ده چالش بزرگ فتح‌الله‌زاده در بازگشت به استقلال

اولین روزهای حضور در باشگاه استقلال پیامی واضح و روشن برای علی فتح الله‌زاده داشت،پیامی با این مضمون که باید زرهی فولادی برای چالش های پیش رو برتن داشته باشد.

ده چالش بزرگ فتح‌الله‌زاده در بازگشت به استقلال

علی فتح‌ الله‌ زاده از جمعه شب وارد چهارمین تجریه خود در مدیریت باشگاه استقلال شد، جایی که او بیشتر محبوبیت و شهرت خود را به میز و صندلی حاضر در اتاق مدیرعاملی مدیون است و هنوز هم جاه طلبی و تشنگی خاصی برای حضور در آن به عنوان نفر اول تصمیم گیرنده در این تیم پرطرفدار برخوردار است.


کمتر کسی توانایی رسیدن به رکوردی که حاجی با بازگشت به استقلال ثبت کرد، را دارد اما این بازگشت در کنار تمام شیرینی هایی که برای این مدیرفوتبالی اهل خوی دارد به همان اندازه هم سخت و چالش آفرین خواهد بود چون بازگشت چهارم او برخلاف سه دوره قبل در روزهایی رقم خورد که استقلال با بدترین شرایط تاریخ خود روبرو است.


هم از نظر مالی هم از نظر مدیریتی باشگاه شرایطی را تجربه می کند که حتی خود فتح ا.. زاده هم تصورش را نمی کرد در بدو ورود به اتاقی که برای گنجاندن نامش روی میز حاضر در آن این قدر تشنه است با چنین چالش ها و مشکلاتی دست و پنجه نرم کند. در شرایطی که تنها چند روز به پایان سال باقی مانده و بحران کروناویروس هم تمام مسائل و حواشی فوتبالی را تحت الشعاع خود قرار داده اما باز هم برای سرو سامان دادن به وضعیت قرمز حاکم بر استقلال چالش هایی پیش رو دارد که در این گزارش نگاهی به ۱۰ اولویت او در روزهای باقی مانده تا انتهای سال انداختیم.

 

۱-بدهی ۲۷۵ هزار دلاری و محرومیت فیفا
سه بازیکن خارجی در کنار دو وکیل بین المللی طرف قرارداد با باشگاه با پیگیری های حقوقی مطالبات خود چنان پرونده ای برای استقلال تشکیل دادند که فتح ا.. زاده در اولین روز از حضور در باشگاه با شوک سه تا چهار میلیاردی برای پرداخت تا قبل از ۲۰ اسفندماه ۹۸(یک هفته دیگر) روبرو شد. این اولین چالش بزرگ سرپرست جدید باشگاه محسوب می شود چون جپاروف و باشگاه ازبکستانی، ایسما گونسالوس و منشا در کنار وکلایی که برای دادگاه بین المللی ورزش CAS استخدام شدند پول خود را می خواهند و از این راه کوتاه هم نمی آیند.

 

۲-چمن مخمل آرزوست
بازیکنان و مربیان استقلال مدت هاست از خانه به دوشی شکایت دارند. باشگاهی حرفه ای مثل استقلال به عنوان یکی از چهار نماینده ایران در ACL کارش به جایی رسید که قبل از ورود به پلی آف لیگ قهرمانان بدون جلسه تمرینی راهی آن سوی مرزها شد تا مقابل رقیبانی از کویت و بحرین جواز صعود به مرحله گروهی رابه دست بیاورد. نه تنها در لیگ قهرمانان که برای بازی های لیگ برتر هم فرهاد و شاگردانش از داشتن یک زمین تمرین مناسب عاجز بودند از همین رو فتح ا.. زاده در یکی از اولین برنامه های خود باید ترتیب اجاره یک زمین چمن مخمل گونه درست مثل زمین هایی که استقلالی ها در امارات و قطر با آن خود را برای بازی ها آماده می کردند، را بدهد.

 

۳-ترمیم رابطه طرفداران و وزارتخانه ورزش
علی فتح ا.. زاده با حکمی برای چهارمین بار مدیریت باشگاه را در دست گرفت که صاحب امضای این حکم در میان طرفداران استقلال منتقدان زیادی دارد. این منتقدان که در شبکه های اجتماعی از جمله توئیتر قلم برنده ای هم دارند مسلما با هر حرکتی که فتح ا.. زاده انجام بدهد می توانند در قبال او جبهه بگیرند از همین رو فتح ا..زاده از این پس باید با وسواس زیادی کارها را پیش ببرد. هر گونه تعریف و تمجید از وزارتخانه می تواند برای سرپرست باشگاه دردسرساز شود از همین رو فتح ا.. زاده باید با هوشیاری بسیار زیاد وسط این معادله قرار بگیرد تا نه میان طرفداران نه از سوی وزارتخانه تحت فشار قرار نگیرد.

 

۴-بدهی ۷ میلیادی به موسوی
عبدالرضا موسوی در حالی طی دو ماه گذشته به عنوان عضوی جدید در هیات مدیره باشگاه زیر بار پرداخت برخی هزینه های باشگاه(نزدیک به ۷ میلیارد تومان) رفت که به تازگی کاشف به عمل آمده او این مبلغ سنگین را به عنوان قرض تا مهلتی مقرر در اختیار باشگاه قرار داده است. این اتفاق با نظر جمعی اعضای هیات مدیره در راستای سر وسامان دادن به شرایط تیم در آستانه ورود به لیگ قهرمانان اتخاذ شد و در مقام تضمین هم باشگاه چک های تضمین شده ای به شخص موسوی داد که برای تاخیر و دیرکرد نیز جریمه ای سنگین در نظر گرفته شده است. حال که موسوی با دلخوری استعفا داد و اتفاقا با خود فتح ا.. زاده نیز بر سر بازگشت دوباره اش اختلاف نظرهایی پیدا کرد و کار به جرو بحث تلویزیونی هم کشیده شد او چاره ای ندارد تا بدهی ۷ میلیاردی به موسوی را در سر تایم تعیین شده پرداخت کند.


۵-تغییرات در بدنه اجرایی باشگاه
مسلما با هر تغییر مدیریتی باید شاهد ترکش هایی نیز در بدنه مدیریتی باشگاه باشیم. از همین رو همه در انتظار عزل و نصب های جدید از سوی او هستند چون معمولا تجربه ثابت کرده فتح ا.. زاده ترجیح می دهد با سیستم مدیریتی خاص خود کارها را جلو ببرد که در این سیستم نیز جا برای یکسری از افراد مطمئن کنار او باز است. سوای از تمام معاونت های فعلی باشگاه به نظر می رسد این تغییرات دامن گیر نیمکت استقلال نیز شود چون مدیر روابط عمومی و مدیررسانه ای جدیدی به تیم اضافه خواهند شد که نام های زیادی نیز در این روزها نقل محافل شده است.

 

۶-پرداخت ۲۰ درصدی به اعضای تیم
وقتی وریا غفوری کاپیتان استقلال به نمایندگی از سایر بازیکنان اولین جلسه پشت درهای بسته را با سرپرست جدید باشگاه برگزار کرد می شد حدس زد که خواسته او و سایر بازیکنان پرداختی های معوق این فصل و فصول گذشته است. رفته رفته روزهای پایانی سال نزدیک می شود و طبق قرار باشگاه باید پرداختی ها را از ۴۰ درصد به ۶۰ درصد می رساند، ماموریتی که برای انجام آن برحسب قراردادهای بسته شده باشگاه نیاز به بودجه ای ۵ تا ۶ میلیاردی دارد و بازیکنان نیز چشم انتظار عمل به وعده از سوی مدیریت هستند.

 

۷- تمدید قرارداد شیخ دیاباته
چند سالی می شود طرفداران استقلال با ترس و اضطراب از دست دادن ستاره های خارجی خود به خاطر عقد قراردادهایی با بندهای عجیب و غریب در تابستان هستند، ترسی که بعد از تیام، جپاروف، پاتوسی و ... این بار حالا برای شیخ دیاباته بر سر زبان ها افتاده است. شیخ مالیایی که درخششی فراتر از انتظار در استقلال داشت این روزها شرایطی مبهم در اردوی آبی ها دارد و انتظار از فتح ا.. زاده این است به عنوان مدیری توانمند در عقد قرارداد با ستاره ها، روند تمدید قرارداد و ماندن شیخ دیاباته در استقلال برای یکی دو سال آتی را زودتر از موعد و دقیقه ۹۰ عملی کند.

 

۸-کنترل فضای مجازی پیرامون باشگاه
چهارمین مدیریت فتح ا.. زاده برخلاف سه دوره قبلی به آسانی کنترل شدنی نیست چون فضای مجازی و انتشار اخبار از زیر و بم این باشگاه می تواند برای او مشکل ساز شود. فتح ا.. زاده خود به عنوان مدیری ورزشی از جنس جامعه رسانه ای کشور خوب می داند عدم کنترل حرفه ای این فضا و اخباری که از باشگاه پوشش داده می شود تا چه اندازه می تواند ویرانگر و مخرب باشد از همین رو باید نیم نگاهی به کنترل فضای مجازی و رسانه ای اطراف استقلال داشته باشد تا با بحران هایی که برای مدیران قبلی رقم خورد، روبرو نشود. البته در این راه اولین بحران برای فتح ا.. زاده در بازگشت به استقلال خیلی زود از راه رسید آن هم با لو رفتن اسنادی از زمین های شمال که در نوع خود قصه عجیبی داشت!

 

۹-کمپ اختصاصی غیرقابل واگذاری
فتح ا.. زاده وقتی وعده ساخت ورزشگاه ۳۵ هزار نفری به طرفداران آن هم در کمتر از یک سال را داد اصلا تصور نمی کرد کمپی که خود کلنگ زد و تجهیز کرد با ارزشی بالغ بر هزار میلیارد تومان(ادعای همیشگی فتح ا.. زاده برای ارزش دادن به برند استقلال) تا سال ۱۴۰۱ غیرقابل واگذاری یا تهاتر برای دریافت ملکی ارزشمندتر و بهتر برای ساخت ورزشگاه اختصاصی باشد. ماجرا از این قرار است که کمپ مرحوم حجازی به عنوان خانه اختصاصی باشگاه توسط مدیران قبلی تا سال ۱۴۰۱ اجاره داده شده و دست بر قضا پول آن نیز مثل اسپانسرهای مالی پیشخور شده است.

 

۱۰-توافق زودهنگام با شفر و استرا
همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. فتح ا.. زاده خوب می داند حتی اگر تمام بحران های مالی را در این یک ماه پشت سر بگذارد در گام بعدی باید خود رابرای جنگی ویرانگر از نظر حقوقی با وینفرد شفر و آندره آ استراماچونی آماده کند، مربیان آلمانی و ایتالیایی که هر یک با شرایط متفاوت از استقلال جدا شدند و برای رسیدن به مطالبات مالی(در مجموع ۱.۵ میلیون دلار)شکایت هایی تسلیم فیفا کردند. سرپرست جدید باشگاه با علم به این که باشگاه محکوم می شود از حالا باید تدابیری بیاندیشد تا در توافقی مناسب رضایت این دو مربی را تا قبل از این که کار به جاهای باریک کشیده شود، جلب و از صدور حکم شوکه کننده برای این دو پرونده در کمیته انضباطی فیفا ممانعت به عمل بیاورد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها