پرسپولیس و ماجرای پیچیده با سامانه آسیایی!

در فاصله 48 ساعت تا پایان مهلت بارگذاری مدارک در سامانه لایسنس حرفه‌ای لیگ قهرمانان آسیا، همچنان شایعات و ابهامات پیرامون اسناد و مدارک پرسپولیس و استقلال برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد.

پرسپولیس و ماجرای پیچیده با سامانه آسیایی!

در فاصله 48 ساعت تا پایان مهلت بارگذاری مدارک در سامانه لایسنس حرفه‌ای لیگ قهرمانان آسیا، همچنان شایعات و ابهامات پیرامون اسناد و مدارک پرسپولیس و استقلال برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد. استقلال باتوجه به بدهی قطعی 1.6 میلیون دلاری به آندره استراماچونی در موقعیت حذف قرار دارد اما پرسپولیس با عبور از پرونده‌های مالی، از شرایط بهتری برای حضور در لیگ قهرمانان برخوردار است.

با این حال هر دو باشگاه در یک مشکل مشترک هستند: مالکیت. فصل گذشته نیز یکی از علل حذف پرسپولیس و استقلال، مالکیت مشترک این دو باشگاه بود و حالا دوباره پرسپولیس و استقلال با این بحران مواجه هستند. در بخش L03 الزامات مجوز حرفه‌ای آمده که مسائل مربوط به مدیریت و مالکیت جزو معیارهای درجه یک ای اف سی هستند و هر باشگاه برای حضور در لیگ قهرمانان و ای اف سی کاپ ملزم به رعایت آنهاست.

به طور خلاصه در این بخش آمده که متقاضی مجوز حرفه‌ای نباید مالکیت یکسان با باشگاهی داشته باشد که در این تورنمنت (لیگ قهرمانان یا ای اف سی کاپ) حضور دارد. همچنین نباید سهامدار عمده باشگاهی دیگر باشد یا بتواند مدیران باشگاه را عزل و نصب کند. دقیقا موقعیتی که وزارت ورزش برای پرسپولیس و استقلال داراست.

در بخش پایانی L03 آمده که اظهارنامه مربوط به این موارد باید سه ماه قبل از پایان مهلت قانونی بارگذاری توسط مدیرعامل باشگاه در اختیار ای اف سی قرار بگیرد.

حال در این خصوص دو نکته مورد توجه خواهد بود: نخست این باشگاه مسئولان مجوز حرفه‌ای باشگاه پرسپولیس در گفتگو با خبرنگار "ورزش سه" اعلام کردند که اظهارنامه توسط باشگاه پرسپولیس پر شده و در زمان قانونی در اختیار ای اف سی قرار گرفته است.

باشگاه پرسپولیس علاوه بر فرمهای سه ماه پیش، چند اظهارنامه را در یک اسفند، 6 اسفند، 30 اسفند و 15 فروردین پر کرده که عموما مربوط به مسائلی چون زیرساخت، باشگاه، مدیریت و مالی بوده‌اند.

بنابراین عملا نباید مشکلی باشگاه پرسپولیس را تهدید کند اما نکته مهم این است که ای اف سی تاکید کرده که مسائل موجود در اظهارنامه باید از سه ماه قبل اجرایی شود. یعنی باشگاه پرسپولیس و استقلال باید اثبات کنند که از سه ماه گذشته مالکیت مشترک و تحت لوای وزارت ورزش ندارند.

این در حالی است که وزارت ورزش روز گذشته ادعا کرد که مشکل مالکیت دو باشگاه را حل کرده است. البته احتمالا استدلال پرسپولیس تفاوت در رئیس مجمع این باشگاه با استقلال است و احتمالا آنها قصد دارند ادعای خود درباره عدم مالکیت مشترک را به این شکل اثبات کنند.

ای اف سی قصد دارد با جلوگیری از حضور دو باشگاه با مالک یکسان در لیگ قهرمانان آسیا، از هرگونه احتمال تبانی جلوگیری کند اما نکته مهم این است که پرسپولیس و استقلال آنچنان در تضاد منافع بایکدیگر قرار دارند که شاید هرگز شامل این مورد نشوند.

به هر حال پرسپولیس و استقلال تا فردا فرصت دارند تا اسناد مربوط به ساختار باشگاه و همچنین فرم‌های مالی را در سامانه ای اف سی بارگذاری کنند و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز بعد از بررسی موشکافانه، دیدگاه خود درباره اعطای مجوز حرفه‌ای به آنها را اعلام خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها