دردسر شکایت رحمتی؛ فوتبال ایران در خطر حذف از آسیا

ماجرای شکایت مهدی رحمتی از باشگاه استقلال به کنفدراسیون فوتبال آسیا و خطر حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا تنها بخشی از فاجعه‌ای است که در انتظار فوتبال ایران است.

دردسر شکایت رحمتی؛ فوتبال ایران در خطر حذف از آسیا

ماجرای شکایت مهدی رحمتی از باشگاه استقلال به کنفدراسیون فوتبال آسیا و خطر حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا تنها بخشی از فاجعه‌ای است که در انتظار فوتبال ایران است. حذف از آسیا، اما تنها به استقلال محدود نمی‎شود و این خطر کل فوتبال ایران را تهدید می‌کند!

این همان موضوعی است که AFC هفته گذشته از طریق ایمیل به فدراسیون فوتبال اطلاع داده است و ایران ورزشی در گزارشی به آن اشاره کرده بود. موضوعی که به جلسه نماینده باشگاه استقلال با مسئولان کمیته صدور مجوز حرفه‌ای کنفدراسیون فوتبال آسیا در مالزی منجر شد و باشگاه استقلال این ادعا را مطرح کرد که مشکلات برطرف شده و استقلال در آسیا می‌ماند.

مشکلات، اما حل نشده بود و بی‌توجهی و انکار هشدار‌های AFC از سوی باشگاه استقلال و فدراسیون فوتبال، کار را به جایی رسانده که موضوع حذف ایران از آسیا به طور خیلی جدی‌تری مطرح شود.

ماجرا از این قرار است که سید مهدی رحمتی در تاریخ ۲ آبان ماه سال گذشته (۹۷) توافقنامه‌ای را با باشگاه استقلال امضا کرده است که براساس این توافقنامه او ابراز کرده تمامی طلب‌هایش را از باشگاه دریافت کرده و هیچ‌گونه ادعای مالی بابت فصل‌های ۹۸ - ۹۷ ندارد. در انتهای این توافقنامه، اما تأکید شده که باشگاه استقلال متعهد می‌گردد تا تاریخ اول بهمن ماه سال ۹۷، کلیه بدهی‌های مالیاتی رحمتی را پرداخت کند، در غیر این‌صورت مهدی رحمتی می‌تواند شکایت خود را از طریق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا پیگیری کند.

همین چند خط آخر از توافقنامه‌ای که میان مهدی رحمتی و فدراسیون فوتبال امضا شده است، حق را به طور کامل به رحمتی می‌دهد که بابت بدعهدی باشگاه استقلال به AFC شکایت کند، چون در جلسه‌ای که ۱۵ ماه قبل بین رحمتی و علی خطیر در باشگاه استقلال برگزار شد، خطیر تمام تلاش خود را کرده بود که برای کنفدراسیون فوتبال آسیا جواب قانع‌کننده‌ای پیدا کند و به هر طریقی که شده با امضای توافقنامه‌ای، پرونده استقلال را برای AFC ارسال کند و به‌طور موقت از حذف فرار کند. بی‌خبر از اینکه همین سمبل‌کاری‌ها امروز نه تنها باشگاه استقلال که کل فوتبال ایران را در معرض حذف از آسیا قرار داده است.

باشگاه استقلال همانطور که پیش‌بینی می‌شد، به تعهداتش عمل نکرد و مهدی رحمتی شکایت خود را به AFC رساند. همراه با مدارک و مستندات و حکم کمیته انضباطی که حق را به مهدی رحمتی داده است.

بنا به ادعای دکتر محمدرضا بختیاری، مدیر حقوقی باشگاه شهر خودرو، کنفدراسیون فوتبال آسیا در تاریخ ۷/۶/۹۸ نامه‌ای را خطاب به فدراسیون فوتبال و رونوشت به رئیس کمیته انصباطی، دبیر فدراسیون و باشگاه استقلال می‌زند، مبنی بر اینکه ما بار‌ها و بار‌ها به استقلال نامه زدیم و درخواست کردیم که تعهداتش را انجام بدهد، ولی انجام نداده است و آن‌ها را به رعایت مقررات انضباطی دعوت می‌کند.

همه این اتفاقات پیش از ارسال مدارک باشگاه‌ها به AFC برای صدور مجوز حرفه‌ای رخ داده بود. فدراسیون فوتبال ایران به AFC اعلام کرده بود که باشگاه استقلال هیچ بدهی‌ای ندارد و هیچ شکایتی نسبت به این باشگاه وجود ندارد، اما پیش از آن مهدی رحمتی هم فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را درباره کوتاهی باشگاه استقلال در عمل به تعهداتش آگاه کرده بود و هم نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به سازمان لیگ رسیده بود!

سؤال و ابهام اصلی، اما اینجاست که آیا باید باور کنیم که حکم کمیته انضباطی و نامه ارسالی AFC برای سازمان لیگ در هنگام بررسی مدارک باشگاه‌ها برای ارسال به کنفدراسیون فوتبال آسیا در اختیار کمیته صدور مجوز حرفه‌ای نبوده است؟ آیا مسئولان بررسی مدارک از این موارد بی‌اطلاع بوده‌اند و در چنین شرایطی حکم به تکمیل بودن مدارک باشگاه‌ها داده‌اند یا مسائل دیگری در میان بوده است؟

پاسخ این سؤال هرچه باشد -‌که البته باید مورد بررسی قرار بگیرد‌-، اما در حال حاضر به هر دلیلی بین مدارک ارسالی ما و مستندات موجود در AFC مغایرت به وجود آمده است. این مغایرت برای کنفدراسیون فوتبال آسیا که اصل پذیرش مدارک ارسالی از سوی فدراسیون‌ها را بر اعتماد استوار کرده، تخلف بزرگی به حساب می‌آید. AFC که پیش از این هم گزارش‌هایی دریافت کرده بود درباره سندسازی‌های فدراسیون فوتبال درباره مدارک ارسالی باشگاه‌ها برای کسب مجوز حرفه‌ای حالا با سند و مدرک با این مغایرت مواجه شده است. بهتر است بگوییم اگر هر بار فشار باشگاه‌ها و هواداران، شاکیان باشگاه‌ها را از شکایت به AFC منصرف می‌کرد، این بار مهدی رحمتی اسیر این بازی‌ها نشده و مستقیم به سراغ AFC رفته تا هیچ راه فراری برای فدراسیون فوتبال و باشگاه استقلال باقی نماند.

بدون شک در این ماجرا نه کاری از فدراسیون فوتبال بر‌می‌آید و نه باشگاه استقلال. همه چیز به این بستگی دارد که دلیل و برهان‌های این دو نهاد تا چه اندازه می‌تواند جریمه‌ای که قرار است کنفدراسیون فوتبال آسیا برای فوتبال ایران در نظر بگیرد را تقلیل دهد.

سکوت رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای

زمانی که خبر ارسال ایمیل AFC برای راستی‌آزمایی مدارک باشگاه‌های ایران را منتشر کردیم، سهیل مهدی در پاسخ به خبرنگار ایران ورزشی گفت: «نمی‌توانم در این رابطه اظهارنظری کنم.» او این موضوع را تکذیب نکرد و تنها اعلام کرد که صحبتی در این رابطه نمی‌کند. حالا، اما این سؤال پررنگ‌تر از همیشه مطرح می‌شود که آیا مهدی رحمتی می‌تواند استقلال و فوتبال ایران را از آسیا حذف کند؟ سهیل مهدی، رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای، اما چند روزی است که تماس‌هایش را پاسخ نمی‌دهد و سکوت کرده است.

اعتراف تلخ رئیس کمیته استیناف؛ صدور مجوز حرفه‌ای

داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای تأکید می‌کند: «با اتفاقات پیش آمده نه تنها باشگاه استقلال که فوتبال ایران در معرض خطر حذف از آسیا قرار دارد.» او البته معتقد است: «تن‌ها مهدی رحمتی نیست که در فوتبال چنین مشکلی دارد. خیلی از بازیکنان و مربیان دیگر هستند که پرداخت بدهی مالیاتی‌شان برعهده باشگاه بوده و پرداخت نشده است. به هر حال جای تأسف دارد که ما همه تلاش‌مان را کردیم که مدارک کامل باشد، اما یک نفر از داخل کشور باعث شده که این اتفاق بیفتد.»

مصطفوی البته در این ماجرا خود مهدی رحمتی را مقصر می‌داند! او می‌گوید: «رحمتی باید با حکم کمیته انضباطی که در دست داشت، به ما مراجعه می‌کرد. او می‌خواسته هم مقابل هواداران قرار نگیرد و هم طلبش را بگیرد. اگر به ما مراجعه می‌کرد، قطعاً مشکلش را حل می‌کردیم.»

اثباتی بر بی‌سروسامانی فدراسیون و سازمان لیگ

همه مشکلات از جایی شروع می‌شود که کنفدراسیون فوتبال آسیا، شهریور ماه نامه هشدار AFC را دریافت کرده بود، اما نسبت به آن بی‌توجه بوده است. حتی سیستم نظارتی هم در کل مجموعه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال وجود ندارد که مسئولان را مورد بازخواست قرار دهد. تنها واکنشی که در این ماجرا می‌توان مشاهده کرد این است که سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان لیگ، خواستار اجرای تعیین تکلیف دیون باشگاه‌ها در نیم فصل ۹۹ - ۹۸ شده است! در این نامه آمده است:

«با توجه به مشروط بودن صدور هر‌گونه مجوز ثبت قرارداد به تعیین تکلیف دیون باشگاه‌ها، خواهشمند است مقرر نمایید جهت ثبت هر‌گونه قرارداد در نیم فصل ۹۹-۹۸ نمایندگان باشگاه‌ها با ارائه معرفی‌نامه جهت دریافت فهرست دیون به کمیته وضعیت بازیکنان مراجعه کنند. لازم به توضیح است، صدور هرگونه مجوز منوط به صدور مجوز کتبی از سوی کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال است.»

 

منبع: ایران ورزشی
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها