مسی تغییر کرد!

امسال مسی درحالی خود را برای حضور در جام‌جهانی آماده می‌کند که تا همین مقطع از فصل و در 17 بازی با 12 گل و 13 پاس گل آماری به‌مراتب بهتر از مجموع فصل قبل داشته و در بهترین شرایط خود طی سال‌های اخیر به‌سر می‌برد. البته نباید فراموش کرد که افت او در فصل قبل به مشکلاتی از قبیل آسیب‌دیدگی، ابتلا به کرونا و ورود به فضایی جدید مربوط می‌شد اما امسال او فعلا بدون هیچ مشکلی به پیش می‌رود و در فاصله 18 روز تا شروع جام‌جهانی به‌نظر می‌رسد باید انتظار یک مسی آماده و سرحال را در این تورنمنت داشته باشیم.

مسی تغییر کرد!

به گزارش مستقل آنلاین؛ فرهیختگان نوشت: لئو مسی پس از 20 سال حضور در بارسلونا در ابتدای فصل پیش با حواشی زیادی از این تیم جدا شد و پس از سر و صدای زیادی که این اتفاقات به‌پا کرد راهی پاری‌سن ژرمن شد تا در کنار نیمار و امباپه مثلث مرگبار را تشکیل دهد. وقتی قرارداد این فوق ستاره آرژانتینی با تیم متمول پاریسی امضا شد، بسیاری معتقد بودند که دیگر هیچ مانعی بر سر راه نخستین قهرمانی این تیم در اروپا وجود ندارد و این تیم به لطف ستاره‌های تهاجمی خود شانس نخست فتح اروپا خواهد بود. اتفاقی که درنهایت رخ نداد و مسی و یارانش در کمال شگفتی حتی به یک‌چهارم نهایی هم نرسیدند و در نخستین بازی دور حذفی به‌دست رئال‌مادریدی که درنهایت قهرمان شد، از دور مسابقات کنار رفت. 

افت پس از تغییر بزرگ

اگر‌چه مسی در دو فصل آخر حضورش در بارسا دیگر فروغ سابق را نداشت و دچار افت شده بود، اما باز هم بخشی از هواداران این تیم معتقد بودند که حضور او در این باشگاه بیش از جدایی‌اش می‌تواند به سود آنها باشد. با این حال برخی نیز اعتقاد داشتند که بازیکنان تیم بیش از حد به درخشش مسی وابسته هستند و به همین دلیل تمام تلاش خود برای موفقیت تیم را به‌کار نمی‌گیرند. به همین دلیل نظرشان این بود که این توفیق اجباری که به‌دنبال مشکلات مالی تیم حاصل شده است به‌نوعی می‌تواند به تیم کمک کند تا به اجبار دوران پسا مسی را زودتر از چیزی که پیش‌بینی می‌شد آغاز کنند و در این شرایط تیم شاید از بحرانی که دچارش شده خارج شود. البته کاتالان‌ها در حالی که حدود یک سال‌ونیم از جدایی مرد آرژانتینی از این تیم گذشته هنوز به شرایط ایده‌آل سابق برنگشته‌اند و در این فصل حتی با وجود خریدهای بسیار زیاد و هزینه‌های هنگفتی که داشتند باز هم در دور گروهی لیگ قهرمانان حذف شدند تا تاثیرگذاری مسی باز هم به‌چشم بیاید. 

مسی که خود چندان علاقه‌ای نداشت تا نوکمپ را ترک کند درنهایت مجبور شد تصمیمش برای تیم جدیدش را گرفته و راهی فرانسه شود تا در کنار دوست قدیمی‌اش یعنی نیمار به فوتبال ادامه دهد. در همان زمان هم تحلیل‌هایی وجود داشت که آیا اصلا مسی می‌تواند در تیمی همچون پاری‌سن‌ژرمن موفق باشد یا نه. به‌خصوص که او تمامی طول دوران فوتبال حرفه‌ای خود را در بارسلونا گذرانده بود و در هیچ تیم دیگری تجربه بازی نداشت. به همین دلیل برخی کارشناسان معتقد بودند تغییر فضا برای او به ضررش تمام می‌شود و او از فرم خوبش فاصله خواهد گرفت. اتفاقی که به‌درستی پیش‌بینی می‌شد رخ داد و با وجود اینکه هموطنش مائوریتسیو پوچتینو هدایت تیم را برعهده داشت و مسی هم در رختکن تیم دوستانی چون نیمار و دی‌ماریا را کنار خود داشت، اما نتوانست در نخستین فصل حضورش در این تیم فرانسوی در حد و اندازه‌های خود ظاهر شود. 

مسی در‌حالی پیراهن شماره 30 پاریسی‌ها را به تن کرد که در اوایل فصل دچار مصدومیت شده بود و در 13 هفته ابتدایی تنها در سه مسابقه در ترکیب اصلی به میدان رفته بود و 8 بازی را به‌دلیل آسیب‌دیدگی از دست داد. همین شرایط باعث شد تا خیلی دیرتر از چیزی که پیش‌بینی می‌شد بتواند خود را با شرایط تیمش وفق دهد. او اگر‌چه در لیگ قهرمانان و در دیدار حساس برابر منچسترسیتی نخستین گلش با پیراهن تیم جدیدش را به ثمر رساند، اما 14 هفته در لیگ فرانسه طول کشید تا پایش به گلزنی باز شود. این فوق‌ستاره گلزن نهایتا در لیگ قهرمانان که تخصص زیادی در آن دارد توانست نمایش قابل قبولی ارائه کرده و در 7 بازی 5 گل برای تیمش بزند، اما در رقابت‌های لیگ فرانسه در 26 مسابقه‌ای که فرصت بازی پیدا کرد با وجود اینکه با 15 پاس گل آمار بسیار خوبی در این زمینه داشت اما تنها با 6 گل زده فاصله‌ای بسیار زیاد با استانداردهایی که در سال‌های گذشته از خود نشان داده بود، داشت و برای نخستین‌بار از فصل 06-2005 که به‌عنوان یک پدیده نوظهور وارد دنیای فوتبال شده بود تعداد گل‌هایش در لیگ در طول فصل یک‌رقمی شد. این آمار نگران‌کننده نشان می‌داد که پوچتینو نتوانسته آن‌طور که باید از این بازیکن باتجربه بازی بگیرد و خود مسی هم به‌نظر می‌رسید از اوج فاصله گرفته و حتی برخی معتقد بودند او به روزهای آخر فوتبال نزدیک شده است. 

بازگشت به اوج

در تابستان پاریسی‌ها دست به خانه‌تکانی روی نیمکت خود و همچنین ترکیب تیم‌شان زدند و این بار برخلاف سال‌های گذشته به سراغ یک مربی بومی و کمتر شناخته شده به‌نام کریستوف گالتیه رفتند. او که سابقه مربیگری در تیم‌های سنت‌اتین، لیل و نیس را در کارنامه دارد پس از اینکه لیل را در کمال شگفتی در فصل 21-2020 قهرمان لوشامپیونه کرد بیش از قبل مورد توجه قرار گرفت و به همین دلیل بود که ناصرالخلیفی، مالک متمول و قطری باشگاه راضی شد تا پس از برکناری پوچتینو که او هم به جمع دیگر سرمربیان ناکام این تیم در لیگ قهرمانان اضافه شده بود، گالتیه را استخدام کند. 

چالش اصلی این مربی تعامل با ستاره‌های این تیم و به‌خصوص حفظ توازن بین مسی، امباپه و نیمار بود که هر‌کدام ساز خود را در این تیم می‌زنند. پاری‌سن‌ژرمن فصل قبل به طرز عجیبی برتری‌اش برابر رئال‌مادرید در مجموع دو بازی رفت و برگشت را از دست داد و از دور مسابقات کنار رفت و این اتفاق شوکی بزرگ برای ستاره‌های این تیم بود. 

از طرف دیگر تمدید قرارداد امباپه با این تیم حواشی بسیار زیادی داشت و شایعاتی که در مورد برخی بندهای عجیب این قرارداد منتشر شد، جنجال زیادی به‌پا کرد. از جمله اینکه گفته می‌شد این ستاره جوان درخواست فروش نیمار و برخی دوستان مسی را داده تا از نفوذ او در رختکن تیم کم کند. با این حال با شروع فصل هر‌سه بازیکن عملکردی عالی از خود نشان دادند و همین روند باعث شده تا این امیدواری در دل هواداران تیم ایجاد شود که تیم آنها بالاخره در این فصل می‌تواند رویای فتح اروپا را به واقعیت تبدیل کند. در این شرایط نیمار و مسی روی 25 گل تیم خود در این فصل و امباپه هم روی 21 گل این تیم تاثیرگذار بوده‌اند که عملکردی استثنایی را از این مثلث تهاجمی‌ نشان می‌دهد. در این سال‌ها همواره به بودن نام مسی در بین مدعیان کسب توپ طلا عادت کرده بودیم و این بازیکن البته با 7 بار فتح این جایزه نامش را به‌عنوان بیشترین فاتح این عنوان در تاریخ فوتبال ثبت کرد اما او فصل قبل به‌قدری افت کرده بود که حتی در بین 30 بازیکن برتر سال 2022 نیز جایی نداشت. شاید همین اتفاق باعث شد او فصل جدی را کاملا متفاوت آغاز کند و البته تغییر تاکتیک این تیم از زمان حضور گالتیه نیز در این اوج‌گیری بی‌تاثیر نبوده است. در همان زمان که او پاری‌سن ژرمن را برای ادامه فوتبالش انتخاب کرد برخی تحلیل‌ها بر این موضوع استوار بود که او سراغ تیمی قدرتمند در ضعیف‌ترین لیگ در بین لیگ‌های معتبر اروپایی رفته تا فرصت بهتری برای احیای خود داشته باشد و از طرف دیگر فشار زیادی هم روی او وارد نشود تا بتواند خود را برای حضور در آخرین جام‌جهانی دوران فوتبالش آماده کند؛ تورنمنتی که فتح آن همیشه مهم‌ترین هدف این ستاره آرژانتینی بوده تا ثابت کند که بهترین بازیکن تاریخ است و از زیر سایه نفراتی چون مارادونا و پله خارج شود. اتفاقی که در سال 2014 تا آستانه آن پیش رفت اما آلبی‌سلسته در فینال به آلمان باخت و مسی در یک‌قدمی قهرمانی جهان ناکام شد.

امسال اما او درحالی خود را برای حضور در جام‌جهانی آماده می‌کند که تا همین مقطع از فصل و در 17 بازی با 12 گل و 13 پاس گل آماری به‌مراتب بهتر از مجموع فصل قبل داشته و در بهترین شرایط خود طی سال‌های اخیر به‌سر می‌برد. البته نباید فراموش کرد که افت او در فصل قبل به مشکلاتی از قبیل آسیب‌دیدگی، ابتلا به کرونا و ورود به فضایی جدید مربوط می‌شد اما امسال او فعلا بدون هیچ مشکلی به پیش می‌رود و در فاصله 18 روز تا شروع جام‌جهانی به‌نظر می‌رسد باید انتظار یک مسی آماده و سرحال را در این تورنمنت داشته باشیم. مسی 35 ساله که سال قبل بیشتر به‌عنوان هافبک تهاجمی و پشت سر نیمار و امباپه بازی می‌کرد حالا توسط گالتیه به دروازه رقبا نزدیک شده و همین اتفاق باعث شده با حرکات فریبنده و ضربات دقیق پای چپش به همان ستاره مهارنشدنی سال‌های گذشته تبدیل شود. مسی هفته‌به‌هفته بهتر می‌شود و همین ابتدای هفته شاهد نمایشی چشم‌نواز از او در دیدار برابر تروا بودیم که با برتری 4 بر 3 تیم پاریسی به پایان رسید. او به‌وضوح دوباره مشغول لذت بردن از فوتبال است و هیچ بعید نیست که برای سال سوم یا چهارم هم در پاریس بماند و حتی در همین تیم بازنشسته شود.

البته در هفته‌های اخیر شایعاتی درباره تمایل باشگاه آمریکایی اینترمیامی که دیوید بکام مالک آن است برای خرید مسی شنیده می‌شد و از طرف دیگر ژاوی نیز تمایل زیادی دارد تا همبازی سابقش را دوباره به نوکمپ برگرداند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها