راهکار عبور از سختی‌ها

صادق زیباکلام انتخابات آزاد را پیشنهاد کرد

برای ایجاد حاکمیت قانون، پیشگیری از فساد، و رشد و توسعه ایران یک راه داریم آن‌هم انتخابات آزاد است. انتخابات آزاد حق مردم است و بنیاد دموکراسی بر این قرار گرفته که مردم به هر کسی دلشان می‌خواهد رای بدهند.

صادق زیباکلام انتخابات آزاد را پیشنهاد کرد

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی مستقل آنلاین درباره انتخابات آزاد به عنوان یکی از الزامات آزادی و دمکراسی در کشور گفت:

 من بعد از خداوند فقط به آزادی و دمکراسی معتقد هستم. من معتقدم ریشه همه مصیبت‌ها و مسائل جمهوری اسلامی ایران، از رکود تا تورم و فساد و رشد اقتصادی منفی، ناشی از کمرنگ بودن نهاد آزادی و دمکراسی در کشور است.

زیباکلام بر لزوم انتخابات آزاد تاکید کرد و اظهار داشت:

 برای من مهم این است که بدانم باید چه کرد تا نهاد دمکراسی و آزادی در کشور پررنگ شود. اگر بخواهم جزئی‌تر بگویم، برای اینکه انتخابات در کشور آزادتر شود، زندانی سیاسی نداشته باشیم، اوین به موزه تبدیل شود، حاکمیت قانون مطرح باشد، حکومت در قبال کارهایی که می‌کند پاسخگو باشد، مفاسد اقتصادی کمتر باشد، باید چه کنیم. در یک کلام برای اینکه ایران شبیه هند، پاکستان، ژاپن و حتی ترکیه شود، باید چه کرد؟

با تمام وجود می‌گویم که انتخابات در افغانستان به مراتب آزادتر از انتخابات ایران است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره موانع عمده انتخابات آزاد در کشور توضیح داد:

بارها و بارها این را از اعضای شورای نگهبان و اصولگرایان شنیده‌ایم که مگر می‌شود در انتخابات نظارت وجود نداشته باشد، مگر می‌شود که هر کسی بخواهد برود ثبت‌نام کند و به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کند؟

منطق آن‌ها این است که در تمام کشورهای دنیا ارگانی ناظر بر انتخابات که صلاحیت نامزدها را تایید کند وجود دارد؛ حالا اسمش شورای نگهبان نیست، دادگاه عالی یا وزارت کشور است اما به هر حال یک نهاد غربالگری وجود دارد. همه‌ی ما این منطق را شنیده‌ایم.

اما این یک دروغ بزرگ است. در هیچ یک از نظام‌های مبتنی بر دمکراسی هیچ غربالگری وجود ندارد؛ نه در فرانسه، نه در نروژ ، نه در ژاپن، نه در پاکستان و..‌. . حتی چنین چیزی در افغانستان هم وجود ندارد. علیرغم اینکه در افغانستان این‌همه مصیبت وجود دارد، آنجا هم نظارت استصوابی نیست.

او افزود: با هر اسم و عنوانی جلوی انتخابات آزاد گرفته شود، به این معنی است که به مردم گفته شود که به یک و دو و سه می‌توانید رای دهند، چرا که چهار و پنج و شش رد صلاحیت شده‌اند. به هر عنوانی که این کار انجام شود، به عنوان ...‌ این کار نقض اساسی‌ترین، اصولی‌ترین و بنیادی‌ترین پایه مردمسالاری و دمکراسی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بر حق انتخاب آزاد مردم تاکید کرد و خاطرنشان ساخت:

اساس و بنیاد دمکراسی بر این قرار گرفته که مردم به هر کس که دلشان بخواهد، بتوانند رای دهند. حکومت و قانون تنها کاری که می‌تواند بکند این است که درباره ماهیت افراد اطلاع‌رسانی کند اما حق انتخاب با مردم است. پیشرفت، تعقل، دمکراسی و مدنیت در پرتو آگاهی مردم از انتخابشان است. کسی نمی‌تواند از طرف مردم تصمیم بگیرد که چه کسی خوب است و چه کسی بد است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها