فلاحت زاده: تعویق لیگ برتر به ضرر ویلموتس است

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: تعویق برگزاری رقابت های لیگ برتر فوتبال به ضرر مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان است.

فلاحت زاده: تعویق لیگ برتر به ضرر ویلموتس است

فرشاد فلاحت زاده کارشناس فوتبال کشورمان درباره ارزیابی اش از وضعیت تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و هم گروهی با تیم‌های عراق، بحرین، هنگ کنگ و کامبوج اظهار داشت: تا زمانی که رقابت های لیگ برتر شروع نشود، کادرفنی تیم ملی هم نمی‌تواند برنامه ریزی درستی داشته باشد. با تعویق انداختن لیگ تنها زمان را از دست می‌دهیم و در این وضعیت ویلموتس که از فوتبال و لیگ ایران شناخت خوبی نداشته نمی‌تواند نفرات جوان، باکیفیت و مستعد را شناسایی کند. هر زمان لیگ شروع شود ویلموتس و دستیارانش می‌توانند بازیکنان را با حضور در ورزشگاه ها یا تماشای بازی آن‌ها از طریق ویدیو آنالیز کرده و نفرات مدنظر خود را برای حضور در اردو‌های آماده سازی تیم ملی انتخاب کنند.

او با اشاره به مینی کمپ تیم ملی در تیر ماه و برگزاری بازی دوستانه با تیم ملی امید گفت: قطعا این اردو‌ها برای شناخت ویلموتس و دستیارانش از بازیکنان تاثیرگذار است. در مجموع باید برای ارزیابی ویلموتس در تیم ملی ایران به او زمان بدهیم.

مربی اسبق تیم‌های فوتبال سایپا تهران و ملوان بندرانزلی درباره حضور دستیاران ویلموتس در کشور‌های مختلف اروپایی و ارزیابی عملکرد بازیکنان لژیونر تیم ملی اظهار داشت: ویلموتس حتی از بین مربیان ایرانی فردی را برای حضور در کادرفنی تیم ملی اعتماد کرده که به او شناخت و اعتماد دارد. به همین دلیل این مربیان کارخوبی انجام می‌دهند که با سفر به کشور‌های مختلف وضعیت بازیکنان را برای سرمربی تیم ملی گزارش می‌کنند و او از این طریق بهتر می‌تواند نفرات مدنظرش را انتخاب می‌کند.

عراق همیشه حریف سختی برای ایران بوده است

فلاحت زاده تصریح کرد: در مرحله دوم مقدماتی جام جهانی به جز عراق که همیشه حریف سختی بوده و می‌توان گفت گربه سیاه تیم ملی است کار دشواری نداریم و تیم‌های دیگر در حد ایران نیستند. البته بحرین هم در برخی بازی‌ها برای مشکل ساز شده، اما این تیم سال هاست از سطح اول فوتبال آسیا فاصله گرفته است. می‌توانیم مقتدرانه به عنوان تیم اول گروه راهی مرحله بعدی جام جهانی شویم.

او درباره اینکه به نظر می‌رسد تیم ملی عراق به دلیل بدون شکست ماندن از ایران در بازی‌های اخیر، روحیه بالایی برای مصاف با شاگردان ویلموتس دارد، گفت: این موضوع به سود عراقی‌ها است. کارمان مقابل این تیم به ویژه در بازی رفت خیلی سخت است و به هیچ وجه نباید اسیر جنگ روانی و بازی‌های کلامی نفرات حریف شویم.

سرمربیگری در تیم‌های پایه تجربه می‌خواهد

فلاحت زاده ارزیابی اش از شکست تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران مقابل افغانستان و تاجیکستان در تورنمنت کافا بیان کرد: این نتایج در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه بود. حسین عبدی از دوستان من است و به او ارادت دارم، اما مسئولان فدراسیون فوتبال باید با تفکر بهتری برای تیم ملی نوجوانان سرمربی انتخاب می‌کردند. این را هم بگویم در کل انتخاب‌های خوبی برای کل کادرفنی تیم‌های ملی پایه ایران صورت نگرفته است. سرمربیگری در تیم‌های پایه تجربه می‌خواهد، اما عبدی بی تجربه است و البته رزومه خاصی هم در مربیگری ندارد.

او افزود: اگر به نتایج سال‌های گذشته نگاه کنید، متوجه می‌شوید بیشتر مربیان تیم‌های پایه از افراد باتجربه فوتبال ایران بودند. به نظر من بیشتر از اینکه کادرفنی تیم ملی نوجوانان نسبت به نتایج این تیم در تورنمنت کافا پاسخگو باشد باید کمیته فنی که عبدی را برای سرمربیگری تیم ملی نوجوانان انتخاب کرده است، پاسخگو باشد.

فلاحت زاده درباره ادعای مسئولان کمیته فنی فدراسیون و کادرفنی تیم ملی نوجوانان مبنی بر اعزام بازیکنان این تیم در قالب ۲ گروه مختلف به تورنمنت چین و کافا برای شناخت ترکیب اصلی تیم نوجوانان گفت: به نظرم این موضوع توجیه خوبی برای نتایج ضعیفی که تیم ملی نوجوانان ایران مقابل تیم‌های مانند افغانستان، تاجیکستان و مالزی گرفت نیست. اگر قرار بود با حضور در این تورنمنت‌ها چنین شکست‌های بدی بخوریم بهتر بود جای صرف هزینه، تورنمنتی داخلی برگزار کرده و بازیکنان این تیم‌ها در همین تورنمنت شرکت می‌کردند و دست کم آبروی فوتبالمان در آسیا نمی‌رفت. هرچند رقابت‌هایی مانند تورنمنت چین و کافا تدارکاتی بوده، اما با این شکست‌ها شان فوتبال که ایران مدعی تیم اول آسیا بودن است از بین می‌رود.

وی ادامه داد: ما می‌توانستیم با برگزاری تورنمنت داخلی تیم هایمان را مقابل حریفان ارزیابی کرده و از همین رقابت‌ها بازیکنان آماده را برای تیم نوجوانان انتخاب کنیم. هر یک از تیم‌ها را در یک گروه قرار می‌دادیم و عملکرد بازیکنان را تست می‌کردیم.

برد و باخت برای هر تیمی و سرمربی اش تجربه است

مدافع اسبق تیم ملی فوتبال ایران درباره اینکه آیا با این وضعیت تیم ملی نوجوانان می‌تواند در رقابت‌های قهرمانی آسیا موفقیتی کسب کند یا خیر، گفت: برد و باخت برای هر تیمی و سرمربی اش تجربه است. هرچند این باخت‌ها به ضرر تیم ملی نوجوانان شد، اما امیدوارم کادرفنی از آن درس عبرت بگیرد و جای اینکه دنبال بهانه

برای توجیه این شکست‌ها باشد، نقاط ضعف این نوجوان‌ها را رفع و نقاط قوت آن‌ها را تقویت کند تا در رقابت‌های قهرمانی آسیا بتوانیم نتایج خوبی بگیریم.

تمام تیم‌ها از تعویق افتادن لیگ ضربه می‌خورند

او درباره مشخص نبودن تاریخ آغاز لیگ برتر گفت: تمام تیم‌ها از تعویق افتادن لیگ ضربه می‌خورند. در این وضعیت مربی‌ای به دلیل اینکه اطلاعی از زمان برگزاری رقابت‌ها ندارد، باید بار‌ها برای بازیکنش تمرینات بدنی درنظر بگیرد و کار خیلی سختی برای حفظ آمادگی تیم خود دارد. البته من مخالف تامین امنیت ورزشگاه‌ها نیستم و مباحثی که هم فدراسیون فوتبال روی آن تاکید دارد، جزء استاندارد‌هایی است که فیفا و AFC اجرای آن‌ها را از ما می‌خواهند. با این وجود تاخیر در شروع لیگ سبب فشردگی بیشتر رقایت‌ها می‌شود. نباید فراموش کنیم که سال آینده با توجه به برگزاری بازی‌های تیم ملی امید، تیم ملی بزرگسالان و لیگ قهرمانان آسیا برنامه لیگ فشرده است و با این برنامه ریزی فشردگی بازی‌ها برای تمام تیم‌ها سنگین‌تر می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها