مشخص نیست. ولی گمان می‎رود به دلیل فوت پادشاه ادوارد دوم و ملکه “ماری”، قضات این رنگ لباس را می‎پوشیدند. این در حالی‎است که برخی دیگر معتقدند، قضات دادگاه پس از درگذشت پرنس چارلز دوم، لباسی به رنگ سیاه پوشیدند.

وقتی قضات انگلستان در راس دادگاه های شهری و جنائی آمریکا قرار گرفتند، این رسم به آمریکا وارد شد و پس از اینکه انقلاب آمریکا موفق به سرنگونی استعمار انگلستان و تاسیس دولت آمریکا شد، قضات لباس سیاه می‎پوشیدند و کلاه گیس سفید بر سر می‎گذاشتند.

به‎رغم اینکه بیشتر مورخان معتقدند:

این فقط یک تقلید است و نه بیشتر، اما برخی دیگر می گویند، پوشیدن لباس سیاه، بر هیبت و شکوه قاضی می افزاید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها