هیچکس پاسخگوی پرونده ویلموتس نیست

محتشم گفت: وقتی دولت به فوتبال پول و اعتبار می‌دهد باید بتواند بدون دخالت روی آن نظارت کند.

امیرحسین محتشم، رئیس هیئت فوتبال بوشهر درباره اختلاف نظر‌هایی که بین برخی اعضای مجمع فدراسیون فوتبال با برخی اعضای هیئت رئیسه در راه اصلاح اساسنامه این فدراسیون ایجاد شده است، بیان کرد: طبق قانون انتخابات مجمع فدراسیون فوتبال و اصلاح اساسنامه، اعضای مجمع می‌توانستند پیشنهاد‌هایی را در این زمینه ارائه کنند. طبق بند ۲ ماده ۳۰ اساسنامه باید ۱۰ نفر از اعضای مجمع یک پیشنهاد را تایید کنند تا این پیشنهاد در مجمع مطرح شود.

برای اینکه فدراسیون ایران هم مانند کشوری مثل کویت تعلیق نشود، پیشنهاد مناسبی ارائه شد

او افزود: برخی دوستان پس از مخالفت‌های فیفا برای برگزاری انتخابات تا زمان اصلاح اساسنامه، برای اینکه فدراسیون فوتبال ایران هم مانند برخی فدراسیون کشور‌های عرب زبان مانند کویت دچار مشکل و تعلیق نشود، تصمیم گرفتند پیشنهاد مناسبی را ارائه بدهند. یکی از این پیشنهاد‌ها درباره بند اول اساسنامه و درباره نهاد «عمومی غیر دولتی» است. من و خیلی دیگر از اعضای مجمع با پیشنهاد علی قرایی، رئیس هیئت فوتبال استان کرمان موافقت کردیم. پیشنهادی که به شکل جمعی مطرح شد و تنها هیئت کرمان آن را مطرح نکرده تا شخصی مانند کریم بهرامی، رئیس هیئت فوتبال قم که پیشنهاد را تایید کرده مورد سوال قرار بگیرد.

برخی دوستان از پیشنهاد حدود ۲۵ عضو مجمع برای اصلاح اساسنامه ناراحت شده اند

محتشم ادامه داد: پس از طرح این پیشنهاد‌ها حدود ۲۵ عضو مجمع، احساس کردیم تعدادی از دوستان ناراحت شده اند. دلیل ناراحتی آن‌ها را نمی‌دانم، ولی به عنوان عضو مجمع حق داریم انتخاب کنیم چه کسی در راس فدراسیون قرار بگیرد. اعضای هیئت رئیسه را هم ما انتخاب می‌کنیم و در این حالت پیشنهاد دادن مان برای اصلاح اساسنامه طبیعی است. فیفا به اساسنامه فعلی فدراسیون ایراد گرفته و باید اصلاح شود.

فدراسیون باید به «نهاد عمومی غیر دولتی» تغییر کند

عضو مجمع فدراسیون فوتبال تصریح کرد: اعتقاد داریم به جز برخی مواردی که فیفا روی آن‌ها دست گذاشته مانند مباحث نظارتی و تعداد اعضای مجمع که باید اصلاح شود، برخی مواد دیگر مانند اینکه فدراسیون «نهاد غیر دولتی» است باید به «نهاد عمومی غیر دولتی» تغییر کند. دولت به فوتبال کمک می‌کند در غیر این صورت نمی‌توانیم فوتبال مان را به جلو ببریم. نمی‌گوییم دولت در کار فوتبال دخالت کند بلکه بحث نظارت دولت است.

وقتی دولت به فوتبال پول می‌دهد باید روی آن نظارت کند/ هیچکس پاسخگوی پرونده ویلموتس به اعضای مجمع نیست

وقتی دولت به فوتبال پول می‌دهد باید روی آن نظارت کند

او افزود: طبق قانون وقتی دولت بودجه یا اعتباری در اختیار نهاد دولتی یا غیردولتی قرار می‌دهد، باید روی نظارت این پول هم هزینه کند. این نظارت هم تحت نظر ناظرانی است که از سوی خود اعضای مجمع، انتخاب می‌شوند منتهی آئین نامه اجرایی برای اساسنامه فدراسیون نوشته می‌شود که موازی با آئین نامه اجرایی دولت در بخش‌های دولتی است. مانند آئین نامه اجرایی نظارت بر مباحث مالی که در بخشی از ادارات دولتی برای نظارت بر نحوه هزینه‌ها وجود دارد.

محتشم افزود: ما هم پیشنهاد داده ایم آئین نامه اجرایی‌ در اساسنامه فدراسیون فوتبال تدوین شود که براساس آن بتوان روی موارد مالی نظارت کرد. اعتقاد داریم اگر فدراسیون قرار است به حالت نهاد عمومی مطرح شود، در راستای کمک بیشتر دولت و نظارت بیشتر است.

اعضای مجمع باید فعال‌تر بوده و در مواردی مانند قرارداد ویلموتس مطالبه گر باشند

او گفت: در حال حاضر ۷۵ نفر عضو مجمع هستند که باید در تصمیم گیری‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند. در هر حوزه‌ای که نگاه می‌کنیم ایراد‌هایی دیده می‌شود. به صورت مثال باید مشخص شود مربیانی مانند مارک ویلموتس و دراگان اسکوچیچ چگونه سرمربی تیم ملی شدند؟ اعضای مجمع باید فعال‌تر بوده و به معنی واقعی پرسشگر و مطالبه گر باشند. باید حق فوتبال کشور را مطالبه کنند. باید آن‌ها از مسئولان فدراسیون درباره دلیل عقد قرارداد با ویلموتس آن هم با این مبلغ توضیح بخواهند و مشخص شود نحوه ورود او به ایران به چه شکلی بوده است.

او ادامه داد: به عنوان عضو مجمع وظیفه دارم برخی ساختار‌ها را تعریف کنم تا طبق آن، بتوان روی عملکرد فدراسیون نظارت کرد. یکی از این موارد هم بحث تبدیل شدن فدراسیون به «نهاد عمومی غیر دولتی» تا طبق آن بتوان روی امور نظارت کرد. فرض کنید دولت ۲۰ میلیارد پول در اختیار فدراسیون قرار می‌دهد. در این حالت باید مسئولان فدراسیون درباره چگونگی هزینه کرد این مبلغ توضیح بدهند. به هیچ وجه بحث دخالت مطرح نیست. با پیشنهادی که ما ارائه کرده ایم، از سوی دولت دخالتی در فدراسیون فوتبال صورت نمی‌گیرد و تنها بحث نظارت مطرح است.

تلاش برای حذف پیشنهاد دهندگان اصلاح اساسنامه غیراخلاقی است

محتشم با اشاره به تحرکات یکی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای حذف تعدادی از پیشنهاد دهندگان اصلاح اساسنامه توضیح داد: برخی دوستان شیوه ناصحیحی را درباره پیشنهاد دهندگان انتخاب کرده و سعی در تخطئه آن‌ها در استان‌های شان دارند. این اقدام غیر اخلاقی است چراکه در فوتبال جدا از بحث قهرمانی، روح پهلوانی هم مهم است. انتظار داریم برخی مسئولان فدراسیون با تامل و تعمق بیشتری عمل کرده تا شرایط بدتری پیش نیاید.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون باید مسلط به علم روز، زبان انگلیسی و دارای مدرک علمی باشد

او ادامه داد: یکی از مباحثی که درباره انتخاب اعضای هیئت رئیسه پیشنهاد کردیم، تسلط به علم روز، زبان انگلیسی و داشتن مدارک علمی معتبر است. برخی اعضای فعلی هیئت رئیسه اعتقاد دارند چنین مواردی نیاز نیست، اما اعتقاد دارم اگر قرار است فردی عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران باشد، باید به علم مجهز باشد و بتواند با دنیا و افراد خارجی ارتباط برقرار کرده و دست کم با مسئولان فیفا و AFC از لحاظ گفتاری تعامل برقرار کند. هرچند برخی از دوستانی که مدعی بهترین بودن هستند، می‌گویند کاملا علمی بوده و نیازی به مجهز شدن به علم روز ندارند. این اعضای هیئت رئیسه با رفتاری که با برخی اعضای مجمع داشتند، خودشان را نشان دادند.

هدف نبی ایجاد تعامل بین اعضای مجمع و مسئولان فدراسیون است

محتشم درباره ارزیابی اش از عملکرد مهدی محمدنبی در بحث اصلاح اساسنامه گفت: حس می‌کنم نبی با توجه به تجارب زیاد و شناختی که از وضعیت فعلی فدراسیون دارد، سمت و سوی کار را به سمت تعامل بیشتر فدراسیون و اعضای مجمع پیش می‌برد. امیدوارم هدفی که نبی دارد سبب برگزاری انتخابات خوبی برای فدراسیون شود. نبی سکان را برای برگزاری سریع‌تر انتخابات دست گرفته است.

شاهد تنش‌هایی بین اعضای مجمع و برخی مسئولان فدراسیون خواهیم بود

عضو مجمع فدراسیون فوتبال درباره ارزیابی اش از اتفاق‌های آتی فدراسیون پس از تدوین پیش نویس اساسنامه در کمیته حقوقی و تدوین مقررات گفت: فکر می‌کنم پیشنهاد‌هایی که ما ارائه کردیم در راستای تغییراتی است که فیفا خواسته در اساسنامه اعمال شود. طبیعی است از این به بعد شرایط جدیدی را در فوتبال ایران شاهد خواهیم بود و پس از سال‌ها تعدادی از اعضای مجمع، فعل خواستن را صرف کرده اند. آن‌ها دوست دارند تغییراتی در فدراسیون رخ بدهد. از این مقطع تا زمان برگزاری مجمع تصویب اصلاح اساسنامه بین اعضای مجمع و برخی مسئولان فدراسیون تنش‌های زیادی خواهیم بود. این موضوع هم با توجه به اتفاق‌هایی که در روز‌های اخیر شاهد بوده ایم و تعدادی از دوستان با حربه‌هایی مانند استیضاح عضو مجمع به او حمله کرده اند، طبیعی است.

برخی افراد با هدف حفظ منافع می‌خواهند پیشنهاد اعضای مجمع برای اصلاح اساسنامه محقق نشود

محتشم افزود: در بدترین حالت ممکن، اعضای مجمع شاهد تنش‌های بیشتری خواهند بود و احتمال دارد تصمیم‌های تندتری اتخاذ کنند. همین عامل سبب می‌شود دیرتر به نتیجه برسیم. مهدی نبی سعی کرده است این تنش‌ها را کاهش بدهد، اما برخی‌ها در فدراسیون سعی دارند به منافع خود برسند و به همین دلیل سعی می‌کنند پیشنهاد حدود ۲۵ نفر از اعضای مجمع محقق نشود تا باز هم خودشان در جایگاهی که حق شان نیست و شایستگی اش را ندارند قرار بگیرند. طبیعی است این دست و پا زدن‌ها تا روز برگزاری مجمع ادامه داشته باشد.

وقتی دولت به فوتبال پول می‌دهد باید روی آن نظارت کند/ هیچکس پاسخگوی پرونده ویلموتس به اعضای مجمع نیست

پرونده ویلموتس به دلیل غیر شفاف بودن بسیار پیچیده است

رئیس هیئت فوتبال بوشهر درباره پرونده جنجالی مارک ویلموتس گفت: پرونده مارک ویلموتس به دلیل اینکه امضاء کنندگان این قرارداد غیرشفاف عمل کرده اند، بسیار پیچیده است. البته ما در پرونده کی روش هم شاهد شفاف سازی نبودیم، اما به گذشته برنمی گردیم چراکه کی روش آورده‌هایی برای فوتبال ما داشت و تیم ملی ایران با او چندین سال در رتبه اول فوتبال قاره آسیا بود. به همین دلیل عملکرد کی روش و مبالغی که به او پرداخت شد، قابل توجیه بود، اما ماجرای ویلموتس هیچ توجیهی ندارد. این مربی پیش از حضور در ایران هم سابقه چندان خوبی نداشت و مشخص نشد برچه اساسی سرمربی تیم ملی شده است. آیا برای انتخاب او از خرد جمعی مدیران فدراسیون فوتبال استفاده کرده ایم یا خیر؟ چه کسی پاسخگوی اعضای مجمع است؟

هیچکس درباره قرارداد ویلموتس پاسخگوی اعضای مجمع نیست و همه سکوت می‌کنند

او ادامه داد: هیچکس پاسخ شفافی نداده و تنها شاهد بوده ایم افرادی که او را به تیم ملی آورده اند، برای محکم کردن جایگاهی که در آن قرار گرفته اند، سکوت می‌کنند. هنوز یک نفر بلند نشده تا بگوید من به این دلیل ویلموتس را انتخاب کردم. حتما باید نهادی نظارتی داشته باشیم تا در بخش اعتبارات و بودجه‌هایی که دولت وارد فوتبال می‌کند، نظارت داشته باشد. زمانی است که فرد یا سازمانی پول دارد و خودش می‌تواند روی هزینه هایش نظارت کند. اما وقتی از جایی پول را در اختیار می‌گیریم، باید نظارتی هم روی آن وجود داشته باشد.

دولت که به فوتبال اعتبار می‌دهد نباید روی آن نظارت کند؟

محتشم تصریح کرد: فدراسیون به این دلیل نهادی عمومی محسوب می‌شود که از اماکن عمومی و دولتی استفاده می‌کند. ورزشگاه‌های ما متعلق به دولت است. آیا دولت که به فوتبال اعتباری می‌دهد، حق نظارت ندارد؟ هرچند در برخی موارد محدود و با توجه به مسائل امنیتی، تصمیم گیری‌هایی از سوی دولت انجام می‌شود و این موضوع در سراسر جهان وجود دارد.

می‌خواهیم بحث تشکیل مجمع فوق العاده را برای انتخاب اعضای موقت هیئت رئیسه پیگیری کنیم

محتشم درباره اینکه شنیده می‌شود با توجه به اتمام دوره فعالیت اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در تاریخ ۱۸ شهریور برخی اعضای مجمع قصد دارند بحث انتخاب هیئت رئیسه موقت را در مجمع آتی این فدراسیون که برای تصویب اصلاح اساسنامه برگزار می‌شود، مطرح کنند، گفت: من و تعداد زیادی از اعضای مجمع تقاضای برگزاری مجمع فوق العاده را برای انتخاب هیئت رئیسه موقت مطرح کنیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

او افزود: از نظر ما با توجه به اینکه دوران فعالیت سرپرست و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون تمام شده دیگر آن‌ها نمی‌توانند در فدراسیون بمانند و باید در مجمع آتی فدراسیون برای انتخاب جانشین آن‌ها تصمیم گیری شود. راهکار هم این است اعضای هیئت رئیسه به صورت موقت انتخاب شوند. در اساسنامه فدراسیون درباره موارد اضطرار موادی وجود دارد و این موضوع هم جزء موارد اضطراری است. البته باید در نهایت دید نظر فیفا و AFC چیست؟

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها