از سیر تا پیاز ماجرای قرارداد جنجالی یامگا با استقلال/ فابیو فیرمانی کیست؟

علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال در برنامه فوتبال برتر از شکایت ۲۶۰ هزار دلاری ایجنت آریتور کوین یامگا از باشگاه استقلال خبر داد.

از سیر تا پیاز ماجرای قرارداد جنجالی یامگا با استقلال/  فابیو فیرمانی کیست؟

استقلال این روزها مشکلات مالی فراوانی دارد و مدیران این تیم تا ۱۰ فروردین ماه باید ۱۰۰ میلیارد تومان برای مطالبات استراماچونی پرداخت کنند. با این حال علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل استقلال دوشنبه شب در برنامه فوتبال پرده از شکایت جدیدی علیه باشگاه استقلال برداشت. مدیرعامل آبی‌ها مدعی شد ایجنت آرتور کوین یامگا از باشگاه استقلال شکایت کرده و خواستار دریافت ۲۶۰ هزار دلار از این باشگاه شد. اما قرارداد یامگا با استقلال و به خصوص تمدید قرارداد او با این باشگاه ماجراهای عجیبی هم در بر داشت که در این گزارش اختصاصی به آن می‌پردازیم.

قرارداد یامگا برای این فصل چقدر است؟

آرتور کوین یامگا در ابتدای لیگ بیست و یکم و در زمان مربیگری مجیدی در استقلال با قراردادی دو ساله استقلالی شد. قرارداد سال دوم یامگا با استقلال ۳۰۰ هزار یورو است و مالیات قرارداد بازیکن هم بر عهده خودش است. یامگا بهترین گلزن فصل گذشته استقلال بود و عملکرد بسیار خوبی در مدت حضورش در این تیم داشته است. گفتنی است یامگا در ابتدای این فصل پیشنهادات بسیار خوبی از سایر تیم‌ها داشت ولی مدیران استقلال به او اعلام کردند، که اجازه جدایی نخواهد داشت و کوین هم در جمع آبی‌ها ماندگار شد.

فابیو فیرمانی کیست؟

یامگا در فصل گذشته با یک ایجنت ایرانی کار می‌کرد و او واسطه حضور یامگا در ایران شد. این ایجنت بعد از مدتی با مدیران وقت استقلال به مشکل خورد و همین موضوع باعث شد تا استقلالی‌ها به یامگا بگویند برای مذاکره به خاطر تمدید قرارداد وانجام کارهای مربوط به او در ایران باید ایجنت خودش را عوض کند. یامگا هم این کار را انجام داد و با یک شرکت نقل و انتقالاتی قرارداد بست. یامگا چندی بعد فابیو فیرمانی را به عنوان نماینده قانونی خودش به باشگاه استقلال معرفی کرد. فیرمانی ایتالیایی ساکن دبی است و بیشتر حوزه فعالیتش کشورهای آسیایی به خصوص امارات و قطر است. او قبلا فوتبالیست بوده و سابقه بازی برای لاتسیو را هم در کارنامه دارد. او در اواخر فوتبالش هم به باشگاه الوصل امارات رفت و در این تیم توپ زد. فیرمانی که در حال حاضر ایجنت است، با بازیکنان زیادی کار می‌کند که یامگا یکی از آن‌ها است. در واقع فردی که فتح‌الله‌زاده مدعی شد از باشگاه استقلال شکایت کرده، همین فابیو فیرمانی است و اکنون طبق قراردادی که با باشگاه استقلال بسته، خواهان ۲۶۰ هزار دلار شده است.

ماجرای تمدید قرارداد

در ابتدای این فصل و بعد از درخشش یامگا در استقلال، مدیران وقت این باشگاه به او پیشنهاد تمدید قرارداد و با افزایش قابل توجه دستمزدش را دادند.قرارداد یامگا با استقلال برای دو فصل تمدید شد که مبلغ قرارداد سال اول او ۵۰۰ هزار یورو به صورت خالص خواهد بود و برای سال دوم ۲۵ الی ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. دستمزدی که وقتی مدیران استقلال به یامگا پیشنهاد دادند، مورد قبول ستاره فرانسوی استقلال قرار گرفت و تمدید قرارداد هم انجام شد.

پورسانت ۲۵ درصدی!

معمولا حق ایجنتی یا همان پورسانت برای ایجنت‌ها چیزی حدود ۱۰ درصد است. البته این موضوع به توافق بین ایجنت و بازیکن برمی‌گردد و قانون مشخصی ندارد. همچنین اکثر بازیکنان خودشان شخصا حق ایجنتی را پرداخت می‌کنند، مگر اینکه ایجنت برای باشگاه کار کند و به سفارش باشگاه کاری انجام دهد و دستمزد بگیرد. با این حال ایجنت ایتالیایی یامگا با مدیران وقت استقلال به توافق رسید که حق ایجنتی را از طرف ایرانی دریافت کند و مدیران استقلال هم این موضوع را قبول کردند. نکته عجیب ماجرا اینجاست که در توافقی که بین این ایجنت و باشگاه استقلال به امضا رسیده و مورد تایید هم قرار گرفته، به جای ۱۰ درصد کمیسیون ایجنتی، ۲۵ درصد باشگاه استقلال پرداخت کند و این درصد برای قرارداد هر فصل یامگا اعمال می‌شود. مجموع حق ایجنتی فابیو فیرمانی همانطور که فتح‌الله‌زاده اعلام کرد، ۲۶۰ هزار دلار است و باشگاه استقلال طبق قراردادی که بسته موظف به پرداخت این پول خواهد بود.

هدیه چند صد هزار یورویی استقلال به یامگا!

یکی از نکات عجیب در ماجرای تمدید قراداد آرتور کوین یامگا با استقلال، به موضوع مالیات این بازیکن بازمی‌گردد. در قرارداد قبلی ،بازیکن موظف بود مالیات را خودش پرداخت کند و باید ۳۰ درصد مبلغ قرارداد را به عنوان مالیات پرداخت می‌کرد. با این حال در اقدامی‌عجیب قرارداد تمدید شده یامگا با استقلال بدون مالیات و به صورت خالص است. در واقع مدیران استقلال هدیه ای چند صد هزار یورویی به ستاره تیمشان دادند و با برعهده گرفتن مالیات ۳۰ درصدی این بازیکن، یامگا را از پرداخت مالیات معاف کردند. با توجه به این شرایط یامگا کمی‌کمتر از ۲ میلیون یورو برای استقلال آب خواهد خورد که واقعا رقم بالایی است و ممکن است باشگاه استقلال را در آینده برای پرداخت پول این بازیکن، ایجنتش و مالیاتش دچار مشکل کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها