پاسخ ۴ نماینده مجلس ششم به مهاجرانی

از بورقانی به عنوان معمار نوین مطبوعات نام برده می‌شود. حضور پرثمر ۱۸ ماهه وی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی باعث شد که در دوره اصلاح‌طلبی شاهد جنبش مطبوعات کشور باشیم.

پاسخ ۴ نماینده مجلس ششم به مهاجرانی

در سالگرد عروج مرحوم بورقانی گفتگویی با سه تن از همکاران وی در مجلس ششم داشتیم.

اکبر اعلمی نماینده مردم تبریز در مجلس ششم که طی ۴ سال با احمد بورقانی در کمیسیون امنیت ملی هم کمیسیون بود در گفتگو با روزنامه مستقل پیرامون شخصیت مرحوم احمد بورقانی چنین گفت:

 امروز سالگرد درگذشت احمد بورقانی است. دوران آشنایی من با احمد به مجلس ششم و چهار سالی باز می‌گردد که هر دو عضو کمیسیون امنینت‌ملی و سیاست خارجی مجلس بودیم.

در طول این‌مدت، او را فردی آزاده، آزادیخواه، با معرفت، خوش‌مشرب، بی‌‌ریا، شجاع، پاکدست، ساده‌زیست و به مفهوم واقعی آن یک انسان و یک مسلمان یافتم.

اعلمی در ادامه با ذکر خاطره‌ای از همکار سابقش گفت:

در مرداد سال ۷۹ هر دو جزء هیاتی بودیم که از زندان اوین بازدید ۱۰ ساعته‌ای به عمل آورد و با برخی زندانیان سیاسی وقت به ویژه زنده‌یاد عزت‌الله سحابی دیدار و گفتگو کرد. در آن دیدار هم شاهد بودم که تا چه احمد دغدغه آزادی زندانیان سیاسی را داشت و در این راه از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کرد.

نماینده تبریز در مجلس ششم درباره شخصیت و منش همکار فقیدش می‌گوید:

 بورقانی برخلاف بعضی‌ها که نام اصلاح‌طلب و حتی اصولگرا را با خود یدک می‌کشند و افق دیدشان نوک بینی‌اشان است، اما می‌پندارند که از دماغ فیل افتاده‌اند و همه باید به آن‌ها اقتدا کرده و پشت سر آن‌ها سینه بزنند، در برخورد با دیگران؛ فردی بسیار خاکی و متواضع بود و ظاهر و باطنی یکسان داشت و مطلقا شیفته قدرت و یا منیّت‌های رایج در بین سیاسیون نبود. 

او معجونی از پاکی و نجابت، ملاحت و خنده‌رویی، صفا و صمیمیت، صداقت و بی ریایی و همچنین سادگی و ساده زیستی بود. بجای استفاده از خودروی تشریفات مجلس، با خودروی ساده و قدیمی خود تردد می‌کرد و همه اینها از وی شخصیتی دوست داشتنی می‌ساخت. 

اعلمی با اشاره به توئیت اخیر مهاجرانی اظهار داشت: اگر او امروز در میان ما بود، یقین دارم که برخلاف برخی فرصت‌طلبان سیاسی درمانده‌ لندن‌نشین که برای جبران گندکاری‌های خود و بعضی از ارباب ‌قدرت، به هر حشیشی چنگ می‌زنند تا رضایت آنان را بدست آورند، امروز با جسارت کامل مسئولیت همه اقدامات خود از جمله حمایتش از "طرح اصلاح قانون مطبوعات" و آزادی مطبوعات را می‌پذیرفت و برای خوشایند صاحبان قدرت، هرگز تن به ذلت نمی‌داد و به خود اجازه نمی‌داد تا علیه کسی که در میان ما نیست فرافکنی کند!

طرفه آنکه؛ احمد در هر محفلی که حضور می‌یافت نمک آن مجلس بود، چهره آرام و همیشه بشاش و خندان و انرژی مثبتش همراه با بذله‌گویی‌های دلنشین وی، غم و اندوه را از رخسار دیگران هم فراری می‌داد. همه این ویژگی‌ها در قلمش نیز جریان داشت و نوشته‌هایش آنقدر شیوا و روان و در عین حال عمیق بود که به خواننده‌اش آرامش می‌بخشید.

هرگز ندیدم که حرص و طمع دنیا او را اسیر خود نماید. اجتماع همه این خصلت‌ها بود که از او احمد بورقانی ساخته بود، اما حیف و چه زود که این همه خصایص و ویژگی‌ها، در یک لحظه با روح او به ملکوت اعلا پرکشید و احمد با همه خوبی‌هایی که داشت خیلی زود از میان ما رفت. روحش شاد و قرین رحمت واسعه الهی باد.

علی محمد نمازی نماینده لنجان در مجلس ششم و عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی پیرامون منش و شخصیت احمد بورقانی می‌گوید:

از افتخارات بزرگ زندگی من عضویت در مجلس ششم است.

یکی از نمایندگان بی‌نظیر مجلس در دوره ششم مرحوم احمد بورقانی بود که در زمینه فرهنگی یک صاحب‌نظر برجسته بود، او به زاوایای پیچیده فرهنگی اشراف کامل داشت.

بدون شک من بورقانی را یک الگوی تمام عیار نمایندگی مجلس در دوران ۴۲ ساله انقلاب اسلامی می‌دانم.

 آقای مهاجرانی اخیرا در توئیتی نسبت به مرحوم بورقانی مطلبی عنوان نموده و متذکر شده است که بورقانی اصلاح‌طلب رادیکال بود و حضور امثال بورقانی در موج اول اصلاح‌طلبی منجر به طرح قانون مطبوعات در مجلس ششم شده است، آیا شما این ادعای مهاجرانی نسبت به مرحوم بورقانی را وارد می‌دانید؟

من به هیچ وجه آقای بورقانی را رادیکال نمی‌دانم، از آقای مهاجرانی تعجب می‌کنم که چرا شخصیتی چون بورقانی را که نماد اعتدال و انصاف است را افراطی و تندرو می‌داند. این واقعا نشان بی‌انصافی مهاجرانی است که چنین ظلمی را نسبت به احمد بورقانی روا داشته است.

آقای مهاجرانی باید از این اظهار نظر مغرضانه نسبت به یک صاحب‌نظر فرهنگی که دستش از دنیا کوتاه شده است عذرخواهی کند.

ما نمایندگانی که ۴ سال در مجلس ششم با زنده یاد بورقانی همکاری داشتیم در بسیاری از موارد دیده بودیم که وی در قامت یک نماینده فراجناحی نقطه وصل اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بود.

بنده خودم بارها شاهد بودم که اعضای فراکسیون اقلیت مجلس ششم نسبت به مرحوم بورقانی ارادت و لطفی خاص داشتند.

در پایان گفتگو به آقای مهاجرانی برادرانه می‌گویم که گفته خویش در باره احمد بورقانی را اصلاح نماید.

 

دکتر فاطمه راکعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دوره ششم و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی این دوره از مجلس، در گفتگو با روزنامه مستقل در گرامیداشت زنده یاد احمد بورقانی در سیزدهمین سالگرد ارتحال این روزنامه نگار قدیمی گفت:

ایام مبارک دهه فجر، میلاد حضرت زهرا و روز مادر را به همه مادران این سرزمین تبریک می‌گویم.

واقعا در مورد زنده یاد احمد بورقانی باید عرض کنم کسی را نمی‌توان یافت که از منش و سلوک زندگی مرحوم بورقانی مطلع باشد و لب به تحسین محسنات ایشان نگشاید.

بورقانی فقط در بین اصلاح طلبان محبوب نبود بلکه همکاران غیر اصلاح طلب ما در مجلس ششم از جمله مریدان احمد آقا طی ۴ سال آن دوره بودند.

بورقانی یک سیاستمدار متبحر و تشکیلاتی بود که در عین تواضع در ایده‌ای سیاسی خویش قاطع بود.

او معتدل و منصف بود، در قضیه طرح قانون مطبوعات هم ایشان یک تفکر را نمایندگی می‌کردند.

اخیرا آقای مهاجرانی مدعی شده‌اند که موج اول رادیکالیسم اصلاحات در مجلس ششم را امثال بورقانی هدایت می‌کرده‌اند و شخص مهاجرانی هم به عنوان نماد اصلاح طلبی معتدل مخالف طرح قانون مطبوعات بوده‌اند. شما به عنوان عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس ششم چه نظری در خصوص ادعای آقای مهاجرانی دارید؟

اولا باید بگویم اتهام به کسی که در قید حیات نیست اصلا زیبنده یک دولتمرد نیست. ثانیا آقای مهاجرانی در اینکه شخصیتی مثل روانشاد احمد بورقانی را در زمره اصلاح طلبان رادیکال می‌داند کاملا در اشتباه است.

راکعی در توضیح اصلاح‌طلبی می‌گوید اصلاح‌طلبی در ذات خودش متضاد با رادیکالیسم است و اصولا اصلاح‌طلب اصلا نمی‌تواند رادیکال باشد.

تحلیل رادیکالیسم از اصلاح‌طلبی را اشتباه می‌دانم.

طرح قانون مطبوعات در مجلس ششم را بخاطر شرایط خاص آن دوران می‌دانم و برآیند یک تفکر و مطالبه اکثریت از مجلس ششم بود.

این مواردی که آقای مهاجرانی در خصوص مرحوم بورقانی گفته است به هیچ وجه صدق نمی‌کند.

بورقانی در مشی رفتاری خویش منصف و معتدل بود و اصلا رفتارهای تندروی و رادیکالی در روحیه و شخصیت ایشان نبود.

احمد بورقانی یک روزنامه نگار نخبه بود، امیدوارم مطالبی که به ایشان نسبت داده شده است از سوی دوستان این مرحوم بی‌پاسخ نماند.

 

دکتر داودسلیمانی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه مستقل در گرامیداشت سیزدهمین سالگرد احمد بورقانی می‌گوید:

باید بگویم که اولین دیدار من با مرحوم محمد بورقانی قبل از مجلس و بستن لیست انتخاباتی مجلس ششم بود. من چندان شناختی از ایشان نداشتم بعداً در مجلس و فراکسیون مشارکت بیشتر با ایشان آشنا شدم و ایشان را فردی اهل مطالعه و قلم و اهل فرهنگ دانستم. بیشتر اوقات در مطالبی که در شورای هیئت رئیسه فراکسیون مشارکت مطرح می‌شد ایشان یکی از کسانی بودند که کم و بیش فعالیت‌های قلمی را به عهده داشتند و مسئولیت قلمی کردن بیشتر بیانیه‌ها و برخی از مواضع فراکسیون مشارکت را ایشان یا بنده به عهده داشتیم. آقای بورقانی فردی بسیار فرهنگی و نسبت به روند بازسازی رسانه‌ها در مجلس حساس بود‌.

سلیمانی در خصوص طرح قانون مطبوعات معتقد است:

یکی از کارهای خوب ایشان که البته به نتیجه نرسید با همکاری فراکسیون جبهه مشارکت و  اصلاحات در مجلس، اصلاح قانون مطبوعات بود که بسیار عالمانه تهیه شده بود. ایشان در این مسئله فردی  تکرو نبودند و بیشتر با خرد جمعی حرکت می‌کردند و اصولا حرکت‌های جمعی و گروهی را بر تصمیم‌های شخصی خود ترجیح می‌دادند. در این خصوص هم با نیروهایی که در خارج از مجلس بودند و هم در داخل با فراکسیون و هیئت رئیسه آن در این رابطه بحث‌های زیادی شده بود که نهایتاً تدوین آن را ایشان با همکاری چند تن از دوستان به عهده گرفت و نهایتاً به صحن مجلس آوردند. متاسفانه در مجلس با توجه به نامه‌ای که داده شد و رئیس مجلس آن را از دستور کار خارج کرد مواجه شدیم.

سلیمانی در خصوص شخصیت و عملکرد بورقانی اظهار داشت:

به هرحال می‌توانم بگویم مرحوم بورقانی بیشتر وقت خودش را در مسائل مربوط به فرهنگ و رسانه‌ها صرف می‌کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها