بیشتر مدیران فوتبال با خفت و خواری رفته‌اند

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید مدیران فدراسیون از قرارداد با کی‌روش درس نگرفتند و قرارداد بدی با ویلموتس بسته شده است. او می‌گوید این قراردادها یادآور قرارداد ترکمانچای است.

بیشتر مدیران فوتبال با خفت و خواری رفته‌اند

همایون شاهرخی درباره بالا گرفتن مشکلات میان فدراسیون فوتبال و مارک ویلموتس و اعتراض این مربی بلژیکی به نقض قرارداد از سوی فدراسیون فوتبال گفت: واقعیت این است که قراردادهای فدراسیون فوتبال با مربیان خارجی ما را به یاد قرارداد ترکمان‌چای می‌اندازد. اگر مدیران ما ذهن خود را بیشتر به کار بندند، نباید این قبیل قراردادها تکرار شود. متاسفانه ما همیشه از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم. به نظرم در قرارداد با ویلموتس هم اشتباه کردیم.

 

*مدیران ما پای قرارداد شل می‌شوند

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه نه تنها از قرارداد با کی‌روش درس گرفته نشده بلکه قرارداد بدتری با ویلموتس بسته شده است، یادآور شد: طی قراردادی که با ویلموتس بستیم، او اکنون طلبکار است؛ در حالی که پولش را هم گرفته است. خود کرده را تدبیر نیست. مدیران ما پای قرارداد شل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: به یاد می‌آورم زمانی را که مدیران ما در استقبال از مربی خارجی، به حدی خوشحال بودند که ممکن بود از روی پله‌های فرودگاه زمین بخورند. وقتی انسانی تخصص نداشته باشد، باعث لطمه زدن به خودش می‌شود. چه خوب بود اگر مدیران ما هم به خودشان لطمه می‌زند نه به تیم‌ها و باشگاه‌ها!

 

*ویلموتس آب زیرکاه است

شاهرخی با تاکید بر اینکه تخصص شامل زیاد صحبت کردن نیست، گفت: مدیران ما در هنگام عقد قرارداد از مغز خود کمک بگیرند که این اتفاقات رخ ندهد. مگر چطور قرارداد بسته شده که مربی ما پولش را می‌گیرد، در ایران حضور ندارد و طلبکار هم می‌شود؟ به اعتقاد من ویلموتس راه کی‌روش را می‌رود. هر چند کی‌روش پر سروصدا بود اما ویلموتس آرام یا به قول ما "آب زیرکاه" است. نباید از کی روش ترسید بلکه باید از ویلموتس ترسید.

*فدراسیون مسبب نتایج اخیر است

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: ویلموتس دو نتیجه بد را کسب کرده و اکنون در ایران حضور ندارد. البته نتایج به او مربوط نیست بلکه به مدیریت و هیات مدیره فدراسیون مربوط می شود که بساط کار را درست نمی‌کنند. وقتی بازی تدارکاتی، اردو و امکانات مناسب نباشد، مسلما هر کسی زبانش دراز است که با دو روز تمرین تیمش را آماده کرده است. فوتبال با دو روز درست نمی شود بلکه فوتبال احتیاج به زمان دارد.

وی تاکید کرد: باید ویلموتس را به ایران می‌آوردیم که امکانات و ساختار فوتبال ما را ببیند و بنشیند مطالعه‌ای روی این فوتبال انجام دهد و بعد از نظارت روی کار ما، کارش را آغاز کند. من با کشورهای عربی قرارداد بستم و با این قبیل مسائل بیگانه نیستم.

شاهرخی تصریح کرد: آدمیزاد با مغز و عقلش زندگی می کند اما متاسفانه ما با احساس زندگی می‌کنیم. همین احساس باعث می شود تصمیمات غلط بگیریم. این تصمیمات غلط موجب متضرر شدن جامعه و پول مردم است. مدیران فدراسیون فوتبال که پول آقای ویلموتس را از جیب خودشان نمی‌دهند. اگر از جیب خود هزینه می‌کردند، دلشان می‌سوخت.

 

*دلیل ندارد پول کارمند و کارگر را به ویلموتس بدهیم

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال در واکنش به اینکه دستمزد معوقه ویلموتس توسط دولت و سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده است، گفت: دلیل ندارد پول یک عده کارمند و کارگر را به آقای ویلموتس بدهیم. هر کسی که این کارها را می‌کند، به فکر خودش است.

او درباره حضور مهدی تاج در بلژیک برای جلب نظر ویلموتس و عقد قرارداد با این مربی، در حالی این سرمربی باید برای مذاکره به ایران می آمد، اظهار کرد: اگر مدیران واقعی سرکار باشند، مربی تیم ملی به ایران می‌آید و به طور صریح می‌گوید که کار را قبول می‌کند یا نه. وقتی برای آوردن او تا کشورش رفتیم، با پای خودمان در تله گرفتار شدیم.

شاهرخی درباره ثبات مدیران در فوتبال علی‌رغم تغییر مداوم مربیان و بازیکنان گفت: اگر قرار باشد مدیران ما به همین راحتی از میزها بروند کنار که وضعیت اینطور نمی‌شد. ما در فوتبال بودیم و دیدیم چطور انتخابات انجام می‌شود، این انتاخب نیست بلکه انتصاب است. شب قبل از انتخابات اتفاقاتی می‌افتد و اعضای رای دهنده به رستوران هایی دعوت می‌شوند و در نتیجه انتخابات به این شکل انجام می‌شود.

 

*به جز یکی، دو مدیر، بقیه با خفت و خواری سمتشان را تحویل دادند

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال با بیان اینکه اگر مدیری اعتبار داشته باشد، می‌تواند به پست و مقام خود اعتبار ببخشد، افزود: هر مدیر در ورزش فوتبال به جز یکی، دو نفر، کمکی به این فوتبال نکرده و با خفت و خواری سمتش را تحویل داده است.

وی عدم مدیریت صحیح، بازیکنان بی‌انگیزه، عدم بازی تدارکاتی و اردو را موجب ناکامی تیم‌ملی در بازی‌های اخیر دانست.

شاهرخی درباره پرداخت نشدن پاداش بازیکنان تیم ملی اظهار کرد: وقتی این اتفاقات رخ می دهد، بازیکن هم بی‌انگیزه می‌شود. الان همه باشگاه‌ها در حال اعتصاب هستند. این چیزها را جدیدا می‌بینم. ۵۰ سال در این فوتبال بودم اما چنین مسائلی را ندیده بودم.

وی به نبود بازی تدارکاتی برای تیم ملی اشاره کرد و افزود: شاید مدیران بگویند ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم با برزیل و فلان تیم بزرگ بازی کنیم ولی سایر تیم‌های چطور؟ وقتی بابا نیست، می‌توانیم به زن‌بابا بسازیم. با این بازی ها می توانیم ترکیب تیم را به دست بیاوریم.

سرمربی سابق تیم ملی اضافه کرد: وقتی همه چیز را فراهم کنیم، می‌توانیم بگوییم آقای ویلموتس تو طبق قرارداد عمل نکردی. البته منظور من ویلموتس نوعی است چرا که ما همواره مرتکب این اشتباهات می‌شویم.

 

*بیچاره مردم که دلشان خوش است

شاهرخی یادآور شد: باید از سرمربی تیم ملی در قالب قرارداد کار خواست. مربی پروازی معنی ندارد. اینکه مربی پنج ماه در کشورش باید و دیرتر از بازیکن به اردوی تیم ملی بیاید، به درد نمی‌خورد. بیچاره مردم و بیچاره کسانی که دلشان را خوش کردند ما تیم اول آسیا هستیم. این‌ها فقط تبلیغ است. ویلموتس باید دو ماه در سال به مرخصی برود و اگر بیش از این به ایران نیامد، از حقوقش کم شود.

وی به نتایج تیم ملی اشاره کرد و گفت: بردن کامبوج با ۱۴ گل خوشحال کننده نیست بلکه باختن به تیم‌های هم سطح و چه بسا ضعیف تر موجب ناراحتی است.  ما زدن ۱۴ گل به کامبوج را در بوق و کرنا کردیم و گفتیم رکورد زدیم. این حرف ها را کنار بگذاریم. واقعیت این است که فوتبال منطقی دارد و  و منطق حکم می‌کند تیم ها در برابر تیم‌های هم نوع خود امتیاز ندهند. ما برابر تیم هایی که از ما عقب هستند.

 

*ذات فوتبال خاورمیانه با تغییر مربی همراه است

او تاکید کرد: خانه فوتبال از پای بست ویران است. همه به این بر می‌گردد که اسکلت ساختمان ایراد دارد. ما آخر کار به مربی می‌رسیم. مشکل بزرگ ما این است که مدیران ما عدم مدیریت را با تعویض مربی حل می‌کنند. ذات فوتبال در خاورمیانه و آسیا همین است.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها