فشار تمرینات رمق کشتی‌گیران را گرفت

ناکامی برخی از آزادکاران ملی‌پوش در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان باعث شده تا برخی اهالی کشتی از نحوه تمرینات و فشار بالای اردوهای آماده سازی انتقاد کنند.

فشار تمرینات رمق کشتی‌گیران را گرفت

برگزاری اردوهای پرتعداد و سریالی برای کشتی‌گیران ملی پوش سالهاست که در دستور کار تیم های ملی و متولیان فدراسیون کشتی قرار دارد و این روند که به عقیده بسیاری از پیشکسوتان و قهرمانان اسبق، یک رسم غلط و مخرب است، همچنان ادامه دارد.

در زمان سرمربیگری و ریاست رسول خادم  هم بسیاری از پیشکسوتان کشتی به این مساله خرده گرفتند و معتقد بودند برگزاری اردوهای ممتد و سنگین برای کشتی گیران، نتیجه ای جز تحلیل توان و نیروی جسمی و تخریب روحی آنان ندارد. ضمن اینکه برگزاری چنین اردوهایی که گویی هیچگاه تعطیلی ندارد و جزئی فناناپذیر در برنامه‌های بلندمدت فدراسیون محسوب می شوند، هزینه های سنگینی هم روی دست متولیان کشتی گذاشته و مخارج هنگفتی دارند.

در همین راستا محمد حسین محبی رئیس هیات کشتی استان کرمانشاه با توجه به ناکامی دو آزادکار این استان که در ترکیب تیم ملی در رقابتهای جهانی به میدان رفتند  گفت: متاسفانه من نمی دانم این چه رسم غلطی است که آزادکاران شهرستانی باید برای ماه ها در اردوهای تیم ملی در تهران باشند و ضمن تحمل سنگین‌ترین تمرینات، متحمل مصدومیت های گاه و بیگاه هم شوند. ضمن اینکه دوری از خانه و خانواده هم فشار مضاعفی بر آنان وارد می کند و آنها را تا مرز افسردگی پیش می برد.

وی تصریح کرد: به جرات می توان گفت یدالله محبی و بهمن تیموری به عنوان دو آزادکار کرمانشاهی تیم ملی که در رقابتهای جهانی به میدان رفتند در صورت آمادگی ایده آل روحی و جسمی می توانستند نتایج بهتری رقم بزنند. نمی دانم چرا این بچه ها تا زمانی که در باشگاه و شهرستان خودشان تمرین می‌کنند بسیار قبراق تر و سرحال تر هستند اما به محض اینکه وارد اردوی تیم ملی در خانه کشتی می شوند از نظر روحی و جسمی افت می کنند.

پیشکسوت کشتی کشورمان ادامه داد: من منکر برگزاری اردوهای تیم ملی نیستم اما معتقدم این فرایند باید کمی حساب شده تر و منطقی تر اجرایی شود تا نتیجه معکوس نداشته باشد. برپایی اردوهای پرتعداد و گاه و بیگاه در خانه کشتی شاید برای کشتی گیران تهرانی بسیار مفید و سازنده باشد اما در صورت تداوم و سریالی شدن، برای بچه های شهرستانی زیاد مناسب نیست.

محبی ادامه داد:به نظر من باید تمرینات برخی از کشتی گیران شهرستانی را در همان زادگاه خودشان زیر نظر گرفت و این بچه ها در باشگاه های شهرشان به تمرین مشغول شوند. در گذشته هم اینچنین بود و زمان ما هم هیچگاه اردوهای پرتعداد و طولانی در تهران برای ملی پوشان کشتی برگزار نمی شد. فقط چند روز قبل از رقابتهای جهانی و المپیک، همه ملی پوشان در اردوها گردهم می آمدند و با هدف هماهنگی بیشتر و رسیدن به حال و هوای حضور در میادین مهم بین المللی به تمرین مشغول می شدند.

رئیس هیات کشتی استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال که آیا این مساله را به رئیس فدراسیون اطلاع داده یا خیر، گفت: من مدتی پیش به علیرضا دبیر هم گفتم این اردوهای بلندمدت و پرتعداد نتیجه ای جز تخریب و مصدومیت ندارد و باید فکری به حال این موضوع کرد. خوشبختانه دبیر هم با من موافق بود که امیدوارم وی در آینده بتواند راهکار درستی در این خصوص تدوین و اجرایی کند.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد این هستیم که مسیر تمرین و آماده سازی آزادکاران تیم ملی در اردوها کاملا تغییر می کند. کشتی این نیست که فقط سعی کنیم زمین نخوریم، ما باید بتوانیم به این بچه ها یاد دهیم که به خوبی امتیاز بگیرند و از این امتیازات به نحو احسن حفاظت کنند.

محبی در پایان خاطر نشان کرد: در رقابتهای جهانی به وضوح دیدیم بهمن تیموری بارها از رقبای خود امتیاز گرفت و پیش افتاد اما در ادامه نتوانست این پیروزی را تا پایان حفظ کند و به یکباره امتیازات بالایی را از دست می داد. این موضوع در سالهای گذشته در مبارزات بسیاری از ملی پوشان هم دیده می شد. این نقص باید به خوبی آسیب شناسی و برطرف شود وگرنه ما از همین یه نقطه ضربات بیشتری می خوریم و باز هم متحمل شکست می شویم. به نظر من به جای برپایی اردوهای طولانی و پشت سر هم باید فکری به حال برطرف کردن همین نواقص کرد تا بچه ها از هر نظر مهیای حضور در میادین بزرگ باشند. نه اینکه تمام توان روحی و جسمی بچه ها را در اردوهای تیم ملی بگیریم و آنها را با وضعیتی نامساعد راهی مسابقات کنیم.

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها