پرسپولیس چطور قهرمان لیگ برتر شد؟ اسرار جام هشتم چه بود؟

وقتی پرسپولیس سال1401 را در رده سوم و 4‌امتیاز پایین‌تر از سپاهان صدرنشین به پایان برد، کمتر کسی می‌توانست تصور کند این تیم به کورس برگردد.

 پرسپولیس چطور قهرمان لیگ برتر شد؟ اسرار جام هشتم چه بود؟

وقتی پرسپولیس سال1401 را در رده سوم و 4‌امتیاز پایین‌تر از سپاهان صدرنشین به پایان برد، کمتر کسی می‌توانست تصور کند این تیم به کورس برگردد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. سپاهان بازی رودررو را با یک‌گل دقیقه آخری از پرسپولیس برده بود و روی کاغذ بازی‌های آسان‌تری هم در پیش داشت. با این حال در سال جدید خورشیدی ورق برگشت و سرخ‌ها رقبا را یکی بعد از دیگری از پیش رو برداشتند. حالا پرسپولیس فاتح لیگ بیست‌ودوم شده، هشتمین قهرمانی‌اش در لیگ برتر و پانزدهمین جامش در همه مسابقات سراسری را جشن گرفته و دوباره سر به طاق آسمان زده است. دگردیسی پرسپولیس در مسابقات انتهایی فصل و همینطور قهرمانی این تیم در پایان یک لیگ فشرده و پرتب و تاب، حتما اسراری دارد که مرور بعضی از آنها خالی از لطف نیست.

 

ترکیب قدرتمندتر

آنچه از ابتدای لیگ به‌طور مکرر مورد تأکید قرار گرفت، سرانجام ارزش و اهمیت خودش را در هفته‌های پایانی فصل نشان داد. حقیقت آن است که پرسپولیس نسبت به سایر تیم‌های لیگ برتر ترکیب قدرتمندتری در اختیار داشت. از نظر بضاعت انسانی، شاید فقط سپاهان را می‌شد با پرسپولیس مقایسه کرد. این تیم درون دروازه بهترین گلر ایران را داشت؛ علیرضا بیرانوند. در خط دفاعی مرتضی پورعلی‌گنجی و دانیال اسماعیلی‌فر ملی‌پوش بازی می‌کردند و البته گولسیانی که مدافع باثبات و خوبی است. یحیی گل‌محمدی در پست هافبک دفاعی 3 مدعی داشت؛ از کمال کامیابی‌نیای باتجربه تا میلاد سرلک ملی‌پوش و سینا اسدبیگی مستعد. اوج دارایی پرسپولیس اما در بخش هافبک‌های هجومی بود؛ جایی که از وحید امیری و مهدی ترابی دائما ملی‌پوش تا سروش رفیعی، سعید صادقی، امید عالیشاه، سیامک نعمتی و... در اختیار کادرفنی بودند. در خط حمله هم که شاید قوای بقیه خطوط را نداشت، اوایل فصل یورگن لوکادیا گل‌های خوبی زد و اواخر فصل عیسی آل‌کثیر بموقع خوب شد و به‌کار پرسپولیس آمد. بنابراین قهرمانی تیمی با این ترکیب، نه آنقدرها عجیب است و نه به دست‌های پشت پرده نیاز دارد.

 

گل‌های خورده اندک

در لیگی مثل لیگ ایران که اساسا کم‌گل است و میانگین گل‌های رد و بدل شده در هر بازی حتی به عدد2 نمی‌رسد، کم گل خوردن بخش مهمی از موفقیت را تشکیل می‌دهد. مثلا فرض کنید تیمی مثل آلومینیوم اراک فقط 8بازی این فصلش را برده و تنها 20گل در 30بازی زده، اما چون خط دفاعی خوبی داشته و فقط 15گل خورده، فصل را در رده هشتم جدول به پایان برده است. پس به زبان ساده پرسپولیس پارسال قهرمان نشد، چون 21گل خورد و امسال قهرمان شد، چون فقط 13گل دریافت کرد. استقلال هم پارسال قهرمان شد، چون تنها 10گل خورد، امسال اما قهرمان نشد، چون 22گل دریافت کرد.

 

تغییر روش حیاتی

درنهایت یکی از مهم‌ترین عوامل قهرمانی پرسپولیس، تغییر تاکتیک بموقع یحیی گل‌محمدی بود. سرمربی سرخپوشان که خیلی مواقع به‌خاطر استفاده از 2 هافبک دفاعی مورد انتقاد قرار می‌گرفت، بعد از باخت به سپاهان دست به جسارت بزرگی زد و به سیستم بازی با یک هافبک دفاعی رو آورد. این تغییر روش، به‌شدت به پرسپولیس کمک کرد و باعث شد قوای هجومی سرخ‌ها زهر بیشتری پیدا کند. یحیی که اغلب اوقات در دربی دچار ترس و احتیاط مفرط می‌شد، حتی برابر بهترین خط حمله لیگ هم با یک هافبک دفاعی بازی کرد و مزدش را با پیروزی سرنوشت‌ساز بر استقلال گرفت. بله؛ این داستان پرسپولیس بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها