استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

مبارزه بیولوژیکی راهکار مهار ملخ‌ها

مستقل آنلاین/ سارا حامدی- عبدالمجید شیخی گفت:مبارزه بیولوژیکی اصلی‌ترین و موثرترین نوع مبارزه با نفوذ و گسترش ملخ‌هاست و اگر در سال‌های گذشته نسبت به این موضوع اقداماتی انجام می‌شد امروز با سرعت بیشتری می‌توانستیم ملخ‌ها رامهار کنیم.

مبارزه بیولوژیکی راهکار مهار ملخ‌ها

مستقل آنلاین/سارا حامدی- هجوم  ملخ هنگامی رخ می‌دهد که رفتار ملخ‌ها به حالت طغیانی درمی‌آید، علت این امر بالا رفتن میزان بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی است و افزایش تولید و مثل آنهاست.

در چنین شرایطی ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت دسته‌جمعی زده و در این مسیر با حمله به مزارع زیان‌های زیادی را وارد می‌کنند.تهاجم ملخ‌ها به‌صورت انبوه، فاجعه‌ای برای کشتزارها و کشاورزی منطقه موردحمله است.

بارش‌های شدیدی که در اواخر سال گذشته و اوایل سال‌جاری در مناطق مختلف کشورمان  رخ داد و از طرفی عدم مقابله جدی کشورهایی که در مسیر ریزش ملخ‌ها وجود داشت موجب شد تا انواع ملخ‌های دریایی و صحرایی به کشور ما هجوم آورده و با ورود به اراضی کشاورزان محصولات تولیدی آن‌ها موجب نابودی این اراضی شوند.

این ملخ‌ها روزانه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر توان پروازی دارند و در حال حاضر شهرهای شمالی استان هرمزگان را مورد حمله قرار دادند.

ایجاد استان معین

هجوم ملخ‌ها به کشور تا اندازه‌ای بود که فرماندار بندرعباس اعلام کرد به هر روستایی که یک کیلو ملخ زنده جمع کند مبلغ هشت هزار تومان داده می‌شود.

به تازگی نیز مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از اعلام وضعیت سفید شهرستان رودان نسبت به هجوم ملخ خبر داده و گفته «با توجه به مبارزات علیه آفت ملخ در رودان، در حال حاضر وضعیت این شهرستان در این خصوص سفید اعلام شده است.»

علیرضا صفا ایسینی همچنین  در جلسه پیگیری و بررسی راه‌های مقابله با آفت ملخ،از درخواست استان مبنی بر ایجاد استان معین برای مقابله با هجوم ملخ به هرمزگان خبر داده و اعلام کرده «وجود استان معین می‌تواند در مبارزه گسترده‌تر و کاهش سریع‌تر آفت ملخ به هرمزگان کمک کند.»

عبدالمجید شیخی

عبدالمجید شیخی استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت و گو با «مستقل آنلاین» با اشاره به اینکه دامنه نفوذ ملخ‌ها بسیار زیاد است و حتی اگر مسئولان موفق شوند امسال جلوی آنها را بگیرند چون ملخ‌ها تخم‌ریزی می ‌کنند نوزادهایشان سال آینده بار دیگر تکثیر شده و به نفوذ خود به باغات و مراتع کشاورزی اددامه می‌دهند تاکید کرد: لازم است تا ملخ‌ها به طور کامل و از ریشه مهار شده و از بین بروند زیرا همانطور که گفتم احتمال بازگشت آنها بسیار قوی است.

شیخی در رابطه با عملکرد جهادکشاورزی استان هرمزگان و سایر استان‌هایی که مورد حمله ملخ‌های صحرایی قرار گرفته اند گفت: به اعتقاد من بهتر است علاوه بر استفاده از هواپیما و خودروهای سمپاش از مردم منطقه نیز استفاده شوند و به طور میدانی نیز با ملخ‌ها مبارزه کنند. بهطوری که بتوانند با پرداخت مبلغی به مردم آنها را برای کمک به مهار ملخ‌ها بسیج کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: لازم است مسئولان جهاد کشاورزی استان‌هایی که مورد هجوم ملخ ها قرار گرفته اند به این موضوع توجه کنند که خطر حمله ملخ‌ها کوتاه مدت نیست، باید به فکر یک راه حل طولانی مدت و  ریشه‌ای برای مهار آنها بود.

عبدالمجید شیخی گفت:مبارزه بیولوژیکی اصلی‌ترین و موثرترین نوع مبارزه با نفوذ و گسترش ملخ‌هاست و اگر در سال‌های گذشته نسبت به این موضوع اقداماتی انجام می‌شد امروز با سرعت بیشتری می‌توانستیم ملخ‌ها رامهار کنیم.

این اقتصاددان  با اعلام اینکه در مراکزی مانند سازمان تحقیقات کشاورزی، موسسه گیاه‌پزشکی، سازمان حفظ نباتات امکانات بسیار خوبی برای مبارزه بیولوژیکی با ملخ‌ها و حشرات، سوسک‌های ساقه‌خوار که جنگل‌های زاگرس را با پوک کردن داخل درختان تهدید می‌کند و آفت‌هایی مانند آنها دارد.

عبدالمجید شیخی ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته هرگاه  منابع درآمدی کشور با مشکل روربه‌رو شده از بودجه‌ مجموعه‌های تحقیقاتی و علمی کاسته می‌شود و همین موضوع به زیربنای فعالیت های پژوهشی ضربه عمیقی وارد کرده است.

استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بار دیگر بر توان داخلی کشور برای مبارزه بیولوژیکی با آفت‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: در صورتی که مسئولان و مدیران بخش کشاورزی از قبل به فمر بوده و تحقیقات بیولوژیکی کشاورزی را جدی‌تر می‌گرفتند امروز می توانستیم با قدرت بیشتری با هجوم ملخ‌ها مقابله کنیم.

شیخی در خصوص میزان خسارتی که ملخ‌های دریایی و ملخ‌های صحرایی به محصولات کشاورزی و زمین‌های زراعی وارد می‌کنند گفت: برای رسیدن به عدد میزان خسارت باید مساحت سطح زیرکشت را در متوسط میزان محصول قابل برداشت در هر هکتار محصول و در قیمت تضمینی خرید محصول ضرب کرد؛ که البته این عدد برای محصولات مختلف، متفاوت است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها