بررسی برکناری مدیر اطلاعات ملی آمریکا

هوای بدِ تهران برای "دَن کوتس"

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی در پی انتشار گزارش‌ها از تغییرات تازه در میان اعضای ارشد دولت فدرال آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور گفت که مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

هوای بدِ تهران برای "دَن کوتس"

دانلد ترامپ چندی پیش در حساب کاربری خود در توئیتر تائید کرد که "دَن کوتس"، مدیر اطلاعات ملی آمریکا به زودی از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد که این اتفاق در اوایل هفته جاری رخ داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت که قصد دارد جان راتکلیف، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان را نامزد این پست کند.

پیش از این شماری از رسانه‌های ایالات متحده احتمال کناره‌گیری کوتس را مطرح کرده بودند. روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از منابع مطلع خبر داده بود که دن کوتس، طی روزهای آینده از مقام خود استعفا می‌کند.

خبرگزاری رویترز نیز از راتکلیف به‌عنوان نامزد مورد نظر ترامپ برای اداره اطلاعات ملی نام برده بودند.

دن کوتس از سال ۲۰۱۷ مدیر اطلاعات ملی آمریکا است؛ اداره‌ای که در رأس جامعه اطلاعاتی ایالات متحده یعنی مجموعه‌ای از نهادها و آژانس‌ها، از سی‌آی‌ای و آژانس اطلاعات دفاعی تا شاخه اطلاعاتی پلیس فدرال آمریکا قرار دارد.

گفته می‌شود جان راتکلیف که ترامپ او را به‌عنوان نامزد جدید این پست معرفی کرده، قانون‌گذاری نزدیک و متحد رئیس‌جمهوری آمریکا است.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا از سوی رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود و این انتخاب باید به تائید سنا برسد. اکثریت سنای آمریکا در دست جمهوری‌خواهان قرار دارد

در همین حال معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران  از شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس تربیت یافته سازمان اطلاعاتی امریکا (سیا) در داخل کشور خبر داد و گفت: احکام این جاسوسان صادر شده است.

او افزود: جاسوس‌های شناسایی شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی، همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بوده‌اند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با بیان اینکه ۱۷ جاسوس دستگیر شده در مراکزی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، زیرساختی، نظامی و سایبری کشور فعالیت می‌کردند، افزود: تعداد کل جاسوس‌های شناسایی شده ۱۷ نفر است که این افراد به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کردند و هیچ کدام از آنها با دیگری ارتباطی نداشتند و هر کدام با یک افسر اطلاعاتی سیا در ارتباط بودند.

وی در ادامه به بیان توضیحاتی درباره چگونگی برقراری ارتباط میان سازمان اطلاعاتی آمریکا و جاسوسان ایرانی پرداخت و گفت: برخی از این افراد به واسطه سوء استفاده سیا از تقاضای ویزای امریکا در دام ویزا گرفتار شدند و در ازای اعطای ویزا به آنها پیشنهاد جاسوسی ارائه شده است. برخی دیگر نیز به واسطه حفظ یا تمدید انواع ویزای آمریکا از طرف سیا مورد فریب واقع شدند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات تاکید کرد: تحقیقا در مورد همه ۱۷ جاسوس شناسایی و دستگیر شده، هیچ کدام از وعده‌های سیا محقق نشده است و همه این جاسوسان به واسطه خیانتی که به کشور کرده‌اند، گرفتار شدند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفت: تمامی افراد این شبکه جاسوسی دوره‌های پیچیده برقراری ارتباطات امن از داخل کشور با خارج را به وسیله ابزارهای مخصوص جاسوسی از سوی افسران سیا فرا گرفته بودند.

++هم‌زمانی دو رخداد مهم

دلیل برکناری مقام بلندپایه امنیتی آمریکا  "دن کوتس" هرچند در رسانه‌های آمریکا به دلیل اختلافات او با ترامپ عنوان شده اما می‌تواند در رابطه با شکست تیم اطلاعاتی این کشور در ایران باشد

هرچند مقام‌های آمریکایی این ادعای ایران مبنی‌بر فروپاشی تیم جاسوسی "سیا" در ایران را تکذیب کردند اما همه می‌دانند که دولت‌ها در صورت چنین شکست‌هایی، هرگز اقدامات جاسوسی خود را تایید نمی‌کنند.

طبیعی است که دولت آمریکا چاره‌ای جز فرار از "کوتس گیت" جدید و رسوایی آن ندارند اما برکناری این مقام امنیتی می‌تواند ارتباط نزدیکی با دستگیری عوامل CIA در ایران داشته باشد.

آمریکایی‌ها ضمن دستپاچگی در تکذیب ادعای ایران مبنی‌بر دستگیری عوامل سیا در ایران، مانور رسانه‌ای بسیار کمی روی خبر برکناری دن کوتس دادند و تلاش کردند هرگونه ارتباط بین این دو موضوع را مسکوت بگذارند.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا پیش‌تر در جریان حمله به افغانستان و عراق، دستگیری صدام حسین، جنگ با داعش و موارد دیگر از اشراف و چتر اطلاعاتی ایران بسیار بهره بردند و از این توانایی دستگاه‌های اطلاعاتی ایران به خوبی آگاهی دارند.

به احتمال بسیار این نخستین بار نیست که نقشه‌ها و برنامه‌های جاسوسی آمریکایی‌ها در ایران عقیم می‌ماند اما همین که بلندگوهای تبلیغاتی این کشور تلاش زیادی برای پاسخ به خبر دستگیری عوامل خود در ایران از خود نشان ندادند شاید به دلیل شوکی است که به آنان وارد شده است.

هرچند قابل درکاست که درج کلیت چنین عملیاتی به لحاظ امنیتی ممکن است به صلاح کشور نباشد اما افکار عمومی در ایران مشتاقند تا دلیل سکوت سنگین مقام‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا درباره این پرونده را بدانند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها