نامجومطلق: اسکوچیچ مستحق این هجمه نیست

امیدوارم این یک شکست شرایطی را فراهم نکند که مردم ما از تیم ملی و کادرفنی ناامید شوند.

نامجومطلق: اسکوچیچ مستحق این هجمه نیست

مجید نامجو مطلق به شکست ایران مقابل کره به منزله یک درس نگاه میکند،درسی که می‌تواند در جام‌جهانی گره‌گشا باشد.گفت و گو این پیشکسوت فوتبال را که  فنی و منطقی صحبت می کند را در زیر بخوانید:

 

غیبت طارمی و جهانبخش مزید بر علت شد

قبل از هر چیز سال نو را به هموطنان عزیزم تبریک می‌گویم و امیدوارم سال خوبی باشد. در مورد تیم ملی باید بگویم باتوجه به اینکه ما در بازی با کره خیالمان راحت بود و به جام جهانی صعود کرده بودیم انگیزه مان کم شده بود. نبود مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش که جزو بازیکنان بسیار تاثیر گذار تیم ملی هستند مزید بر علت شد که این اتفاق بیفتد ولی با توجه به اینکه ما به جام جهانی صعود کردیم و با آقای اسکوچیچ توانستیم در این مراحل بدون شکست(قبل از دیدار با کره ) و خیلی زود هنگام به جام جهانی برویم پوئن مثبتی است. با این تیم ملی و کادر فنی توانستیم بی‌دغدغه ترین صعود را تا به اینجای کار داشته باشیم و این خیلی اتفاق خوب و مبارکی بود که نصیب تیم ملی کشورمان شد. واقعیت امر این است که در دیدار با کره که تازه کره هم خیلی تیم مقتدری نشان نداد چه در بازی با ما و چه در بازیهای گذشته و در این دوره از بازی‌ها تیم با صلابت و مقتدری نبود. این بازی باعث شد اهالی فوتبال کمی نگران شوند اعتقاد من این است این شکست خیلی به ما کمک خواهد کرد. قبل از بازی با کره صحبت های خیلی از دوستان، کارشناسان و علاقه مندان به فوتبال ایران به نوعی بود که مشخص بود  انتظارات از تیم ملی بالا است.

کره ما را آماده جام جهانی کرد

ما با این تیم ملی که داریم صرفاً نباید به فکر حضور در جام جهانی باشیم و حداقل باید یک مرحله بالاتر برویم. متاسفانه  شرایط سخت را تجربه نکرده بودیم و به نظر من صحبت ها به سمت احساسات گرایش پیدا کرد. واقعا فوتبال در همه جای دنیا رشد کرده. تیم مقدونیه ایتالیا را در زمین حریف شکست داد. در فوتبال در تمام دنیا نمی توان گفت یک تیم از قبل برنده یا بازنده است. کیفیت یک تیم در طول زمین نشان دهنده قدرت تیم ها است. این یک تجربه برای ما است که خیلی با احساسات حرکت نکنیم چون ممکن است این احساسات باعث شود که ما در آینده یک سری کارها برای اینکه یک تیم خیلی خوب را بسازیم از ما بگیرد و به همین نتایج که در این مرحله گرفتیم دلخوش باشیم. تیمی مثل کره که من اعتقاد دارم نسبت به سال‌های گذشته خیلی افت کرده توانست یک مقدار از مشکلات فوتبالمان را به ما نشان دهد و ما را آگاه کند و ما را آماده تر از تیمی که هستیم بکند و بعد راهی جام جهانی شویم و به نظرم اتفاق خوبی بود.

در قالب تیم ملی باید با اقتدار عمل کنیم

 
 

دیدار با لبنان از نظر ما تدارکاتی است ولی برای اینکه باخت به کره جنوبی را فراموش کنیم حائز اهمیت می شود. اگر شرایطی در این بازی به دست بیاوریم که قطعاً پیروزی است نباید در باد آن پیروزی بخوابیم و هیچ کار اصولی و مهمی را انجام ندهیم و انتظار داشته باشیم تیم ملی در  جام جهانی روند موفقیت آمیزی راطی کند که این اصلا به نظر من  منطقی، حرفه ای و شدنی نیست. ما باید برای حضور در جام جهانی خیلی بیشتر از این سخت کار و تلاش کنیم و هم سخت برنامه ریزی کنیم. اعتقاد من است ما تیم ملی و بازیکنان خوبی داریم ولی در قالب تیم ملی باید مقتدر تر عمل کنیم و برای حضور در جام جهانی ملاک اول ما باید توان فنی و تلاش زیادمان باشد، در نظر گرفتن  تدارکات در حد جام جهانی هم که خیلی مهم است و به امید خدا آنجا اگر شرایط بر وفق مراد بود فوتبال خوبی را به نمایش بگذاریم.
بازی ایتالیا برای ما درس خوبی است
اینکه ما از الان بخواهیم بنشینیم بگویم حتماً باید در جام جهانی از مرحله اول صعود کنیم یک اتفاق غیر قابل پیش‌بینی است. بازی مقدونیه و ایتالیا درس خیلی خوبی به ما داد یا همین بازی پرتغال و ترکیه، به هر حال ترکیه به نسبت پرتغال تیم کم نام و نشان تری بود. اگر پنالتی ترکیه در دقیقه ۸۲ تبدیل به گل می شد ورق بازی بر می گشت. این نشان می‌دهد تیمی موفق خواهد شد که برنامه‌ریزی دارد، تلاش و کار می‌کند و از همه مهمتر امکانات جام جهانی را فراهم می کند تا به موفقیت برسد و اسم یک تیم لازمه موفقیتش نیست، به همین خاطر من معتقدم زمان خوبی به کره باختیم و در واقع زمان داریم که تا جام جهانی خودمان را آماده کنیم. واقعا حضور در جام جهانی می طلبد که ساختار و امکانات خیلی بهتری داشته باشیم. ما حتی از پتانسیل داخلی مان در بازی با کره نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم. در ترکیب اولیه و پست دفاع راست مشکلاتی داشتیم و تغییراتی دادیم که به نظر من ضروری نبود.

اسکوچیچ مستحق این هجمه ها نیست

انتخاب نورافکن به عنوان کسی که اینهمه برای تیم ملی در دفاع چپ بازی کرده با توجه به هافبک دفاعی های خیلی خوبی که در لیگ ما حضور دارند اشتباه بود. به نظر من امسال  مهدی پور در تیم استقلال فصل خیلی ایده آلی را به نمایش گذاشته، در بازی با کره از آن زمانی که به زمین آمد بد نبود ولی من می گویم در انتخاب ترکیبمان دچار اشتباه شدیم. تغییرات بی مورد زیادی داشتیم و مهم این است در پست های تخصصی بازیکنان متخصص همان پست را انتخاب کنیم. این جابجایی ها یک مقدار برای ما مشکل ایجاد کرد ولی واقعیت امر این است که با یک باخت نباید زحمات آقای اسکوچیچ و بچه ها  را فراموش کنیم زیرا این تیم همان تیمی است که با اقتدار از این مرحله به جام جهانی صعود کرد.  یک مقدار فکر می کنم اعتراض به آقای اسکوچیچ زیاد شده که خیلی استحقاق این هجمه ها را ندارد. با یک شکست چیزی عوض نمی شود به خصوص تیمی که به جام جهانی رفته معمولا در این شرایط یک مقدار کم انگیزه می شود. این بازی برای ما یک هشدار و تلنگری بود که ما جلوی تیم هایی که یک مقداری کیفیت بهتری دارند باید برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم.

باید بیشتر برای تیم ملی وقت بگذاریم

به نظر من یک مقدار انتظارات ما از تیم ملی بالا رفت و این فشار را روی بازیکنان و کادر تیم ملی و فدراسیون بیشتر می کند و تمرکز همه را بهم می ریزد. باید به این نتیجه برسیم که کار بزرگ امکانات بزرگ می خواهد و باید خیلی بیشتر از این برای تیم ملی وقت بگذاریم و هم شرایط آن را  فراهم کنیم و هم اینکه بازی های بزرگی انجام بدهیم. در بازی با کره جنوبی یکسری از ایرادات ما مشخص شد، قطعا اگر با تیم‌های بزرگتری بازی کنیم اشکالات تیم مان را بهتر شناسایی می‌کنیم و در راس آنها گام برمی داریم.

با یک شکست نا امید نشویم

امیدوارم این یک شکست شرایطی را فراهم نکند که مردم ما از تیم ملی و کادرفنی ناامید شوند چون بالاخره فوتبال است و هر اتفاقی می افتد ولی ما باید خودمان را برای بازی های بزرگ هم آماده کنیم. بازی هایی که در راه صعود به جام جهانی انجام دادیم دیدار هایی برای محک خوردن تیم ملی‌مان نبوده.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها