سرنوشت مبهم حق انتقال قایدی و صیادمنش

آیا باشگاه استقلال با حق انتقال قایدی زمین تمرینی را ساخته؟ آیا با حق انتقال صیاد‌منش بازیکنی را به خدمت گرفته است؟

سرنوشت مبهم حق انتقال قایدی و صیادمنش

در لابه‌لای خبرهای نا‌امید‌کننده‌ای که از چگونگی پرداخت بدهی سنگین استراماچونی به گوش می‌رسد، یک نکته همچنان در باشگاه استقلال مغفول مانده است. ماجرا برمی‌گردد به زمانی که باشگاه استقلال ابتدا صیاد‌منش را به باشگاه فنرباغچه ترکیه منتقل کرد و بعد از آن نیز مهدی قایدی با رقم عجیب و غریبی به باشگاه شباب الاهلی امارات رفت. در آن ایام مدیران باشگاه استقلال تأکید داشتند که حق انتقال این دو بازیکن هزینه بدهی‌ها خواهد شد. حتی زمانی که مهدی قایدی با رقم قابل توجهی به لیگ امارات رفت، گفته شد که حق انتقال این بازیکن قطعاً هزینه پرداخت بدهی استراماچونی خواهد شد اما اکنون شاهدیم که مدیران باشگاه استقلال صراحتاً اعلام می‌کنند که بودجه‌ای برای پرداخت بدهی استراماچونی در اختیار ندارند و به‌دنبال دریافت کمک‌های دولتی هستند.

پرسش بزرگ از مسئولان کنونی و سابق استقلال که زمان قابل توجهی سکان مدیریت این باشگاه را به عهده دارند این است که سرنوشت حق انتقال صیادمنش و مهدی قایدی چه شده و مبالغی که از جا به جایی این دو بازیکن نصیب باشگاه استقلال شده، خرج چه اموری شده است؟

پیش‌تر همین سؤال مطرح بود اما مدیران باشگاه استقلال هیچ پاسخی به این سؤال کلیدی و مهم ندادند و همچون گذشته با سکوت خود بر دایره ابهام‌هایی که پیرامون این موضوع در ذهن بسیاری از هواداران استقلال شکل گرفته، افزودند. شاید این رویه برگرفته از سنت غلطی باشد که از سال‌ها قبل در باشگاه استقلال بنیانگذاری شده باشد. باشگاه استقلال همواره با مدیرانی مواجه بوده که هیچ گاه خود را ملزم به شفاف‌سازی درباره سرنوشت درآمدهایی از این دست ندانسته‌اند. چه آن زمان که بازیکنان استقلال یکی بعد از دیگری راهی بوندس‌لیگا می‌شدند و چه در سال‌های اخیر که انتقال‌های بزرگی در این باشگاه انجام شد و دو بازیکن بزرگ استقلال راهی لیگ‌های خارجی شدند.

این سنت ممکن است برخاسته از خلأهای قانونی در این باشگاه هم باشد درحالی که نه فقط در باشگاه استقلال که یک باشگاه نیمه دولتی محسوب می‌شود، بلکه در باشگاه‌های خصوصی لیگ‌های معتبر دنیا خروجی‌ها و ورودی‌های مالی کاملاً شفاف و روشن است و قانون‌گذاری همواره مدیران باشگاه‌ها را مکلف می‌کند که درباره هزینه‌ها و درآمدهای خود پاسخگو و شفاف باشند اما در فوتبال ایران هیچ‌گاه راستی‌آزمایی دقیقی وجود ندارد که این رویه به شکل یک سنت غلط درآمده است.

حتی درباره اینکه باشگاه استقلال چه رقمی از انتقال قایدی دریافت کرد نیز توضیحاتی به هواداران استقلال داده نمی‌شود. گاهی صحبت از دریافت 2 میلیون دلار می‌شد و گاهی رقم‌های کمتر. هرچه باشد این ارقام قابل توجه برای پرداخت بدهی بزرگ به استراماچونی کفایت می‌کند و به سادگی می‌توان این مبالغ را مصروف عبور از این چالش بزرگ کرد اما در باشگاه استقلال عزمی وجود ندارد که لااقل به هواداران که سرمایه‌های اصلی این باشگاه محسوب می‌شوند و چندی قبل نیز اقدام به خرید سهام باشگاه خود کردند، توضیحی پیرامون این موضوع داده شود.

وقتی مردم سهامدار باشگاه استقلال هستند بدون شک مدیران این باشگاه و دیگر متولیان در هر وزارتخانه‌ای ملزم به شفاف‌سازی در چنین مواردی هستند اما مسکوت گذاشتن ماجرای سرنوشت سود حاصل از انتقال صیاد‌منش و قایدی سبب شده همچنان هیچ یک از هواداران استقلال ندانند درآمد حاصل از این دو بازیکن به کجا رسیده و صرف چه اموری شده است.

آیا باشگاه استقلال با حق انتقال قایدی زمین تمرینی را ساخته؟ آیا با حق انتقال صیاد‌منش بازیکنی را به خدمت گرفته است؟ شاید هم هزینه جذب مربیان خارجی از این راه تأمین شده؟! سؤال این است که چرا درباره سرنوشت این سود اطلاع‌رسانی دقیق نمی‌شود تا پرده از ابهامات برداشته شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها