شائبه فساد در فدراسیون فوتبال

برخلاف حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی که ناکارآمدی و فساد آن سال‌ها طول می‌کشد تا توجه عامه مردم را جلب کند، فضای ورزش به سبب مسابقات و جام‌های منطقه‌ای و جهانی مداوم در حال محک خوردن و داوری عمومی است.

شائبه فساد در فدراسیون فوتبال

حوزه ورزش از حوزه‌هایی است که عموم مردم به آن علاقمند و پیگیر نتایج آن هستند. برخلاف حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی که ناکارآمدی و فساد آن سال‌ها طول می‌کشد تا توجه عامه مردم را جلب کند، فضای ورزش به سبب مسابقات و جام‌های منطقه‌ای و جهانی مداوم در حال محک خوردن و داوری عمومی است. 

در چنین شرایطی که نه می‌توان نتایج مسابقات را از مردم مخفی کرد و نه با لابی و هدایا سمت و سوی رِنکینگ جهانی را تغییر داد، بخش‌هایی در وزارت ورزش ایران خود را تافته‌ی جدا بافته می‌دانند و با صراحت چشم در دوربین‌ها می‌دوزند و از عدم شفافیت دفاع می‌کنند. یکی از این بخش‌ها فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی است که در دوره آقای تاج عملکردی پرابهام و غبارآلود داشته.

زمانی که تاج و همفکرانش نتوانستند سرمربی سابق آقای کارلوس کیروش را مدیریت کنند به ناچار و برای مهار اعتراضات افکار عمومی با تعجیل به توافقی پرمسئله با یک مربی درجه سوم اروپایی برای هدایت تیم ملی بزرگسالان به توافق رسیدند.

ویلموتس بلژیکی که اکنون کارنامه اسفباری در دور مقدماتی مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ را به دست آورده است، رقم قراردادش حدود سه میلیون دلار برآورد می‌شود که  ۵۰۰ هزار دلار بیشتر از رقم قرارداد آقای فراندو سانتوش مربی پرتغال قهرمان یورو ۲۰۱۶ است!

نمایندگان عضو فراکسیون ورزش و به‌ویژه آقای احسان قاضی‌زاده بر عدم شفافیت مالی در هزینه‌ها و مخارج فدراسیون فوتبال تاکیدات فراوانی دارند. اما با کمال تاسف وزارت ورزش و جوانان به عنوان عالی‌ترین نهاد حاکمیتی ورزش هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد مملو از ابهام آقای تاج ندارد.

فدراسیون فوتبال نهاد مستقلی است که به لحاظ ساختاری تحت سیطره و تشکیلات وزارت ورزش نیست اما وزارت ورزش و جوانان که ریاست مجمع فدراسیون فوتبال را به‌عهده دارد و چندین عضو این مجمع را برای انتخابات ۴ سال یکبار این فدراسیون انتخاب می‌نماید، علیرغم توانایی اعمال نظر، عملا هیچ‌گونه واکنشی به ناکارآمدی فدراسیون فوتبال ندارد.

وزیر ورزش در راستای وظیفه نظارتی خویش نباید چشمانش را بر بی‌تدبیری و عدم کفایت ریاست فدراسیون فوتبال ببندد.عدم شفافیت مالی فدراسیون فوتبال در دوره آقای تاج طی ۴۰ سال گذشته در تاریخ ورزش ایران بی‌سابقه بوده است.

بارها رئیس فدراسیون در مصاحبه‌های مختلف گفته است رقم قراداد با ویلموتس طبق توافق با ایشان باید مخفی بماند. در حالی که در دنیای فوتبال منهای کشور ما ریز مبلغ قرارداد با مربیان تیم ملی به اطلاع افکار عمومی می‌رسد.

از طرفی دیوان محاسبات کشور تمام نهادهایی را که بودجه دولتی یا عمومی از بیت المال می‌گیرند، موظف کرده که پرداختی‌های سازمانی به هر شخص حقیقی یا حقوقی را شفاف اعلام نمایند. رفتار آقای تاج که هیچ مقام و نهادی را برای اعلام رقم قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال صالح نمی‌داند، جز ایجاد فضای شایعات متعدد مبنی بر شائبه فساد مدیریتی در فدراسیون فوتبال به هیچ معنای دیگری نمی‌توان تفسیر کرد.

ارکان فدراسیون نظیر هیئت رئیسه و مجمع عمومی فدراسیون هم بی‌اطلاع از توافق پنهانی سرمربی تیم ملی با رئیس فدراسیون فوتبال هستند، متاسفانه وزیر ورزش هم اعلام کرده مانند دیگر اقشار مردم از رقم دستمزد آقای ویلموتس بی‌خبر است.

ظاهرا شخص اول ورزش کشور متوجه تحقیر فوتبال ایران نیست، دو باخت پیاپی به دو تیم عرب از غرب آسیا باعث گردید که ایران پس از دو دهه در رنکینگ فوتبال آسیا، سقوطی معنادار را در فوتبال قاره کهن تجربه نماید.

آیا شخص وزیر ورزش نمی‌داند که ما با پرداختن چنین رقمی می‌توانستیم یک مربی طراز اول اروپایی را برای هدایت تیم ملی به کار بگیریم؟ ثمره مدیریت شخص آقای تاج برای فوتبال ایران تاکنون جز کاهش اعتبار بین‌المللی فوتبال ما نبوده است.

چرا فدراسیون فوتبال با این کارنامه مملو از فضاحت هنوز خم به ابرو نمی‌آورد؟

اکنون که رویکرد مجلسیان، پرسشگری از عملکرد مالی فدراسیون است چرا آقای تاج هیچ‌گونه اعتباری برای نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی قائل نشده و خود را فراتر از مجلس می‌بیند؟

در چنین شرایطی از نهادهای متولی مبارزه با فساد و همچنین مطلعین از عملکرد پرابهام فدراسیون و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه انتظار داریم به این پرونده ورود نموده و با پرده‌برداری از زوایای پنهان این قرارداد به ابهامات افکار عمومی و جامعه ورزش پایان دهند.

علی نظری_سردبیر روزنامه مستقل

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها