حضور عجیب و همیشگی هیئت فوتبال خوزستان بین برتر‌ین‌های سال

هیئت فوتبال استان خوزستان در حالی در مراسم بهترین‌های فوتبال ایران جزو نامزدها قرار گرفت که با هیچ متر و معیاری شایستگی حضور بین گزینه‌های نهایی را نداشت

حضور عجیب و همیشگی هیئت فوتبال خوزستان بین برتر‌ین‌های سال

مراسم برترین‌های فصل 98ــ97 فوتبال ایران شنبه‌ با معرفی برترین‌ها در بخش‌های مختلف برگزار شد، جشنی که با وجود قدمت و سابقه چندساله‌اش دارای ایرادهای اساسی بود؛ از تأخیر حدوداً دوساعته در آغاز مراسم تا عدم پرداخت اجاره‌بهای سالن و حضور نیافتن تعداد زیادی از منتخبین و کاندیدا‌ها که مجموع همه آنها باعث شد یکی از بی‌نظم‌ترین، بی‌برنامه‌ترین و بدترین جشن‌های فوتبال در این دوره برگزار شود.

اوج بی‌برنامگی این مراسم را می‌توان به همزمانی با بازی شاهین شهرداری بوشهر و سپاهان نسبت داد آن هم در صورتی که باشگاه سپاهان در بسیاری از موارد برای کسب جایزه برترین کاندیدا داشت! مورد دیگری که حسابی بحث‌‌بر‌انگیز شد, در «مراسم برترین‌های فوتبال و فوتسال» فوتسالی‌ها هیچ جایگاهی نداشتند و اصلاً در این برنامه به‌غیر از عنوان مراسم, هیچ نامی از این رشته و اهالی‌اش برده نشد. اتفاقات عجیب و غریب در این مراسم به‌حدی بود که می‌توان از این جشن با عنوان «جشن بدترین‌ها» یاد کرد.

معطلی حدوداً 2ساعته مدعوین برای آغاز مراسم برترین‌های فوتبال در هتل اسپیناس پالاس

جدا از همه کم و کاستی‌ها و بی‌نظمی‌ها و بی‌برنامگی‌های آزاردهنده, می‌توان به این مراسم در محتوا, ماهیت و چند و چون انتخاب برترین‌ها نیز ایراد گرفت, موضوعی که در بسیاری از موارد تعجب حضار و اهالی فوتبال را به‌همراه داشت، به‌طور مثال در انتخاب برترین هیئت فوتبال, در کمال تعجب هیئت‌ استان خوزستان یکی از سه کاندیدای نهایی در این بخش بود(!)، استانی که فصل گذشته با 4 نماینده در لیگ برتر, سال شلوغ, پرکار و البته پرحاشیه‌ای را سپری کرد.

برای اینکه ثابت شود این استان به هیچ وجه صلاحیت قرار گرفتن بین سه هیئت برتر سال را نداشته, تنها نگاه به اتفاقات تلخ دیدار فینال جام حذفی کافی خواهد بود، دیداری که دقیقاً مانند همین مراسم برترین‌ها با تأخیر طولانی‌مدت آغاز شد. برای این دیدار که پرسپولیس و داماش گیلانیان دو طرف مسابقه بودند, مدیریت درستی صورت نگرفت و کل فضای ورزشگاه شهدای فولاد خوزستان به‌خلاف قانون به هواداران تیم تهرانی تعلق گرفت و گیلانی‌ها هیچ سهمی از سکو‌ها نداشتند, همین موضوع کافی بود تا منجر به تأخیر 140دقیقه‌ای و دو بار گرم کردن بازیکنان شود و یک آبروریزی بین‌المللی در اهواز رقم بخورد، علاوه بر این در طول بازی روی سکو‌ها اتفاقاتی افتاد که منجر به وارد شدن خسارت میلیاردی به ورزشگاه فولاد خوزستان شد.

تصاویری از اتفاقات تلخ سوپرجام

اگر از دیگر اتفاقات عجیب این بازی که با یک جست‌و‌جوی ساده در فضای مجازی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد, با سرعت بیشتری عبور کنیم و نگاه جامع‌تری به یک سال گذشته فوتبال در خوزستان بیندازیم, نکات تاریک دیگری دیده می‌شود که قطعاً هر یک آنها نمایانگر سوء مدیریت و ظرفیت کلی جریمه و برکناری و استعفا را به‌تنهایی دارد، به‌طور مثال دیدار پرسپولیس و استقلال خوزستان که به درگیری بین هواداران و زخمی شدن تعداد زیادی از آنها ختم شد یا در مورد دیگر اتفاقات دیدار نفت مسجدسلیمان و سپیدرود بود که شاهد باران سنگ و بطری آب از آسمان و کلی اتفاق دیگر بودیم.

اتفاقات دیدار استقلال خوزستان و پرسپولیس طبق اعلام اورژانس منجر به مصدومیت شدید 33 نفر شد

فیروز کریمی بعد از برخورد بطری آب معدنی به سرش در دیدار نفت مسجدسلیمان و سپیدرود بی‌هوش شد

فصل گذشته از این دست اتفاقات را در تعداد زیادی از دیدار‌‌های تیم‌های خوزستانی شاهد بودیم که بازگو کردن همه جزئیات آنها نیاز به یک گزارش بلند دارد، با این حال همیشه مسئولان هیئت فوتبال خوزستان با شانه خالی کردن از زیر بار انتقادات خود را مسئول برگزاری مسابقات و اتفاقاتش نمی‌دانستند و توپ را همیشه به زمین نیروی انتظامی یا باشگاه‌ها و عوامل دیگر انداخته‌اند. اگر این ادعا‌ها درست هم باشد اما باز هم نمی‌‌‌توان هیئت فوتبال این استان را کاملاً بی‌تقصیر در اتفاقات تلخ رخ‌داده در سال گذشته دانست. حتی اگر به‌فرض بپذیریم که هیئت فوتبال خوزستان در اتفاقات تلخ نقشی نداشته، برای حفظ ظاهر و احترام به هواداران نباید میان کاندیداها قرار می‌گرفت.

بنابراین این گونه به نظر می‌رسد که تنها عامل مؤثر در «بد بودن» برای «برتر بودن» می‌تواند عامل بازدارنده آن باشد. یعنی کسانی که قرار است هیئت‌های فوتبال را برای برتر بودن ارزیابی کنند و به‌اصطلاح نمره بدهند, می‌توانند کنار خوبی و مزیت‌ها که نتیجه مثبت در پی خواهد داشت, «بدی»‌ها را نیز لحاظ کنند تا ارزیابی درستی داشته باشند. حالا با همه بدی‌ها و مشکلات و اتفاقاتی که در سال گذشته در فوتبال خوزستان رخ داد دیگر نمی‌توان انتظار داشت که این هیئت فوتبال بین سه هیئت برتر سال باشد, اما در کمال تعجب هست!

موضوع جایی جالب‌تر می‌شود که انتخاب‌ برترین‌های بخش‌های دیگر با نظر کارشناسان, مربیان و اهالی رسانه انتخاب شده بود اما این بخش (انتخاب برترین هیئت فوتبال) در لیست نظرخواهی وجود نداشت و مشخص نیست چه‌کسانی و با در نظر گرفتن چه ِالمان‌هایی این انتخاب‌ها را داشته‌اند. البته کنار نام خوزستان, نام هیئت فوتبال استان تهران نیز بین سه کاندیدای برتر دیده شد که با توجه به اتفاقاتی که در تهران نیز رخ داده جای کمی تأمل دارد.

تنها نکته مثبت بخش معرفی برترین هیئت فوتبال را می‌توان حداقل معرفی استان بوشهر به‌عنوان برترین هیئت ــ و نه انتخاب تهران و خوزستان ــ دانست که باید این نکته را به‌فال نیک گرفت. هرچند در مراسم یک‌ساعته‌ای که خودش با تأخیر دوساعته آغاز می‌شود می‌تواند معیار‌ها برای انتخاب کاندیدا‌های برترین قسمت اجرایی استانی فوتبال نیز متغیر باشد؛ به‌عنوان مثال تأخیر 2ساعته برای آغاز دیدار یک بازی فوتبال که می‌تواند یک امتیاز مثبت لحاظ شود! در این شرایط ظاهراً هرچقدر بدتر باشی، باز هم بین بهترین جا داری.

هیئت فوتبال استان خوزستان به‌ریاست عبدالکاظم طالقانی عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در سال‌های اخیر همیشه یا برترین هیئت شده یا جزو برترین‌ها بوده است، موضوعی که می‌توان با مراجعه به مواضع طالقانی در سال‌های اخیر به بخشی از دلایل آن پی برد.

 این گزارش تنها روند انتخاب کاندیدا‌های بخش برترین هیئت فوتبال را ارزیابی کرده و هیچ قصدی برای به‌چالش کشیدن دیگر انتخاب‌های صورت‌گرفته در این مراسم را ندارد، بنابراین منظور از «جشن بدترین‌ها» رخ دادن انواع و اقسام اتفاقات ناگوار در برگزاری این جشن فوتبالی و همچنین حضور هیئت فوتبال خوزستان بین برترین‌ها بود و این عنوان شامل انتخاب‌ برترین‌های بخش‌های دیگر نمی‌شود.

لازم به ذکر است که در فصل‌های فوتبالی 96ــ95 استان خوزستان و 97ــ96 استان تهران به‌عنوان برترین‌ هیئت‌های فوتبال معرفی شده‌ بودند.

 

منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها