جناب خان در جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان

مستقل آنلاین: پس از مدت‌ها تعطیلی سینماها به دلیل شیوع کرونا، سینما فرهنگ تهران به عنوان محل برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان میزبان بچه‌ها و خانواده‌هایشان بود و با نمایش فیلم‌های «پسران دریا»، «یدو» و «اشکنه» در خانه جشنواره سپری شد.

جناب خان در جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان

به گزارش مستقل آنلاین به نقل از ایلنا، پس از مدت‌ها تعطیلی سینماها به دلیل شیوع کرونا، روز گذشته  (جمعه ۱۶ مرداد) سینما فرهنگ تهران به عنوان محل برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان میزبان بچه‌ها و خانواده‌هایشان بود تا بعد از مدت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به تماشای فیلم‌هایی بنشینند که طی یک سال گذشته برای آنها تولید شده است.

روز اول جشنواره فیلم ای کودکان و نوجوانان (5)

اولین فیلم جشنواره «پسران دریا» به کارگردانی افشین هاشمی و حسین قاسمی‌جامی و تهیه‌کنندگی بهروز نشان بود که ساعت ۱۴ با حضور عوامل و بازیگران فیلم روی پرده رفت بود.

مونا فرجاد بازیگر «پسران دریا» و سید جواد هاشمی مهمانان ویژه این اکران بودند.

روز اول جشنواره فیلم ای کودکان و نوجوانان (6)

پس از پایان نمایش نشست خبری فیلم با حضور عوامل و با حضور ایزد مهرآفرین به عنوان مجری نشست برگزار شد.  

افشین هاشمی کارگردان «پسران دریا» در ابتدا درباره اینکه فیلم‌ کودک خوب باید درباره کودکان ساخته شود یا برای آن‌ها گفت: عمیق بودن یک فیلم منافاتی با برای کودک بودن آن ندارد. کودک در ذات خود عمیق است، چون در ذهن خود به دنبال کشف می‌گردد. کافی است ما نقطه تلاقی دیدگاه خودمان با پختگی نسبی و جست‌و‌جوگری کودک را پیدا کنیم و آن‌گاه ارتباط شکل می‌گیرد و بعد از آن باید به دنبال شکل بیان باشیم و بفهمیم که چگونه باید حرف بزنیم.

حسین قاسمی جامی نشست فیلم پسران دریا

در ادامه حسین قاسمی جامی کارگردان دیگر فیلم اضافه کرد: بخشی از این جریان هم به این برمی‌گردد که ما کودکی خود را فراموش نکرده‌ایم و هنگام ساخت فیلم به دوران کودکی خودمان رجوع می‌کنیم.

هاشمی در ادامه با اشاره به وجه دراماتیک فیلم توضیح داد: گاهی شکل بیان در آثار اجتماعی حتی عقب‌تر از خود جامعه نیز رخ نشان می‌دهد، در واقع تلاش برای ادامه زندگی در این فیلم موضوعی دراماتیک بود که زندگی در آن لحظه برای قهرمان رخ می‌دهد و این مسیر جست‌و‌جو همان وجه دراماتیک فیلم است. باید یاد بگیریم که چطور میان هجمه شدیدی از تلخی‌ها زندگی را جست‌و‌جو کنیم.

بهروز نشان نشست فیلم پسران دریا

در ادامه بهروز نشان تهیه‌کننده فیلم مسئله سرمایه‌گذاری و موضوع اکران آن را مطرح کرد و توضیح داد: این فیلم به نظر من قابلیت اکران عمومی دارد. ارگان‌ها و وزارت‌خانه‌هایی چون آموزش و پرورش باید از اکران چنین آثاری حمایت کنند، البته حبیب ایل‌بیگی و علیرضا تابش در بنیاد سینمایی فارابی این مهم را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: من بعد از اکران فیلمی در گروه هنروتجربه با عنوان «کیارستمی و عصای گم‌شده» بر آن شدم که این اثر را تجربه کنم و حضور کارگردانان مجرب این کار در کنارم برای من انگیزه‌ای دو چندان برای ساخت ایجاد کرد.

مونا فرجاد نشست فیلم پسران دریا

مونا فرجاد بازیگر فیلم «پسران دریا» نیز در خصوص بازی در این فیلم توضیح داد: من به عنوان بیننده و تماشاگر کار را دوست داشتم. از آن‌جایی که افشین هاشمی خودش بازیگر است و به بحث بازیگری هم اشراف دارد، می‌توان با خیال راحت با او کار کرد. هاشمی برای من راهنمایی‌های بسیار مفیدی داشت و به من اجازه نداد که گریمی بر چهره داشته باشم و این ماجرا  باعث شد تا من شبیه به بازیگری نباشم که به کار اضافه شده است، بلکه یکی از همان مردمی بودم که در دل فیلم حضور دارند.

افشین هاشمی نشست فیلم پسران دریا

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره شباهت فیلم «پسران دریا» با اثر رقیه توکلی تحت عنوان «مهران» اضافه کرد: زمانی که ما برای جذب حمایت به منظور ساخت این فیلم به فارابی مراجعه کردیم، خبری از ساخت فیلم «مهران» رقیه توکلی نداشتم و نمی‌دانستم که اثر من به ایشان شبیه است. دوست دارم این فیلم را ببینم. من سارقی حرفه‌ای هستم و به تماشای آثار همکارانم می‌نشینم و پلان‌های خوبشان را هم تکرار می‌کنم!!

او درباره نحوه شکل‌گیری داستان فیلم گفت: در ابتدا قرار بود که در یک فیلم کوتاه برای آقای قاسمی جامی بازی کنم، اما بعد از بررسی درباره این فیلم کوتاه دیدیم که این موضوع قابلیت ساخت به صورت سینمایی بلند را دارد. من بازنویسی متن را انجام دادم، بازیگردانی کردم و مونتاژ کار را برعهده داشتم و در ادامه فکر کردیم که این قصه که در شمال ایران اتفاق می‌افتد، می‌تواند در دو نقطه دیگر نیز رخ بدهد و سه کودک از سه نقطه مختلف در جست‌وجوی والدین از دست رفته خود باشند. برای اپیزودهای بعدی چون آقای جامی مشغول به کار دیگری شده بود، من آن‌ها را کارگردانی کردم.

هاشمی اظهار کرد: اخلاق دو بخش دارد؛ یکی آنچه در ما اتفاق می‌افتد و دیگری چیزی است که آن را نمایش می‌دهیم، در درام نیز همین موضوع صادق است. من دزدی را در فیلم به ترسیم کشیدم و کودک در تماشای این درام به این سوال می‌رسد که آیا دزدی کار بدی است؟ وقتی اخلاق در درام رعایت نمی‌شود، در ذهن تماشاگر دراین‌خصوص پرسش‌هایی شکل می‌گیرد.

روز اول جشنواره فیلم ای کودکان و نوجوانان (3)

سید جواد هاشمی: امیدوارم ذهن منجمد بعضی همکارانم در آموزش و پرورش باعث عدم حمایت از چنین فیلمی نشود

در ادامه این نشست سید جواد هاشمی، کارگردان و تهیه‌کننده که مهمان این فیلم و در جمع حاضران بود، گفت: کاش درباره نقطه اتصال این فیلم که «عشق» بود هم صحبت می‌کردیم، خیلی خوشحالم که این فیلم چنین مسئله‌ای را بی‌تکلف به تصویر کشیده است. امیدوارم ذهن منجمد بعضی از همکارانم در آموزش و پرورش به دلیل پلانُ دزدی فیلم، باعث عدم حمایت این وزارت‌خانه از چنین فیلمی نشود.

افشین هاشمی دراین خصوص عنوان کرد: اپیزودها به لحاظ محتوایی به هم مربوط می‌شوند و به عنصر «عشق» به عنوان رابط اپیزودها پایبند ماندیم. در فیلم «خداحافظ دختر شیرازی» دوستان در آموزش و پرورش گفتند که در این فیلم زن و مرد در یک خانه هستند و چنین اتفاقی با فرهنگ ایرانی در تضاد است و همین باعث شد تا از فیلم حمایتی صورت نگیرد، هرچند در فیلم من، زن و مرد در دو طبقه مجزا از یک خانه بودند. البته پس از ساخته شدن فیلم بنیاد سینمایی فارابی از آن حمایت کرد.

افشین هاشمی نشست فیلم پسران دریا (2)

افشین هاشمی درخصوص رعایت مرزهای اخلاقی در فیلم عنوان کرد: مرزهای اخلاقی که ما می‌گذاریم برای کودکان تعریف نشده است. ما به دلیل ممیزی‌ها خیلی وقت‌ها نمی‌توانیم حقیقت زندگی را به نمایش بگذاریم و برای همین است که وقتی تماشاگر با صحنه عریانی روبه‌رو می‌شود، ناگهان واکنش نشان می‌دهند.

هاشمی در پایان با اشاره به نحوه انتخاب بازیگران فیلم بیان کرد: اگر در شهر دیگری فیلم می‌سازیم، خیلی خوب است که از عوامل همان شهر استفاده کنیم، اما من برای این فیلم نیاز به بازیگر حرفه‌ای داشتم که بتواند نحوه بازی گرفتن مرا درک کند و بداند که چه می‌خواهم.

اکران «یدو» در بخش خارج از مسابقه

پس از آن در ساعت ۱۶:۳۰ فیلم «یدو» ساخته محمدرضا مصباح که از سیمرغ‌داران جشنواره فیلم فجر است در بخش خارج از مسابقه جشنواره برای مخاطبان به نمایش درآمد.

در ادامه ساعت ۱۹ فیلم «اینجا خانواده زندگی می‌کند» از بخش وب سری و «اشکنه» ساخته وحید پاکزاد اکران شد.

روز اول جشنواره فیلم ای کودکان و نوجوانان (1)

افتتاحیه با جناب خان و تجلیل از علی لندی

عصر اولین روز از سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان آیین افتتاحیه جشنواره در اصفهان با حضور علاقه‌مندان به سینمای کودک و نوجوان، هنرمندان فعال این عرصه و عوامل اجرایی برگزار شد.

محمد سلوکی مجری این مراسم بود که با لباس فضانوردی در افتتاحیه حاضر شد و در اقدامی که توجه حاضران را جلب کرد از سقف سالن به روی سن فرود آمد و در قالب مونولوگ‌هایی قصه محور ماجرای سفر خود به سرزمین خیال‌انگیز سینما را روایت کرد.

محور اصلی این مراسم کودکان و نوجوانان بودند و اجرای بخش‌های مختلف از قرائت قرآن، اجرای نمایش عروسکی و نوازندگی را برعهده داشتند.

علیرضا تابش دبیر جشنواره سی‌و چهارم و علیرضا قاسم زاده شهردار اصفهان سخنران‌های این مراسم بودند که در سخنانی کوتاه از اهمیت جشنواره و آثار مختص کودکان و نوجوانان گفتند.

شهردار اصفهان از کودکان و نوجوانان خواست روی صحنه بیایند و بگویند که اگر شهردار بودند چه می‌کردند. کم شدن اختلاف طبقاتی در شهر و توجه به کودکان و آرزوی پرآب شدن زاینده‌رود ازجمله موضوعات مورد توجه مطرح شده توسط نوجوانان بود.

افتتاحیه جشنواره کودک (2)

تجلیل از علی لندی نوجوان قهرمان ایذه‌ای بخش پررنگی از مراسم بود تا جایی که یکی از نوجوانان حاضر در مراسم آرزوی خود را اینطور شرح داد: همیشه فکر می‌کردم که وقتی بزرگ شدم دلم می‌خواهد قهرمان شوم اما امروز علی لندی به من نشان داد که قهرمانان می‌توانند نوجوان هم باشد.

همه حاضران در آیین افتتاحیه نیز صورتک‌های علی لندی را بر چهره گذاشتند و دقایقی به یاد این قهرمان نوجوان ایستادند.

حضور جناب‌خان عروسک طناز محبوب و اجرای موزیکال او نیز از دیگر بخش‌های مراسم افتتاحیه بود که موجب ایجاد حال و هوای متفاوتی در سالن برگزاری مراسم شد.

ادامه مراسم به برگزاری یادبودی برای علی سلیمانی هنرمندی که به تازگی بر اثر ابتلا به کرونا از دست رفته، اختصاص داشت و بخش‌هایی از بازی او در فیلم «سوییپر» پخش شد.

پس از آن پیام محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده شد و بیانیه داوران نوجوان توسط خود آن‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی قرائت شد.

پایان‌بخش آیین افتتاحیه، آتش‌بازی و اعلام آغاز این دوره با شعار «سینما سرزمین خیال» توسط مجری برنامه بود.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به دبیری علیرضا تابش از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) با شعار «سینما، سرزمین خیال» برگزار می‌شود. 

 

منبع: ایلنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها