فرودگاه امام خمینی (ره) بر روی گسل قرار دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی: فرودگاه امام خمینی (ره) در معرض فرو نشست است/ با برگزاری پایش‌های صورت گرفته و جلوگیری از حفر چاه، تا حدی جلوگیری کرده‌ایم.

فرودگاه امام خمینی (ره) بر روی گسل قرار دارد

حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در نشست خبری گفت: مرکز تحقیقات در پروژه‌های نهضت ملی مسکن، کیفیت ساختگاه واحدها را از منظر مخاطرات زمین شناسی، زمین‌های الحاقی و... را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی افزود: در دو بحث گسل و فرونشست نهضت ملی مسکن در بیش از ۱۴۰ نقطه بررسی‌های لازم صورت گرفته که بعضاً در این موارد دارای مشکلاتی بوده‌اند.

وی ادامه داد: در برخی مناطق بایستی یک سری الزامات در ساخت‌وسازها اعمال شود. در گذشته حریم گسل‌های ۶ کلانشهر شناسایی شده و ۴ شهر دیگر در حال انجام است. بر اساس برنامه شناسایی حریم گسل‌های ۲۱ شهر دیگر نیز به زودی آغاز خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: یکی دیگر از فعالیت‌های مرکز تحقیقات بحث فناوری‌های نوین ساخت در نهضت ملی مسکن است. در این بخش تکلیف قانونی داریم تا الزامات ساخت و فناوری‌های نوین مسکن از منظر لرزه خیزی، انرژی، حریق و.... بررسی کرده و نظریه فنی را اعلام کنیم.

حیدری بیان کرد: تاکنون حدود ۱۴۰ استعلام در بحث تدقیق حریم گسل مکان‌های ساخت نهضت ملی مسکن انجام شده که دو سه مورد از جمله الحاق اراضی به مرودشت بر اساس یک سری الزامات مجوز بارگذاری را صادر کرده‌ایم.

وی همچنین درباره اینکه بیمارستان‌های تهران به روی گسل قرار دارند، گفت: بر اساس ضوابط و مقررات در حریم گسل نباید ساختمان‌های مهم و حساس از جمله بیمارستان‌ها ساخته شود. قطعا نمی‌توانیم بیمارستان‌های ساخته شده در گذشته را تخریب کنیم. پایداری و مقاوم سازی این ساختمان‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه این مسائل را به مدیریت بحران اعلام می‌کنیم، گفت: دیگر قرار نیست در حریم گسل ساختمان‌های مهم و حساس ساخته شود.

او گفت: در ۱۱ فرودگاه مطالعات خطرات فرونشست را انجام دادیم و خطراتی را شناسایی کرده و اقدامات اصلاحی را ابلاغ کردیم که این اصلاحات انجام شد. در فرودگاه امام خمینی (ره) همین کار انجام شده و اقدامات فنی در این رابطه اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: فرودگاه امام خمینی (ره) بر روی گسل قرار دارد که طبق بررسی‌های صورت گرفته با جلوگیری از حفر چاه تا حدودی از فرونشست آن جلوگیری کرده‌ایم اما همچنان در معرض فرونشست قرار دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها