خدمات فریت بار فرودگاه امام خمینی

خدمات فریت بار فرودگاه امام خمینی

 

یکی از دغدغه‌های افراد در هنگام استفاده از هواپیما و مسافرت هوایی، بحث اضافه‌بار و میزان مجاز حمل بار برای مسافر است. در هنگام مسافرت با هواپیما، هر فرد مجاز است تا مقدار مشخصی بار همراه خود داشته باشد که این مقدار باتوجه‌به شرکت هواپیمایی انتخاب شده و کلاس بلیت تهیه شده متفاوت است.

درصورتی‌که افراد بیش از حد مجاز تعیین شده در بلیت، بار همراه خود داشته باشند، باید مبلغی را به‌عنوان جریمه اضافه‌بار پرداخت کنند. باتوجه‌به مبلغ نسبتاً زیاد این جریمه به‌ازای هر یک کیلوگرم بار اضافه، یکی از روش‌های مورداستفاده برای کاهش این هزینه، استفاده از فریت بار است.

فریت بار چیست؟

به‌طورکلی فریت بار، به انتقال اضافه‌بار مسافری و یا انتقال وسایل شخصی و اثاث منزل و خرده بار با استفاده از هواپیمای مسافربری به مقصد است. این انتقال با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از هزینه اضافه‌بار و با سرعت بالا انجام می‌شود، به همین دلیل این روش انتقال بار طرف‌داران خاص خود را دارد.

مراحل فریت بار در فرودگاه امام خمینی

هر فرد می‌تواند با دردست‌داشتن کارت ملی و بلیت پرواز خود، با مراجعه به دایره فریت بار فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و طی‌کردن مراحل زیر، بار خود را به‌صورت فریت به مقصد موردنظر با هزینه‌ای معقول ارسال کند.

  • مراجعه به دایره فریت بار فرودگاه امام خمینی، حداقل 5 روز قبل از پرواز و اخذ مجوزهای لازم برای ورود بار به محوطه فرودگاه
  • انتقال بار از مبدأ به دایره ارزیابی و بررسی گمرک فرودگاه امام
  • اخذ پته سبز گمرکی و مراجعه به دفاتر شرکت‌های حمل‌ونقل بار هوایی مستقر در فرودگاه
  • مراجعه مجدد به دایره فریت بار و نصب تگ (برچسب) روی کالای تحویلی

توجه به بسته‌بندی کالا طبق شرایط و مقررات حمل هوایی بار برای جلوگیری از آسیب احتمالی بار و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکات مهم برای استفاده از فریت بار

باتوجه‌به مراحل و اهمیت استفاده درست از فریت بار، توجه به نکات زیر می‌تواند کمک شایانی در زمینه فریت بار داشته باشد:

  • حتماً لازم نیست با همان شرکت‌ هوایی که سفر می‌کنید، بار خود را ارسال کنید و می‌توانید برای فریت بار از شرکت هوایی دیگری استفاده کنید؛ پس در این مورد حق انتخاب دارید.
  • از ارائه پته سبز گمرکی خود به افراد متفرقه جدا خودداری کنید و حتماً از شرکت‌های معتبر موجود که مجوز حمل هوایی بار دارند و ترجیحاً دارای دفتر در فرودگاه امام خمینی هستند استفاده کنید.
  • گمرک جمهوری اسلامی ایران مبلغ بسیار ناچیزی (10.000 ریال) برای صدور پته سبز گمرکی دریافت می‌کند و هیچ‌گونه مبلغ دیگری با این عنوان در دایره فریت‌بار فرودگاه از شما دریافت نمی‌شود.
  • شرکت‌‎های هوایی برای سود بیشتر، بارنامه خود را به شرکت‌های حمل هوایی بار می‌دهند؛ به همین دلیل بهتر است قبل از بستن قرارداد با یک شرکت هوایی برای فریت بار خود، از سایر شرکت‌هایی موجود که این خدمات را ارائه می‌دهند نیز شرایط و هزینه فریت بار خود را استعلام بگیرید.
  • باتوجه‌به لیست کالاهای ممنوعه در فریت بار، از حمل کالاهایی که ارسال آن‌ها ممنوع است، خودداری کنید تا در سالن فریت بار فرودگاه امام خمینی دچار مشکل نشوید. 

freet2

برخی از کالاهای ممنوعه در فریت بار

  • اشیای قیمتی، آثار هنری اصیل، کتاب‌های خطی و چاپ‌سنگی، قطعات خوشنویسی شده، اوراق مینیاتور و مصنوعات طلا و نقره، سنگ‌های قیمتی، ارز، ریال ایران، تابلوهای نقاشی اصل، قالی و قالیچه دستباف و به‌طورکلی هرگونه عتیقه و اشیای تاریخی و میراث‌فرهنگی
  • اسلحه، مهمات و تجهیزات نظامی
  • خروج هر نوع فیلم، نوار، سی‌دی و تابلوهای نقاشی بدون مجوز وزارت ارشاد
  • ارسال برخی از وسایل از قبیل عطر، ادکلن، اسپری، شامپو، نرم‌کننده‌ها، مواد آرایشی، الکل، شربت، آبلیمو، سرکه و ترشیجات و...

باید توجه داشت که در اظهارات لیست کالا، تمامی کالاهای موجود در بار باید در نهایت صداقت به مسئول موردنظر اطلاع داده شود. در صورت وجود هرگونه مغایرت در لیست اعلامی با موجودی بار، کالای کشف شده به‌عنوان قاچاق محسوب می‌شود که این مورد تبعات قانونی برای صاحب بار خواهد داشت.

کلام پایانی

در بسیاری از مواقع که افراد قصد مهاجرت دارند و یا حتی سفرهای تفریحی، افراد دغدغه‌های بسیاری دارند که دیگر تمایل ندارند خود را درگیر فرایند فریت بار و اتلاف وقت برای بسته‌بندی بار و... کنند، در این مواقع می‌توان با مراجعه به شرکت‌های حمل هوایی بار و یا یک سرچ ساده در اینترنت، از شرکت‌های معتبر حمل‌ونقل هوایی بار استفاده کنند.

این شرکت‌ها با ارائه مشاوره در تمامی مراحل فریت بار می‌توانند در کنار شما باشند. حتی می‌توان از خدمات بسته‌بندی بار، حمل بار از مقصد موردنظرتان و انجام امور گمرکی این شرکت‌ها استفاده کرد. باتوجه‌به لیست کالاهای ممنوعه برای فریت بار و همچنین قوانین و مقررات شرکت‌های هوایی، پیشنهاد ما استفاده از این شرکت‌هاست تا بتوانید با صرف زمان کمتر و بدون هیچ دغدغه و نگرانی احتمالی، اقدام به انتقال بار خود از مبدأ به مقصد موردنظرتان را داشته باشید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها